Skocz do zawartości

Silnik krokowy - napięcie


marcin346

Pomocna odpowiedź

Witam, mam pytanie odnośnie zasilania silnika krokowego. Z danych technicznych wyczytuję:

Oporność cewki 26Ω

Prąd nominalny cewki 0,33A/faze

Czyli: R=U/I => U = R*I

U = 26*0.33 = ~9V

Ale gdy patrzę do noty katalogowej:

main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=55827&g2_serialNumber=1

Wykresy momentu podane są dla napięcia 36V.

Jest to napięcie 4x większe od wyliczonego. Które jest właściwe?

__________

Komentarz dodany przez: Treker

Link do komentarza
Share on other sites

Ale jest też napisane "Drive Bip. Chop." co oznacza, że zastosowano układ tzw. choppera czyli bardziej po polsku impulsowego źródła prądowego. "Bip" to pewnie sposób komutacji - dwukierunkowy (bipolar), ale to nie ma tu znaczenia.

Całość zasilana jest z napięcia 36V a klucz tranzystorowy, który zasila daną fazę ma czujnik prądu. Kiedy prąd w uzwojeniu osiąga zadany próg (na pierwszym wykresie jest 0.33A/PH - czyli: na fazę) plus jakaś histereza np. 5%, klucz jest wyłączany. Prąd wtedy płynie przez jakąś diodę zwierającą uzwojenie i opada. Gdy opadnie do (0.33A - przyjęta histereza), klucz załącza się znowu i tak w kółko dopóki jakis nadrzędny układ komutacji nie uzna, że "tej fazie już dziękujemy" i jej nie wyłączy.

Zasilanie z dużego napięcia ma tę zaletę, że prąd narasta dużo szybciej. Gdybyś zasilał silnik krokowy normalnie, z napięcia znamionowego (np. 9V), wtedy przy krótszych krokach (większej prędkości obrotowej) prąd nie zdążałby w ogóle narosnąć do tego 0.33A i w rezultacie silnik byby dużo słabszy. To jest właśnie powód szybkiego spadku momentu przy wzroście prędkości. Źródło prądowe "uprostokątnia" (o rajciu..) nam przebieg prądu a szczególnie jego przednie zbocze. Naturalna indukcyjność uzwojeń jest idealnym zaproszeniem do zrobienia tego w sposób impulsowy. Taki układ jest wbudowany w wiele driverów silników krokowych - to standard. Jeśli zależy Ci na dużych prędkościach, wybieraj silniki (wśród porównywalnych momentów) z większym prądem i mniejszą rezystancją uzwojeń. Takie pracują bardziej "prądowo", mają mniesze indukcyjności a więc daje się uzyskiwać szybsze zbocza prądu dla tego samego napięcia. Przykładem jest czwarty wykres w stosunku do pierwszego. Podobne "mocą" silniki a ten prawy potrzebuje aż 1.5A. Za to kręci do 10 tys. kroków/s - to pewnie z 50 obr/s, przy spadku momentu do 50%.

  • Pomogłeś! 1
Link do komentarza
Share on other sites

Dziękuję za wyczerpującą odpowiedź.

Do sterowania silnikiem użyję L298 i uC atmega. Ma on 2 wejścia na kanały pwm. Jak należy skalibrować pwm i jakim napięciem zasilać silnik, aby jego praca była efektywna? Nie zależy mi na dużej prędkości kątowej. Silnik ma otwierać i zamykać klapkę dolotu powietrza, a dokładniej obracać nagwintowanym wałkiem.

Czytając tematy na różnych forach, doszedłem do wniosku, że przy małych prędkościach np przy zmianie kroków 10/s zastosowanie "choppera" nie jest wymagane, bo silnik nie traci swojego momentu. Mam rację? Znacznie uprościłoby to moją konstrukcję i obniżyło koszt.

Link do komentarza
Share on other sites

Najłatwiej będzie użyć układu L297 do pary z L298. Samemu zrobienie choppera może nie być aż takie łatwe jak się wydaje. A jak poznasz zasadę działania L297, zawsze można spróbować go wyeliminować.

Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

Bądź aktywny - zaloguj się lub utwórz konto!

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto w ~20 sekund!

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj się »

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się »
×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.