yaeger Napisano Październik 5, 2022 Udostępnij Napisano Październik 5, 2022 Witam, jestem początkujący czy ktoś może mi powiedzieć dlaczego w tym układzie notorycznie przepalają mi się tranzystory? Bodacious Turing.pdf Zasilacz: 12v 500mA czujnik wilgotności: M335 tranzystory: NPN 2N2222A rezystory: (100+47) * 4 silniki: Mini Pompa do wody - DC 3V / 6V - 1W - 100l/h Projekt służy do podlewania roślin w pokoju, wszystko działa dobrze przez kilka, kilkanaście dni, a później zaczynają otwierać się tranzystory na stałe i już kilka razy zalałem szafkę na ubrania, na której mam rośliny. Silniki uruchamiam poleceniem 'digitalWrite(pin, HIGH)' Gdy próbowałem ustawić PWMem bez rezystorów, tranzystor padał od razu po 2 sekundach. Silnik chodzi zawsze tylko jeden i max kilkanaście sekund. Natężenie prądu na wyjściu arduino jest w granicach 20mA. Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Treker (Damian Szymański) Październik 6, 2022 Udostępnij Październik 6, 2022 @yaeger witam na forum 🙂 Brak najważniejszej informacji - ile pobierają te silniki/pompki. Ale tak naprawdę, a nie w teorii. Czy zmierzyłeś ile prądu pobiera silnik, gdy faktycznie pompowana jest woda? To może być zupełnie inna wartość niż test "na sucho". 1 Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Elvis Październik 6, 2022 Udostępnij Październik 6, 2022 (edytowany) Tranzystory 2N2222A powinny sobie radzić takimi prądami bez problemu. Przepalają się raczej z braku zabezpieczenia - między kolektor, a emiter tranzystora trzeba dodać diodę lub inny element zabezpieczający. Edytowano Październik 6, 2022 przez Elvis Doczytałem jak wygląda zasilanie, wycofuję moje uwagi 2 Link do komentarza Share on other sites More sharing options...