Skocz do zawartości

CL2N3-G - ogranicznik prądu ogranicza za bardzo


jordanj

Pomocna odpowiedź

Cześć, mam problem z regulatorem CL2-N3G. Otóż kupiłem coś, co wedle oświadczenia sprzedającego jest układem CL2N3-G (Oferta na Allegro.pl) celem zbudowania oświetlenia do modelu RC. Męczyłem się z tym cały wieczór bo diody ledwo świeciły lub nie świeciły wcale. Wg noty katalogowej ten układ w zakresie 5-90V powinien ograniczać prąd do 20mA. Zmontowałem układ testowy na płytce stykowej, jeden LED wpięty szeregowo z tym układem, dla formalności kondensator (tak nakazuje nota katalogowa, przy zasilaniu z zasilacza to w zasadzie nie ma znaczenia), na zasilaczu ustawione 6V i ograniczony prąd do 1A. Dioda ledwo świeciła, a na zasilaczu pobór prądu wynosił 0. Zamiast zworki wpiąłem multimetr, okazało się, że prąd w obwodzie wynosi tylko 290uA. Czy ja coś źle robię czy też te regulatory kupiłem trafione lub sprzedawca dał mi coś innego niż zamówiłem? Dostałem to bez żadnego opakowania, w torebce jak na cukierki, ale to akurat dość częste, gdy kupuje się kilka sztuk układów, które są w paczkach po 1000 czy 5000.

https://youtu.be/9I4pPDHxTrU

Edytowano przez jordanj
Link do komentarza
Share on other sites

Dwie rzeczy. Pierwsza to oczywista: czy podłączyłeś dobrze, tj. odpowiednie nóżki w odpowiednim kierunku? Sprawdź w karcie katalogowej producenta:

http://ww1.microchip.com/downloads/en/DeviceDoc/20005448A.pdf

No a druga to napięcie. Microchip pisze, że na samym scalaku musi być min. 5V. Jeśli na diodzie spada praktycznie zawsze od 2 do 4V (w zalażności od koloru - nie napisałeś jaką masz i ile ich szeregowo planujesz wstawić), to tak czy tak jesteś poniżej granicy minimum. Wystarczy zmierzyć napięcie między pinami CL2 i tak podkręcić zasilacz, by było tam min. 6V. Dopiero gdy wtedy prąd będzie za mały (albo gdy LED się spali) masz prawo narzekać.

Link do komentarza
Share on other sites

Nóżki sprawdzałem, napięcie sprawdzę jeszcze raz. Wczoraj próbowałem czerwoną i białą diodę. Obie z 6V na zasilaczu. W którejś próbie podkręcałem do 10V i efekt był taki sam.

Link do komentarza
Share on other sites

10V to napięcie od jakiego w ogóle powinieneś zaczynać zabawę. Przy 6V nie ma to prawa działać ani dla czerwonej ani tym bardziej dla białej.

W jakiej obudowie kupiłeś te scalaki i w jakich warunkach chcesz ich używać? Tzn. jaki akumulator masz na pokładzie modelu oraz ile i jakich diodek połączonych w szereg chcesz z jednego napędzać? Czy możesz zrobić zdjęcie z czytelnymi napisami z obudowie? Opis w tekście aukcji zupełnie nie wskazuje, że jest to stabilizator prądu diodek a raczej układ RESETu na 4.85V. Pewnie gdyby przejrzeć kilku producentów, to pewnie można by nawet dojść po pozostałych parametrach jaki to scalak..

EDIT: Oryginalny CL2 ma środkowy pin niepodłączony wewnętrznie. Weź multimetr ustawiony na pomiar napięcia przewodzenia diod i pomierz we wszystkich 4 kierunkach od środkowej nóżki do obu skrajnych (jeśli masz TO92). Jeśli będzie gdzieś przejście diodowe <1000mV, to to nie jest scalak którego szukasz - parafrazując klasykę.

Edytowano przez marek1707
Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

Obudowa TO-92, pakiet 3s, w szeregu po 1 lub 2 diody.  Miałem w planie nie podłączać bezpośrednio do baterii tylko przez przetwornicę DC-DC na 6V.

Link do komentarza
Share on other sites

Przetwornicę mam do serwomechanizmow i chciałem wykorzystać te kable zasilające zamiast ciągnąć bezpośrednio z baterii kolejną żyłę.

