Skocz do zawartości

Sprawdzenie schematu - Linefollower


Marcin_N__N

Pomocna odpowiedź

Witam, postanowiłem zrobić linefollowera na podstawie książki Davida Cook'a "Budowa robotów dla początkujących" w związku z tym chciałem prosić Was o sprawdzenie schematu i płytki.

Starałem się zrobić to najlepiej jak umiałem, ale jest to mój pierwszy projekt związany z robotyką i elektroniką i pewnie jakieś błędy się zdarzyły.

Schemat z książki

Schemat EAGLE

Płytka PCB

W pustych polach na płytce w zamierzeniu znajdą się punkty mocowania płytki do obudowy.

Z góry dzięki za pomoc.

Link do komentarza
Share on other sites

Trochę szkoda, że od razu wziąłeś się za płytkę. Warto ją projektować dopiero wtedy, gdy masz pewność poprawności schematu. Jest tu może klika rzeczy do wytknięcia (głównie z powodu skrajnej prostoty układu), ale zanim do tego przejdziemy chciałbym żebyś napisał jakie masz - lub jakie planujesz kupić - silniki i czy rzeczywiście chcesz zasilać całość z malutkiej baterii 9V. To bardzo słabe źródło i w żadnym wypadku nie jest polecane do napędzania silniczków, chyba że są jakieś naprawdę maluchy o prądzie pracy z 50mA. Takie baterie są stosunkowo drogie, starczają na bardzo krótko a w czasie pracy ich napięcie waha się z powodu małej obciążalności. Zwykle każdy kto raz się na tym sparzył przechodzi na paluszki AA lub w ostateczności AAA (i to raczej akumulatory NiMH niż baterie) lub na akumulatory litowo-polimerowe. Niestety wydatki startowe z tym związane są większe, bo i same akumulatory są droższe i ładowarkę trzeba kupić, ale gdy połkniesz bakcyla i zaczniesz się w elektronikę bawić, na dłuższą metę wychodzi dużo taniej. W każdym razie jest to jakaś poważniejsza decyzja, podobnie jak z wyposażeniem laboratorium. Masz jakiś miernik/multimetr? Zwykle układ nie działa od razu: trzeba mierzyć same elementy (oporniki, tranzystory, diody) a potem jakieś napięcia, prądy itp.

Link do komentarza
Share on other sites

Silniki mam takie:

https://botland.com.pl/standard-micro-silniki-pololu/706-silnik-pololu-100-1.html?search_query=PLL-00706%09&results=1

Jeśli chodzi o zasilanie to miałem troche styczności z modelami RC i dysponuje dwoma akumulatorami:

1. http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__7346__Rhino_2620mAh_3S_11_1v_Low_Discharge_Transmitter_Lipoly_Pack.html

2. http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__6306__ZIPPY_Flightmax_2200mAh_3S1P_20C.html

oraz ładowarkę Redox BETA (http://gunfire.pl/product-pol-1152199042-Ladowarka-Redox-BETA.html) i do tego koszyk na 8 baterii AA.

Brałem pod uwagę użycie ich, wydają się za duże do tego robota no i w związku z tym, że to mój pierwszy robot postawiłem na wykonanie go praktycznie krok po kroku, tak jak w książce, żeby przekonać się czy w ogóle mi to wyjdzie 😃

Oczywiście mam multimetr i zdaję sobie sprawę z konieczności sprawdzanie elementów.

Robiłem prototyp na płytce prototypowej po kolei jak w książce i działał, ale przeniesienie tego na płytkę PCB to co innego, dlatego chciałem się upewnić czy schemat i projekt płytki będzie poprawny przed jej wykonaniem.

Projekt płytki zrobiłem z czystej ciekawości przetestowanie EAGLA i nie jestem do niej na stałe przywiązany 😃

Link do komentarza
Share on other sites

OK, to moim zdaniem:

- Zrób zasilanie pasujące do głównych odbiorników energii czyli do silników. Małe napędy Pololu pracują od 3V, ale czują się dobrze przy 5-6V a co bardziej odważni dają im kopa wprost z LiPola 2S czyli nawet i 8V. Tu nie ma takich wymagań bo robot jest prymitywny i nie będzie demonem prędkości. W każdym razie zestaw 5 akumulatorków AA (6V) byłby OK. Koszyczek na to nie powinien być droższy niż kilka zł. LiPole 3S są dobrym standardem w modelach, ale tu faktycznie 2.2Ah to będzie armata. Może dokup coś mniejszego, co przyda się także na później? 2 sztuki czegoś w okolicach 2S/500-800mAh byłoby tutaj w sam raz a zadziała w ew. następnych konstrukcjach.

- Na pewno należy wywalić oporniki, te szeregowo z silnikami - to czysta strata energii. Jeżeli musisz wstawiać te dekoracyjne łańcuszki LEDów, to im oczywiście opornik szeregowy musi zostać.

- Po co w oryginale są po dwa fotorezystory szeregowo? Wydaje się, że pojedyncze powinny działać bardzo dobrze. Trzeba tylko każdemu dać rurkę taką, by patrzył tylko w miejsce gdzie świeci "jego" LED.Oczywiście ważne jest rozmieszczenie tych fotooporników i wg mnie powinny być w odległości nieco większej lub porównywalnej z szerokością taśmy na trasie. Ten robot opiera się na ciągłym załączaniu i wyłączaniu na przemian obu silników. Żaby to dobrze działało oba czujniki powinny jechać "po bandzie" wyklejonej trasy.

- Działanie komparatorów może być zaburzone gdy ich napięcie wejściowe będzie większe niż ok. Vcc-2V dlatego środek potencjometru podpiąłbym do niższego napięcia, rzędu 5-6V. Możesz je zrobić odpowiednią diodą Zenera i opornikiem.

- Regulacja prądu oświetlaczy za pomocą potencjometru 20k to też pomyłka. Tu byłby dobry 1-2k, ale generalnie potencjometry (jeszcze tak małe i drogie jakich użyłeś) nie służą do regulacji mocy i ich delikatne ścieżki oporowe spalają się przy 50-100mW. Aż się prosi by dodać jeszcze jeden tranzystor w układzie OC (wtórnik napięciowy).

Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

Nie obniżyłeś napięcia zasilania fotooporników - nadal jest równe zasilaniu komparatora. Zrób Zenera np. 4.3V lub puść 6V do potencjometru przez trzy zwykłe, małe diody.

Nie wstawiłeś tranzystora w obwód regulacji jasności oświetlaczy - nadal będziesz męczył potencjometr prądem być może kilkadziesiąt mA.

Czy nie da się tej płytki zrobić 3 razy mniejszej? Albo może - skoro ten robot już działa w wersji "drucianej" - pomyśl nad jakimś rozszerzeniem lub skomplikowaniem tego projektu.

Staraj się nie robić wyłączników po stronie masy zasilania a raczej na "plusie".

Jakie dasz tranzystory?

Link do komentarza
Share on other sites

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Anonim
Dołącz do dyskusji! Kliknij i zacznij pisać...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.