Skocz do zawartości

Czy to odpowiedni typ potencjometru do zmiany z SMD na wieloobrotowy?


enikan

Pomocna odpowiedź

Czy mając taką przetwornicę:
0J9075_1200.thumb.jpg.9d64dedbf2fd93fe1055f232a289c456.jpg

Czy mogę bez szkody dla niej wylutować ten beżowy potencjometr (Bourns PVG5H), aby zamienić na takie coś:
gallery_K-HPL.jpg.eaf3153f59ffd1dc531b0f1a8a4b224a.jpg
Nie chcę uszkodzić przetwornicy, a niezbyt się znam na dopasowywaniu zamienników.

Znalazłem notę katalogowa tego pierwszego:
pvg5.pdf

A na temat tego zastępczego tylko takie dane:

Potencjometr wieloobrotowy liniowy
rezystancja 100 kom
moc 2W
10 obrotów ośki
kąt obrotu 3600° (10 pełnych obrotów ±10°)
maksymalne napięcie pracy 320 VDC
średnica ośki 6mm
długość ośki 20.6mm
obudowa plastikowa
wyprowadzenia do przylutowania przewodów
raster wyprowadzeń 5.1mm
charakterystyka liniowa
tolerancja ±5%
temperatura pracy od -55°C do +105°C

Link do komentarza
Share on other sites

Tamten ma 100k i ten też. Reszta jest mało ważna.

Z doświadczenia powiem Ci (a Ty przemyśl to przez chwilę), że robienie zasilacza z 10-obrotowym potencjometrem to upierdliwe rozwiązanie, choć eleganckie i "profesjonalne". Szczególnie przy częstym używaniu różnych nastawów lepiej sprawdzają się dwa zwykłe potencjometry (takie po 270° obrotu) połączone szeregowo, przy czym jeden służy za ustawienie zgrubne a drugi to "precyzer". Rzecz jasna ten pierwszy powinien mieć w tym przypadku np. 100k a drugi 10k albo nawet 5k. Niestety, takie rozwiązanie możliwe jest do zastosowania gdy potencjometr na płyteczce ze zdjęcia jest połączony jak regulowany opornik, czyli jeśli któryś z jego dwóch górnych pinów jest zwarty ścieżką z pinem dolnym - możesz to zmierzyć omomierzem albo obejrzeć połączenia po wylutowaniu. Jeśli układ wykorzystuje "potencjometryczność" potencjometru, trzeba się bardziej napracować, ale nie jest to niemożliwe.

  • Pomogłeś! 1
Link do komentarza
Share on other sites

@marek1707

Aaaa, to już wiem czemu w niektórych zasilaczach są dwa pokrętła do "tego samego". Do tej pory tylko na zdjęciach to widziałem i nie mogłem zrozumieć czemu to służy...

Jak nie trudno sie domyśleć, buduję to co każdy na początku, czyli własny zasilacz regulowany ze złomu + drobne zakupy 😁 

Chwilowo mam jakiś fabryczny (ale pożyczony) i denerwuje mnie w nim duży skok napięć przy kręceniu jego potencjometrem, chociaż też ma 270 stopni (od 0 do 15V).

Ale może ten wielobrotowy to faktycznie będzie przesada... Przemyślę i posprawdzam czy da radę zrobić tą podwójną wersję..

Podsumowując zrozumiałem, że (poza watami) 100 kilo omów jest najważniejsze i nie ma tu żadnej wiedzy tajemnej.

Dzięki wodzu 🍺

Link do komentarza
Share on other sites

Dalej się z tym męczę... Tzn ulepszam i chciałem coś dokupić.

Dnia 16.02.2021 o 22:07, marek1707 napisał:

...Niestety, takie rozwiązanie możliwe jest do zastosowania gdy potencjometr na płyteczce ze zdjęcia jest połączony jak regulowany opornik, czyli jeśli któryś z jego dwóch górnych pinów jest zwarty ścieżką z pinem dolnym...