Link do komentarza
Share on other sites

Takie stabilizatory prądu mają sens gdy masz mocno zmieniające się napięcie zasilania. Wtedy użycie opornika daje duże zmiany jasności LED i nie wygląda to dobrze. W przypadku stabilizowanego napięcia (i to w dodatku tak małego jak 6V) nie potrzebujesz nic więcej jak dobrze dobrane oporniki po 10 groszy zamiast wypasu po kilka zł/szt. Sprawdź czy te scalaki w ogóle działają, w razie czego reklamuj u sprzedawcy i odzyskaj swoje pieniądze, ale w tym konkretnym zastosowaniu CL2 jest a) niepotrzebny i b) nie ma prawa działać.

EDIT: Pomijam fakt, że co LED to inny prąd "komfortu". Te robiące za reflektory z przodu powinny świecić dużo jaśniej niż te od świateł pozycyjnych. W przypadku akurat CL2 nie masz żadnej możliwości regulacji prądu i dopasowania go do konkretnego typu LED. Opornik daje taką szasnę.

Edytowano przez marek1707
Link do komentarza
Share on other sites

Myślałem o rezystorach, ale występują wahania napięcia do ok. 5.2V, gdy stery wychylają się przy dużych prędkościach, co może skutkować przygasaniem oświetlenia. Może dodam do rezystora jakiś kondensator bezpośrednio przy LED, aby te zmiany nie były aż tak gwałtowne.

Link do komentarza
Share on other sites

Jeśli występują takie spadki jak mówisz, to cały system jest źle wymyślony. Przy tych poborach prądu przetwornica jest albo za słaba albo głodzisz ją zbyt małym napięciem wejściowym. Pomyśl tylko trochę, może coś policz i pomysł z kondensatorami przy LEDach szybko Ci przejdzie. No niestety, szpachlowaniem nie przerobisz Malucha na Toyotę. Jeśli coś ma wady podstawowe, to usuwaj ich źródła zamiast próbować naklejać plastry. Jedyne co mogę Ci pomóc to pokazać jak samodzielnie zbudować prosty stabilizator prądu z dwóch tranzystorów. Taki układ potrzebuje tylko ok. 1.5..2V do pracy, więc teoretycznie przy zasilaniu nawet 4V  poradziłby sobie ze stabilizacją prądu czerwonej diody. Dla innych kolorów potrzeba napięcia więcej, np. dla białych będziesz musiał i tak dostarczyć min. 5.5V. A gdy mierzysz spadki napięcia od serw woltomierzem, to rzeczywiste napięcie chwilowe może być nawet 2x mniejsze, przykro mi.

Jaki to akumulator, ile i jakie serwa i jaka przetwornica?

Link do komentarza
Share on other sites

Dobra, to może rozwinę temat. W poprzednim modelu podobnej wielkości miałem stabilizator liniowy napięcia na 5V (wbudowany w ESC) i tam spadki w granicach 0,7-1V przy ruchach serwomechanizmow były normą. Teraz buduję nowy model i chcę tego uniknąć. W tym celu zrezygnowałem z liniowego stabilizatora napięcia na rzecz przetwornicy DC-DC z napięciem wyjściowym 6V i wydajności prądowej bodaj 2A, więc niedoborów mocy przy zasilaniu 7 serw cyfrowych nie powinno być.

Odbiornik i inną elektronikę zasilam z innej przetwornicy na 5V.

Serwa MG90S Tower Prom niestety nie ma określonego zapotrzebowania na prąd, wiec to trochę na palę robię. 

 

https://html.alldatasheet.com/html-pdf/1132104/ETC2/MG90S/109/1/MG90S.html

Link do komentarza
Share on other sites

7 minut temu, jordanj napisał:

wydajności prądowej bodaj 2A, więc niedoborów mocy przy zasilaniu 7 serw cyfrowych nie powinno być

No proszę Cię. 15 sekund szukania:

mg90s.thumb.PNG.e77931980ccdb0498410383f39850c0e.PNG

Potrzebujesz przetwornicę 6V/5A. Wtedy napięcie nie będzie przysiadało (no chyba, że to duży model i masz spadki na lichych kabelkach) i oporniki do LEDów zadziałają idealnie. Jaką wydajność ma pakiet? Bo to też może być ograniczenie, jeśli dałeś coś budżetowego. Czy to szybowiec, czy jednak coś z napędem? Jakim?

