Skocz do zawartości

Przepalające się tranzystory


yaeger

Pomocna odpowiedź

Witam, jestem początkujący czy ktoś może mi powiedzieć dlaczego w tym układzie notorycznie przepalają mi się tranzystory?

Bodacious Turing.pdf1583609717_BodaciousTuring.thumb.png.b5867190d90b8d57e9159333371c4270.png

Zasilacz: 12v 500mA

czujnik wilgotności: M335

tranzystory: NPN 2N2222A 

rezystory: (100+47) * 4 

silniki: Mini Pompa do wody - DC 3V / 6V - 1W - 100l/h

 

Projekt służy do podlewania roślin w pokoju, wszystko działa dobrze przez kilka, kilkanaście dni, a później zaczynają otwierać się tranzystory na stałe i już kilka razy zalałem szafkę na ubrania, na której mam rośliny. Silniki uruchamiam poleceniem 'digitalWrite(pin, HIGH)' Gdy próbowałem ustawić PWMem bez rezystorów, tranzystor padał od razu po 2 sekundach. Silnik chodzi zawsze tylko jeden i max kilkanaście sekund. Natężenie prądu na wyjściu arduino jest w granicach 20mA. 

 

Link do komentarza
Share on other sites

@yaeger witam na forum 🙂 Brak najważniejszej informacji - ile pobierają te silniki/pompki. Ale tak naprawdę, a nie w teorii. Czy zmierzyłeś ile prądu pobiera silnik, gdy faktycznie pompowana jest woda? To może być zupełnie inna wartość niż test "na sucho".

  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

Tranzystory 2N2222A powinny sobie radzić takimi prądami bez problemu. Przepalają się raczej z braku zabezpieczenia - między kolektor, a emiter tranzystora trzeba dodać diodę lub inny element zabezpieczający.

Edytowano przez Elvis
Doczytałem jak wygląda zasilanie, wycofuję moje uwagi
  • Lubię! 2
Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie