Skocz do zawartości

Proste ramię sterowane zdalnie


noobek

Pomocna odpowiedź

Witam wszystkich.

Na wstępie może zaznaczę, że jestem dość nowy w tematyce, proszę o wyrozumiałość.

Chciałbym zbudować niewielkie, proste ramię osadzone na platformie, które mogłoby poruszać się w górę i w dół. Zakończone byłoby takim jakby chwytakiem. Rozumiem, że potrzebowałbym dwa silniczki - 1 do ruchu samego ramienia góra-dół i 1 do "ściskania" i "zwalniania" chwytaka. Moje pytanie jest takie:

Używając standardowego silnika z przekładnią np. takiego jak tu:

http://www.bajansklep.com.pl/sklep/121

w momencie, gdy wysteruję sobie ramię, aby się podniosło np do 45° i dajmy na to puszczę przycisk sterujący, to czy dobrze rozumuję, że pod wpływem własnego ciężaru ramię zacznie mi z powrotem opadać? Czego użyć, aby zapobiec takiej sytuacji tzn, żeby silnik kontrolował jakby swoje położenie i nie pozwalał na jakikolwiek ruch, o ile nie dostał impulsu do zadanego ruchu? Mam nadzieję, że w miarę jasno opisałem o co mi chodzi.

Schemacik zamieszczam dla lepszego zrozumienia koncepcji 🙂

Z góry dziękuję za odpowiedź.

Link do komentarza
Share on other sites

Bardziej proponowałbym ci serwa. Nie napisałeś, jaka ma być masa chwytaka i jaką masę ma podnosić ale myślę że serwa typu standard wystarczą. Przy serwie podajesz impuls o określonym czasie i serwo obraca się do odpowiedniego kąta i tak zostaje.

Link do komentarza
Share on other sites

Dzięki wielkie za odpowiedź. Czyli takie serwa w ten sposób właśnie działają. Co do masy do dźwigania, to raczej nic specjalnego - max 50g. Same ramię tez chciałbym, aby było jak najlżejsze. W założeniu robocik ma być sterowany zdalnie i oparty na ruchomej platformie. Do tego ma być niewielkich rozmiarów więc i masa udźwigu nie będzie jakaś wielka. Ot jakieś klocki starczy że udźwignie 🙂

Co do łamania ramienia: