Skocz do zawartości

Oddzielne zasilanie akcelerometru


lukisp2

Pomocna odpowiedź

Witam próbuję zasilać mój akcelerometr z zewnetrznego źródła (nie z ARDUINO). Używam do tego baterii 9V oraz modułu zmiejszającego napięcie do 5V zakupionego na tej aukcji:

http://allegro.pl/mini-modul-zasilania-ams1117-5v-nowy-firma-i3965738815.html

moj model akcelerometru to MPU- 6050 GY- 521.

Wszystko jest ok dopóki zasilany jest z Arduino... wysyła jakieś wartośc na port szeregowy. Jeżeli chodzi o zasilanie z baterii to dioda led na akcelerometrze jest zapalona (czyli działa) ale na port szeregowy wysyła same 0.

Ktoś może z koleżanek/ kolegów ma pomysł w czym tkwi problem?

__________

Komentarz dodany przez: Sabre

_allegro

Link do komentarza
Share on other sites

1. Masy wszystkiego (Arduino, akcelerometr, moduł zasilający 5V, bateria 9V) muszą być ze sobą połączone.

2. Zmierz rzeczywiste napięcie zasilania czujnika. Czy dioda pokazuje, że rzeczywiście on działa czy to prostu wskaźnik jakiegoś napięcia i np. przy 4V też świeci?

  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

Brak wspólnej masy był rozwiązaniem. Teraz mam kolejne pytanko. Jeżeli włączę silnik DC podpięty do arduino i jednocześnie akcelerometr to odczyty akcelerometru świrują. Jak silnik staje to jest ok. Oddzielne zasilanie nie rozwiązało problemu. Co może być kolejną przyczyną?

Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

OK, zdjęcia są bardzo fajne i dają pojęcie o całości. Gratuluję konstrukcji 🙂

Moim zdaniem przyczyn problemów z czujnikiem przyśpieszenia może być kilka:

1. Czysto mechaniczne. Akcelerometr jest świetnym czujnikiem drgań. Czy coś poprawia się gdy przy pracujących silnikach odkręcisz go od tych słupków i weźmiesz tę małą płyteczkę w rękę? Czujniki położenia powinny być montowane na gumowych poduszkach, przekładkach, gąbkach, amortyzatorach itp a w żadnym razie nie powinny być sztywno sprzężone mechanicznie z napędami i ramą pojazdu.

2. Wpływ zakłóceń promieniowanych. Silniki a dokładniej ich komutatory są silnymi nadajnikami zakłóceń w bardzo szerokim paśmie. Dodatkowo kable od silników robią wtedy za anteny i wszystko dookoła odbiera straszne śmiecie. Zaopatrz się w 6 kondensatorów ceramicznych 22-100nF oraz 4 dławiki kilka uH na taki prąd jaki mogą wciągnąć te silniki. Podłącz jeden kondensator wprost między zaciski silnika, drugi od pierwszego zacisku silnika do jego obudowy, drugi od drugiego zacisku silnika do jego obudowy a potem dławik od każdego zacisku silnika do kabelka łączącego silnik z mostkiem. Konstrukcja powinna być spójna, zwarta, siedzieć na samym silniku a kondensatory ceramiczne np. na 50V. Obuduj tak oba silniki i sprawdź działanie. Coś takiego i tak powinieneś zrobić, bo choć silniki są małej mocy, to promieniowanie zakłóceń do otoczenia nigdy nie jest fajnym pomysłem.

3. Wpływ zakłóceń przewodzonych. Po wyeliminowaniu linii zasilania mamy jeszcze druty od szyny I2C i masę. Odkłócanie linii sygnałowych jest trudne, bo z jednej strony chcemy mieć szybkie zbocza a drugiej ograniczone pasmo. Możesz spróbować dać np. po 100pF od każdej linii I2C do masy. Czy problemy polegają wyłącznie na dziwnych wartościach odczytywanych z czujnika (co by wskazywało na wpływ zakłóceń bezpośrednio na samą strukturę akcelerometru) czy czasem też wywala się cała transmisja i zauważasz zwisy programu (co może wskazywać na zakłócenia w kablach I2C)?

Płytka z dziurkami jest wygodnym pomysłem, ale za wszelką cenę unikaj łączenia przez nią masy a w następnej kolejności zasilania. Masa powinna być rozprowadzona po systemie w miarę grubymi kabelkami bez pośrednictwa takich wynalazków. Jeśli już znajdziesz prawdziwą przyczynę problemów to podejrzewam, że pomysł z osobnym zasilaniem nie będzie potrzebny.

------------------------

EDIT: Po przyjrzeniu się zdjęciom mam jeszcze jeden pomysł:

Czy Ty zasilacz całego robota z tej drugiej baterii 9V? Czy mierzyłeś jej napięcie podczas pracy silników? Może system po prostu głupieje z powodu braku zasilania? Baterie 6F22 nigdy nie były przewidziane do zasilania czegokolwiek większego niż małe radio tranzystorowe. Gdyby to jeszcze był aku NiMH 7.2V (są takie w tych wymiarach) to może przez chwilę by to chodziło, ale z baterii o obciążalności 50mA napędzasz dwa silniki???

Link do komentarza
Share on other sites

Całość zasilam 10 x AA. Bateria 9v miał być tylko i wyłącznie do akcelerometru. Zauważyłem że wartości przestają świrować po tym jak siłą zatrzymam silniki ( przytrzymam je ręcznie) po tym jak zostają "uwolnione" znowu zaczyna się robić kocioł. Napewno mogę wyeliminować pierwszy przypadek. Może teraz troche rozjaśniłem. marek1707 jakieś sugestie? Jak myślisz, 2 czy 3 przypadek jest bardziej prawdopodobny?

Link do komentarza
Share on other sites

Na zdjęciu widzę dwie baterie 9V więc zacząłem podejrzewać, że jedna do czujnika a druga.. do silników. 10xAA - ho, ho, niezły pakiet 🙂

Rozumiem, że pierwszy przypadek wykluczasz nie dlatego, że zatrzymanie silników ręką poprawia wyniki tylko to, że po wymontowaniu płytki z pojazdu i oddaleniu jej na dłoni zakłócenia nadal pozostają tak?

Moim zdaniem lepiej zapobiegać niż leczyć. Ja bym zaczął od absolutnego upewnienia się, że nie są zakłócenia/drgania mechaniczne a potem zabrał się za silniki. Ważniejsze jest wyeliminowanie zakłóceń u źródła niż próba ogarnięcia ich gdy już zostały wygenerowane i siedzą w powietrzu i w kablach/antenach. Czyli: najpierw wyciszasz silniki. Możesz zacząć od pojedynczego kondensatora (ceramiczny 22-100nF) wprost między zaciskami każdego silnika. Próbujesz. Potem dodajesz po dwa między zaciski silnika a jego obudowę - może być trudno je przylutować. Dobra lutownica i trochę zdolności bo silniki mają plastikowe elementy i łatwo je stopić. Próbujesz. Na końcu dostawiasz dławiki. Próbujesz i opisujesz wyniki.

---------------

EDIT: Byłoby dobrze, gdybyś zrobił jakieś proste opracowanie statystyczne danych z akcelerometru. Sam wiedziałbyś wtedy czy jest lepiej czy gorzej. Wiesz, średnia, odchylenie standardowe, może jakiś histogram? Wtedy każda próba walki z zakłóceniami mogłaby być jakoś obiektywnie oceniona. Nigdy nie będzie idealnie, a może w pewnej chwili będzie już wystarczająco dobrze.

Gdybyś jeszcze do tego policzył np. zespoloną transformatę Fouriera a na końcu wyznaczył moduły składowych, miałbyś widmo częstotliwości zakłócających 🙂

Link do komentarza
Share on other sites

Pozwól, że zacytuję sam siebie:

..a potem dławik od każdego zacisku silnika do kabelka łączącego silnik z mostkiem

Innymi słowy odlutowujesz kabelek dochodzący do zacisku silnika i w to miejsce wstawiasz dławik, tuż przy samym silniku. Pokaż te dławiki i podaj jakieś ich podstawowe dane.

Link do komentarza
Share on other sites

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Anonim
Dołącz do dyskusji! Kliknij i zacznij pisać...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.