Skocz do zawartości

Wybór pamięci Flash SPI


Anno

Pomocna odpowiedź

Witam,

chciałbym wymienić pamięć SPI flash mojego routera na model z większą pamięcią im więcej tym lepiej minimum 8MB (obecny model ma 4MB). Obecnie router używa S25FL032P w obudowie SO-8, 8 nóżek bez dolnego pada. To że router i tak nie będzie w stanie użyć tej dodatkowej pamięci to jestem w pełni świadom, kolejnym moim krokiem będzie próba modyfikacji oprogramowania tak żeby poprzesuwać dane, zwiększyć rootfs i zmusić kernel żeby jednak użył większej pamięci. Uprzedzając z góry pytania po co takie zabawy jak po taniości można kupić lepszy sprzęt - nie, nie reanimuję trupa, uczę się rozbierania sprzętu, analizy co jest w środku i modyfikacji oprogramowania 🙂

Link do noty katalogowej obecnej pamięci: https://datasheetspdf.com/pdf-file/694585/SPANSION/S25FL032P/1

I teraz kilka pytań:

  1. Jakimi parametrami się kierować aby pamięć pasowała do routera? Czy wystarczy że znajdę pamięć SPI flash w obudowie SO-8 z takim samym wyprowadzeniem nóżek i napięciem ~3V?
  2. Obecna pamięć to SPI flash CMOS czy może ona być zastąpiona bez problemu SPI NOR lub NAND? Robi to jakąkolwiek różnicę dla procesora ( i docelowo jądra systemu)
  3. Czy taka pamięć będzie pasować https://pl.mouser.com/datasheet/2/12/Micron_Datasheet_M45PE16-1880034.pdf ? Ewentualnie mógłby ktoś polecić jakiś pasujący model?
  4. W jakich sklepach kupujecie takie elementy? Szukałem chociażby pamięci S25FL064P ale nie jest ona nigdzie dostępna. W Polskich sklepach jak Botland wcale nie widziałem pamięci SPI flash. Znalazłem jedynie model z linka wyżej  w sklepie mouser.com ale to dostawa ze stanów i szczerze mówiąc wolałbym chyba coś z szybszą dostawą. Ostatecznie patrzyłem na aliexpress i wiem że tam na bank jest jakaś pamięć która by się nadawała, z tym że albo ja nie umiem szukać albo znalezienie tam czegoś nie znając dokładnego modelu jaki się szuka graniczy z cudem.
Link do komentarza
Share on other sites

1. Najlepiej jeżeli to będzie pamięć z tej samej serii. Pamiętaj, że co producent np. SPANSION czy WINDOND, a nawet u tego samego producenta mogą się różnić komendami. 
2. To samo co w pierwszym punkcie - jeżeli komendy będą identyczne to w większości przypadków sprzęt powinien działać. Tutaj polecam zmierzyć napięcia podczas komunikacji i sprawdzić czy mieszczą się w zakresie dla nowych kości.
3. A czy lodówka będzie pasować do pokoju? To zależy... 
a) Od taktowania sygnału wysyłanego z procesora routera
b) Od ścieżek na płytce (czasami)
c) Od komend pamięci (czy są w 100% zgodne, mogą być też jakieś dodatkowe oczywiście w nowej kości)
d) Od napięć jakie wysyła procesor na pamięć 
e) i pewnie więcej, to są główne rzeczy, które mi przychodzą do głowy
4. Ja korzystam z Farnella, Mousera, chociaż ostatnio polubiłem LCSC mimo VATu 😄 (często nawet z VATem i przesyłką jest taniej niż w EU)
Z tego co kojarzę Farnell i tme.eu mają magazyny w europie. Mouser i DigiKey mają w USA, LCSC w Chinach.
I z dobrych rad - nie kupuj chipów na Ali... Łatwo trafić na tzw. klasę C/D (czyli odrzuty produkcyjne nie spełniające oczekiwanej jakości, można je poznać po tym, iż często nie mają wydrukowanych oznaczeń).

Poszukaj czegoś S25FL<...>P gdzie <...> zastępujesz sekwencjami 016 032 064 128 256 (rozmiary pamięci w k-bitach). Taka na 95% będzie działać 🙂 Tylko pamiętaj, że we FLASHu możesz mieć też firmware urządzenia, więc technicznie warto by przekopiować zawartość.

  • Pomogłeś! 1
Link do komentarza
Share on other sites

(edytowany)

Dzięki wielkie za odpowiedź, trochę za późno bo pacjent już zoperowany ale nadal sporo przydatnych informacji 🙂

Zatem ciągnąc temat dalej wspomniana operacja powiodła się ale pacjent umarł. Pamięć wylutowana, firmware zgrany i sklonowany na W25Q128FV flasha, pamięć pomyślnie wlutowana. I teraz mała zagwostka, router uruchamia się ładnie, z tym że nie działa wifi, sam ethernet pięknie śmiga, serial też.

