Skocz do zawartości

Kosiarka RC DIY


Budrys777

Pomocna odpowiedź

Witam. Konstruuję kosiarkę zdalnie sterowaną napędzaną dwoma silnikami 300W 24V DC z wózka inwalidzkiego. Wczoraj zrobiłem pierwszą jazdę i spaliło mi bezpieczniki, najpierw 10A, później 15A. Na 20A nie wybiło. Pali je przy starcie. Regulator obrotów był bardzo gorący. Co zastosować, by nie było skoku prądu przy starcie? Soft start? Taki mam regulator: https://pl.aliexpress.com/item/32958834618.html?spm=a2g0o.order_list.order_list_main.163.66761c24NyrRlv&gatewayAdapt=glo2pol  

IMG_0388.JPG

IMG_0439.JPG

Link do komentarza
Share on other sites

A ja zapytam inaczej: jak duży jest opór statyczny wału silnika, wraz z kołem na nawierzchni testowej? Bo pobór ponad 15A przez 2 silniki jest jak najbardziej możliwy, gdy opór będzie dostatecznie duży... Nawet mój silnik 775 24V potrafi pociągnąć 10A na rozruchu pod dużym obciążeniem.

Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

Kosiarka waży ok. 120 kg. Jeśli dobrze zrozumiałem co to "opór statyczny wału silnika", to myślę, że nie jest aż tak duży, by palić 15A. Po starcie nie trzeba dodawać dużej mocy do przyspieszania - jest duży zapas. U producenta silników powiedziano mi, że wózki inwalidzkie mają zabezpieczenie główne na 15-20A. Martwię się też o temperaturę sterownika, może się tak grzeje od tego prądu początkowego.

Link do komentarza
Share on other sites

2 godziny temu, Budrys777 napisał:

Kosiarka waży ok. 120 kg. Jeśli dobrze zrozumiałem co to "opór statyczny wału silnika", to myślę, że nie jest aż tak duży, by palić 15A. Po starcie nie trzeba dodawać dużej mocy do przyspieszania - jest duży zapas.

Oj możesz się zdziwić... I to bardzo... "opór statyczny..." to opór wału silnika (i podczepionych elementów) w momencie rozpoczęcia ruchu. 

image.thumb.png.4383d159967a72667358ee87468ed5ca.png

Opór ten wynika z tarcia (i innych sił) oddziałowujących na zespół urządzenia (np. magnesów w wirniku, tarcia łożysk, tarcia opony/koła o powierzchnię etc.). Dodając do tego, że koło kosiarki jest znacznie mniejsze niż koło typowego wózka inwalidzkiego (raczej tak przypuszczam), to masz też mniejszy moment obrotowy na styku podłoża z kołem, a że silnik ma "stały" moment obrotowy (względem natężenia prądu)... To generuje on mniejszą siłę pędną (T= F*r). W zależności od masy pojazdu, powierzchni styku koła z podłożem i różnicy współczynnika tarcia materiału użytego na opony, możesz uzyskać większe obciążenie silnika niż w przypadku wózka inwalidzkiego, a zatem większy pobór prądu. Największe znaczenie będzie miał stosunek mas do stosunku średnicy kół. Jeżeli masa pojazdu spadła znacznie mniej niż średnica koła, to możesz mieć problem... Który objawia się jak powyżej.

TLDR: kinematykę Newtonowską miałem jakieś 10 lat temu, pisane z pamięci, mocno uogólnione, może zawierać błędy...

Poza tym nie ufałbym tym chińskim wynalazkom 😄 

Link do komentarza
Share on other sites

36 minut temu, Budrys777 napisał:

Czy miękki start mógłby coś w tym przypadku pomóc?

To zależy. Miękki start stosuje się głównie w pompach i piłach, by silnik nie ruszył pełną parą i nie uciął komuś ręki / palca. Daje on czas na reakcję, gdyby ktoś się zapomniał. W tym przypadku to loteria... Ale raczej wątpię... Tutaj musiałby wypowiedzieć się ktoś z większym doświadczeniem mechanicznym...

Link do komentarza
Share on other sites

Na dwóch starych akumulatorach 60Ah działa około godziny. Silnik B&S 6KM wyrabia się elegancko. Nie ma dużej różnicy w obciążeniu oryginalnego noża w porównaniu z nożem z tego kosiska.  Kilka arów spokojnie sobie skosi na jednym ładowaniu. Mam dużo zakamarków i nawrotów. Problemem jest zapychanie się wylotu kosiska. Jeden silnik napędowy po pracy w upał miał 60 stopni, drugi 48. Raczej nie ma się co zepsuć. W przyszłości mógłby być silnik z rozrusznikiem i alternator.

  • Lubię! 2
Link do komentarza
Share on other sites

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Anonim
Dołącz do dyskusji! Kliknij i zacznij pisać...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.