jargraw Napisano Styczeń 29, 2022 Udostępnij Napisano Styczeń 29, 2022 Witajcie. Dawno mnie tu nie było - z braku czasu od ponad pół roku musiałem zawiesić zmagania z Arduino. Teraz mam problem. Raczej prosty, ale nic nie wiem o zasilaniach akumulatorowych. Zamierzam zrobić sobie w warsztacie ogrzewanie z wykorzystanem ogrzewania postojowego na olej napędowy (tzw. "chińskie webasto"). Urządzenie produkuje ciepło spalając olej napędowy, ale potrebuje też nieco prądu o napięciu 12V (podgrzewanie świecy żarowej przy starcie i przed wyłączeniem, pompka paliwa, turbiny, sterownik - podobno 3 do 6 Amper w zależności od fazy pracy). Nagłe odłączenie zasilania (np. awaria w sieci elektrycznej) jest niebezpieczne, i może doprowadzić do uszkodzenia urządzenia, a nawet pożaru. Znalazłem całkiem przyjemny opis urządzenia i jego instalacji na Elektrodzie: https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3741351.html#19004624 Poniżej cytuję najbardziej istotny dla mnie fragment: Cytat Do zasilania użyłem typowego zasilacza 12V/10A do CCTV/LED z dołączonym buforowo akumulatorem 12V 7Ah, oczywiście napięcie zasilacza zostało ustawione na 13,8V (aby poprawnie ładować akumulator do pracy buforowej). No właśnie tylko tyle, autor dokładniejszy opis tej instalacji uznał za zbędny na portalu dla elektroników, więc teraz moje pytania: 1. Jakiego rodzaju akumulator? 2. Jak podłączyć ten akumulator? Kiedyś ładowarka akumulatora ołowiowego to był zwykły transformator + mostek diodowy, i po jakimś czasie napięcie się wyrównywało, a prąd ładowania się zmniejszał, więc teoretycznie można by ten akumulator po prostu podłączyć równolegle - przy zaniku napięcia na zasilaczu sam zaczynał by zasilać urządzenie, a po powrocie napięcia na zasilaczu zaczynał by się ładować. Ale co z akumulatorami żelowymi? czy jednak szukać specjalistycznej płytki do zasilania z buforowym akumulatorem? Starałem się opisać sprawę jak najprościej, w razie pytań postaram się uściślić. Z góry dziękuję za podpowiedzi. Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
ethanak Styczeń 29, 2022 Udostępnij Styczeń 29, 2022 Tak z ciekawości wrzuciłem do googla "akumulator żelowy zasilacz buforowy" i wyskoczyło m.in. coś takiego: https://ep.com.pl/projekty/projekty-ep/14615-zasilacz-buforowy-12-v-z-akumulatorem Może być? 1 1 Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
jargraw Styczeń 29, 2022 Autor tematu Udostępnij Styczeń 29, 2022 38 minut temu, ethanak napisał: Tak z ciekawości wrzuciłem do googla "akumulator żelowy zasilacz buforowy" i wyskoczyło m.in. coś takiego: https://ep.com.pl/projekty/projekty-ep/14615-zasilacz-buforowy-12-v-z-akumulatorem Może być? Tak, chociaż tego akurat nie widziałem. Znalazłem kilka gotowych urządzeń o odpowiednich parametrach, np. Pulsara, ale po przeczytaniu "użyłem typowego zasilacza 12V/10A do CCTV/LED z dołączonym buforowo akumulatorem" chciałem się upewnić, czy ta zaawansowana elektronika jest potrzebna. W końcu Webasto nie potrzebuje stabilizowanego zasilania - jest przewidziane do instalowania w samochodzie. Jednak tu jest dodatkowa komplikacja, dwa różne źródła zasilania. Tego nie przemyślałem. No dobra, kupuję jakiś zasilacz buforowy zanim zdrożeje. No i ten aku. Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
jargraw Marzec 3, 2022 Autor tematu Udostępnij Marzec 3, 2022 To jeszcze takie post scriptum, gdyby ktoś kiedyś tu trafił, szukając informacji o webasto: 1. Przed kupieniem zasilacza buforowego zmierzyłem prąd podczas pracy urządzenia. I dobrze zrobiłem, bo przy rozruchu i dobiegu był wyższy, niż znalazłem w opisach w internecie. W moim przypadku szczytowo aż do 9,2 - 9,5 A. Aż się przestraszyłem że padnie zasilacz (10A). Webasto jest przeznaczone do zasilania z akumulatora na wyłączonym silniku. Zapewne mierzy sobie spadek napięcia, i pobiera tylko taki prąd, żeby nie zarżnąć akumulatora. Stąd takie różnice w pomiarach - zasilacze też wykazują spadek napięcia wraz ze wzrostem obciążenia. Ostatecznie nie zaoszczędziłem kilku dych, i kupiłem zasilacz buforowy 11A (ustawiłem ładowanie akumulatora na 1A, pozostaje do 10A "na wyjściu"), i akumulator 7Ah. 2. Praca: Po włączeniu sterownik zaczyna podgrzewać świecę żarową, i po chwili włącza pompkę paliwa. Prąd rośnie stopniowo przez około 5 minut - u mnie do nawet 9,5A. Wentylatory i pompka rozpędzają się do maksimum - zapewne rozgrzewanie komory spalania - a następnie podgrzewanie świecy zostaje wyłączone, i wszystko zwalnia do nastawionej wartości (na razie steruję częstotliwością pompki). W czasie pracy na niskim biegu pobierany prąd jest o ile pamiętam poniżej ampera. Po przełączeniu na "Off" wyłącza się pompka, a świeca żarowa znowu jest podgrzewana jak przy starcie (dopalanie paliwa w komorze spalania?). Na koniec świeca zostaje wyłączona, wentylatory na dwie - trzy minuty rozkręcają się na max, schładzając korpus (i rurę wydechową przy okazji), i urządzenie przełącza się w tryb czuwania. Przy okazji uwaga: Dołączony do zestawu tłumik na wydech nie nadaje się do instalacji wewnątrz pomieszczenia. Jest nieszczelny. Wewnątrz mam dwa metry rury 1", żeby wykorzystać też część ciepła spalin, ale wszystkie połączenia są uszczelnione silikonem do 300 st. C. Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Polecacz 101 Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę. Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę. Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay! • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny • Usługa projektowania PCB na zlecenie • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber Zobacz również » Film z fabryki PCBWay
Pomocna odpowiedź
Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!
Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!