Firmware na kości pamięci jest na 100% ok, z oryginalnej kości zgrywałem 6 razy i suma kontrolna była dobra. Oryginalny obraz 4MB rozszerzyłem do 16MB dogrywając dd'kiem same zera, sam oryginalny obraz został nienaruszony. Po wgraniu na nową kość zgrywałem obraz 3 krotnie i suma kontrolna nadal była ok. Ostatecznie próbowałem wlutować oryginalną pamięć i problem nie działającego wifi nadal jest.

Po zalogowaniu się przez uart na urządzeniu brak interfejsu wlan tylko 2 interfejsy ethernet i bridge, w logach kernela zero wzmianek o wlan. Dokładnie taka sama sytuacja po wgraniu openwrt.

Podejrzewam że coś usmażyłem w trakcie pierwszego wylutowania z użyciem hotair, pokryłem wszystko poza flashem taśmą kaptanową i polało mi się zbyt dużo topnika w płynie i wszystko pod spodem zawrzało. co prawda oglądałem wszystkie podzespoły pod lupą i wszystko jest na swoim miejscu. Druga możliwość to że trakcie prób zgrywania firmware z flasha gdy był wlutowany w płytkę coś spaliłem.

Inna sprawa że dioda od wifi przestała się całkowicie świecić, nawet przy starcie gdy wszystkie diody powinny się zaświecić. Po starcie wystawieniu web panelu zaczyna się migać dioda z kołem zębatym, za to dioda wifi jak i samo wifi nadal martwe.

Router to TP-link TL-WR740N v2.1. Nie udało mi się niestety znaleźć schematu płytki, mam jedynie:

  • Model chipu wifi: Atheros ar9285-al1a
  • Model procesora: Atheros AR7240
  • Schemat procesora: w załączniku.

Wrzucam zdjęcie z opisem podzespołów i czyste dla lepszej przejrzystości:

  • Na fioletowo zaznaczyłem pole rozlania topnika w płynie.
  • Chip wifi z procesorem jest podłączany przez pcie, na płytce, jest to dosyć daleko od głównego miejsca lutowania więc wątpię żebym coś na tym ciągu namieszał.
  • Zaznaczone na czerwono piny procesora próbowałem przelutować na wypadek gdyby tam się coś roztopiło (przed i po lutowaniu bez zmian, więc usterka raczej gdzieś indziej)
  • Kiepski lut kondensatora C238 po lewej stronie flasha proszę zignorować, przed przypadkowym odlutowaniem go usterka już występowała, poprawiłem trochę na odwal ale router działa tak jak poprzednio.
  • 3 dioda od lewej (wifi) ma prawidłowe spadki napięcia w teście diody, więc nie jest raczej spalona. Jest ona najprawdpodobniej podłączona do linni pcie, połączenie plusa tej diody z rezystorami R165 i R164 pokazuje 882 i 883 Ohm więc są to raczej sensowne wartości i połącznie też ma sens żeby zaświecić diodę gdy przepływają dane na PCIE chipu wifi

Dotykałem wybrane elementy i nic się nie grzało, więc zwarcia chyba nie ma. Sprawdzałem zdjęcie z przed pierwszego lutowania i nie zdmuchnąłem żadnego elementu.

Pytanie zatem jak teraz zabrać się tu za diagnozę takiej usterki przy braku schematu? Nie mam pojęcia jakie wartości powinna mieć ta cała drobnica na płytce. A samo oglądanie jak przebiegają ścieżki też nie jest za łatwe.

Sam router to 10 letni szmelc który służy mi jako zabawka do nauki, więc nie jestem do niego przywiązany jak by co, ale mimo wszystko chciałbym podjąć próbę naprawy tego żeby się czegoś nauczyć 🙂

 

 

 

 

1396200199_AR7240_AH1_A_SCH_USB_HW_MOD_USB_POWER.jpg

czyste.jpg

opis.jpg

Edytowano przez Anno
  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

W tym przypadku raczej szukałbym czegoś obok chipu WiFi niż procesora. Na mój gust procesor nie wykrywa, że ma podłączone WiFi (jako, że łączy się po PCIE to coś zbliżonego jakbyś miał spaloną kartę graficzną w komputerze, niby jest, ale jej nie ma) 🙂 

Na szczęście producent ułatwił zadanie i zrobił osłonkę wokół chipu WiFi pokazującą gdzie szukać usterki 😉 (ten guard z GND chroniący przed EMI)

Bez schematu ciężko coś stwierdzić... pozostaje szukanie na ślepo uszkodzonego komponentu pasywnego, lub co gorsze mógł się spalić sam chip WiFi.

Zacznij od sprawdzenia napięć zasilania, potem czy do chipu dociera sygnał z rezonatora. Dalej zostaje tylko strzelanie na bazie funkcji danych pinów co robi który element pasywny...

Przynajmniej ja tak bym zaczął diagnozowanie tej usterki, ale nie jestem ekspertem w liniach PCI-E, ani routerach czy naprawach, więc przydałby się ktoś bardziej doświadczony.

Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Anonim
Dołącz do dyskusji! Kliknij i zacznij pisać...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.