BTW: MG90S nie jest serwem cyfrowym. Odróżniasz te kategorie? Gdyby to był mechanizm cyfrowy, potrzebowałbyś raczej jeszcze 2x więcej prądu i 3x więcej pieniędzy.

Link do komentarza
Share on other sites

(edytowany)

Pomyliłem oznaczenia. Mam MG90D, S miałem w innym modelu. Przetwornice mam 2 po 3A, jedna do zasilania ogona i jedną do zasilania skrzydeł. Kable zasilające dla prądu do 4,6A.

To jest motoszybowiec. Pakietu jeszcze nie kupiłem. W poprzednim kałem Rhino 25C.

Edytowano przez jordanj
Link do komentarza
Share on other sites

Akurat MG90D jest takim oszczędnościowym produktem. Nie poprawili prędkości a moment wzrósł tylko nieznacznie. Ponieważ jednak moment bierze się wprost z prądu, to możesz spodziewać się 10% jego wzrostu względem wersji 90S w zatrzymaniu (stall).

Mimo tego co piszesz, spadki są faktem, więc coś jest nie tak - wniknij co i usuń przyczynę. Robienie modeli z elektryką "na oparach" to trochę jak próba zjeżdżania z 10 piętra na powiązanych prześcieradłach. Podobno komuś się udało, ale gdy sam spróbujesz to raczej wylądujesz w szpitalu, jeśli nie gorzej. Poczynając od końca, poprzednie stopnie w łańcuchu zasilania powinny być sporo mocniejsze a nie słabsze. Jeśli 7 serw może pobierać 5A, to musisz mieć zasilanie 6-8A. Jeśli silnik główny pobiera 25A, to jego ESC musi umieć 40-50A i co najmniej tyle samo akumulator. Jeśli prowadzisz prąd 5A, to dajesz kable 10A bo to jest prąd, przy którym one grzeją się tak, że nie wytrzymuje izolacja. Nie szkoda Ci czasu i pieniędzy na budowanie RC "na styk"? Czy to taka dodatkowa adrenalinka, czy tym razem spłonie w powietrzu, czy tylko rozbije się spektakularnie a film na YT zdobędzie kolejne łapki w górę? Wiedząc o takiej a nie innej konstrukcji modelu nie chciałbym spotkać się z Tobą na tym samym lotnisku.

To chyba wszystko już wiesz. Zrób tak by spadków na serwach nie było, bo wtedy tracisz wszystkie zalety małych i mocnych serw. A stabilne napięcie to stabilna praca całego RC no i - w tym wypadku - także oświetlenia.

Napisanie "25C" nie daje informacji o możliwym poborze prądu, prawda? A o to pytałem.

Link do komentarza
Share on other sites

(edytowany)

Dzięki za rady. Dla jasności. Spadki występowały w starym samolocie, który był mega budżetowy - odkurzyłem leżący w kącie Vento, który zakupiłem w wersji RTF i on miał wszystko najtańsze, w tym ESC z regulatorem liniowym. Tam właśnie miałem spadki napięcia przy gwałtownym sterowaniu np. wyprowadzaniu z lotu nurkowego. Tam też było 20A ESC do silnika o maks poborze nawet 18A. W obecnej konstrukcji spadków jeszcze nie mam bo jeszcze nie latała, dopiero buduję. Chciałbym uniknąć problemów, które tam były.

Myślę, że kabel do 4,6A do przetwornicy o wydajności 3A jest wystarczający. Tak samo myślę, że dwie przetwornice 3A 6V i jedna przetwornica 2A 5V wystarczą do zasilenia tego co tam będzie. Baterii jeszcze nie kupiłem, być może użyję jedną z tych, które mam, najbardziej nadawałaby się właśnie 2,2Ah 3S 25C. Muszę jeszcze masę i miejsce uwzględnić i dopiero będę dobierał.

Poniżej kolejny film, w którym pokazuję jak to działa z napięciem 9V i diodą czerwoną.

 

Edytowano przez jordanj
Link do komentarza
Share on other sites

Bądź aktywny - zaloguj się lub utwórz konto!

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto w ~20 sekund!

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj się »

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się »
×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.