Skocz do zawartości

L293d- mały pożar


dair

Pomocna odpowiedź

witam, jako, że jest to mój pierwszy post to witam wszystkich!

przechodząc do sedna, spaliłem już dwa L293d i to w bardzo dziwny sposób... przez pewien czas silniki podłączone do drivera sterowane PWM chodziły pod i bez obciążenia, wszystko było ok i w jednym momencie układ zaczyna dymić i pojawiają się małe płomienie i następuje zgon....co ciekawe L293d pęka na dwie części.... układ jak na rysunku

zasilanie +12v z aku żelowego. po pierwszym spaleniu dodałem szeregowo bezpiecznik polimerowy 1.1A ale kolejny układ w ten sam sposób się uwalił. ciekawa sprawą jest jeszcze to, że posiadam inny L293d, który działa tylko jeden z silników przy symetrycznym sterowaniu ma mniejsze napięcie...

proszę o pomoc w rozwikłaniu tej dziwnej zagadki

pozdrawiam

Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

Sprawdzałeś czy układ się grzeje kiedy wszystko jest "ok"? Prawdopodobnie silniki ciągną za duży prąd, a to że dałeś bezpiecznik 1,1A, nie chroni Cię przed pobieraniem prądu ciągłego np. 1A, co jest już za dużo dla L293 (max. prąd ciągły 600mA)

Link do komentarza
Share on other sites

jeden silnik pobiera w stanie jałowym 0,23A pod obciążeniem ok 0,5A a przy zablokowanym wale 0,9A. W nocie katalogowej wyczytałem: "Output Current 1 A Per Channel

(600 mA for L293D)" stad ten bezpiecznik 1.1A

Link do komentarza
Share on other sites

No tak, ale co Tobie po zabezpieczeniu 1,1A , skoro jak włączysz jeden silnik 0,9A to już dążysz do spalenia mostka, który ma maksymalny prąd ciągły 0,6A/kanał?

Szczerze mówiąc silnik, który w stanie jałowym pobiera 0,23A, a przy zablokowanym wale 0,9A jest albo bardzo marny jakościowo, albo Twoje pomiary są błędne.

Tak czy inaczej polecam zmianę zarówno silnika jak i mostka, bo nie są to elementy najwyższych lotów.

Jak chcesz zostać przy tych komponentach to możesz zrobić brzydki trick i wlutować mostek na mostek (czyli mieć jakby złączone dwa mostki L293D. Do tego mam nadzieję, że masz jakieś kondensatory na linii zasilania silników przy L293D (pomiędzy masą a zasilaniem baterii), bo na schemacie nic takiego nie ma.

Link do komentarza
Share on other sites

kondensatory są🙂 tutaj wprowadziłem czytelników w błąd, gdyż stan jałowy nie do końca był jałowy bo silnik był obciążony przekładniami. bez tych zębatek silnik pobiera 0.09A. z silników nie koniecznie chciałbym rezygnować, chyba zdubluje L293D...

Link do komentarza
Share on other sites

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Anonim
Dołącz do dyskusji! Kliknij i zacznij pisać...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.