Czy z poniższych zdjęć (ścieżek na odwrocie) można wydedukować, czy będę mógł podłączyć właśnie te dwa potencjometry (zamiast tych niebieskich)? Tzn jeden "zgrubny", a drugi "precyzer"? Chciałbym po dwa potencjometry, zarówno do napięcia jak i do natężenia prądu.

image.thumb.png.47ee19a585464cdf78f7b467b09671d3.png
image.thumb.png.13113226df9e507dabc6f170ff523d6c.png

Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

Na pewno ten bliżej krawędzi ma zwarty środkowy pin z którymś bocznym. O ile dobrze odczytuję napisy na górnej stronie płytki, to potencjometr odpowiedzialny za ogranicznie prądu. Tu na pewno możesz dać dwa szeregowo połączone jako regulowane oporniki i liczyła się będzie ich suma.

W tym drugim wypadku wykorzystane są trzy piny i na dodatek widzę, że regulacja jest chyba z obu stron ograniczona dodatkowymi opornikami. Mimo wszystko to także powinno dać się zrobć na dwóch potencjometrach, ale włączonych trochę chytrzej. Jutro coś narysuję.

  • Pomogłeś! 1
Link do komentarza
Share on other sites

@marek1707 Dziękuję. W sumie to na podwójnym potencjometrze od napięcia najbardziej by mi zależało. Jak z natężeniem się nie uda to nie szkodzi.

Więc zamówię sobie to, najwyżej przyda się do czegoś innego...

Link do komentarza
Share on other sites

Zmontowałem i w skrócie opiszę.
(żeby nie było, że gościu tylko się dopytuje, wymyśla i fantazjuje, a i tak nic z tego...)

Trochę taki dziwaczny trikson z tego wyszedł...
01.thumb.jpg.e5a139fb53bde282aa33036bf1b943d7.jpg02.thumb.jpg.5d518057a9a9b1b0b0ef9e9ba6b6261b.jpg

03.thumb.jpg.9af9118142130ef62a7cf8a11a891ef2.jpg

Jak na pierwsze takie urządzono, to cieszę się z tego montażu. Ale nie wszystko się udało:

  • Za małą obudowę kupiłem. Wszystko w środku tak upchane, że nie wyobrażam sobie teraz czegoś tam poprawić/ulepszyć. Do tego poniszczyłem ją, gdy wierceniem w nieprzemyślach miejscach, albo gdy mi otwornica zeskoczyła i pokiereszowała górę...
  • Gniazda kupiłem za płytkie i wtyczki bananowe nie chowają się całe, tylko 2/3. A kupiłem te niby lepsze. Nie da się w nich już nic pogłębić. Nic poważnego, ale irytuje mnie to.
  • Tą główną przetwornicę do regulacji ciężko wysterować. Chociaż próbowałem potencjometrów o rożnych opornościach, to przy obecnym układzie, ledwo udaje się ustawić dokładność do jednego miejsca po przecinku. Ale za to ciężko ją uszkodzić. Na przykład nie udało mi się tego zrobić skokami napięcia do 10-ciu amper, ani zwarciami. 
  • Na YouTube są jakieś tutoriale pokazujące jak zrobić płynne sterowanie wentylatorem, który miałby przyśpieszać wraz ze wzrostem temperatury, ale nie miałem takich scalaków, więc zamówiłem jakiegoś KIT-a. Okazał się nieodpowiedni, bo działa na zasadzie włącz i wyłącz. Żadnego przyśpieszania i zwalniania. Błędne było takie myślenie: "to nic, że w opisie produktu nie napisali, przecież taki moduł na pewno to ma." Jednak nie ma...
  • Denerwuje termostat (od odłączania przetwornicy regulowanej i gniazd USB), bo działa zbyt dziko. Zamiast jakoś stabilnie pokazywać temperaturę, to dwie ostatnie cyfry ciągle skaczą, jakby to był jakiś stoper. Następnym razem trzeba będzie kupić jakiś lepszy model...

Jestem bardzo wdzięczny za rady 🍻
Zasilacz jak zasilacz. Wiem, że niektórych bardzo nudzi taki temat, ale to co ja się przy tej budowie nauczyłem, to już moje 😉

  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

Bądź aktywny - zaloguj się lub utwórz konto!

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto w ~20 sekund!

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj się »

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się »
×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.