Skocz do zawartości
Sodar

Dobieranie filtru RC do silnika DC

Pomocna odpowiedź

Macie może doświadczenia z konstruowaniem filtrów RC dla silników w takim układzie? Mam średniej wielkości silnik DC zasilany 12 V z układu L298N sterowanego arduino. Częstotliwość PWM ustawiona na 122 Hz. Chciałbym zmniejszyć drgania silnika przy niskich wypełnieniach impulsu.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Moim zdaniem trzeba zwiększyć częstotliwość PWM. Rozumiem, że skoro piszesz o filtrze RC, to masz jakąś koncepcję jego zastosowania. Jak taki filtr miałby działać i gdzie się znajdować, schemat?

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Nie możesz tutaj użyć filtra RC z uwagi na sprawność. Tak jak napisał grg0 jednym rozwiązaniem jest znacznie zwiększenie częstotliwości PWM - to nie gryzie. Przecież możesz zrobić 1kHz i zapomnieć o wszelkich drganiach a nawet pojechać wyżej niż akustyka (>16kHz) i przestać słyszeć to upierdliwe piszczenie silnika. L298 spokojnie działa do 35-40kHz. Swoją drogą jest on tak beznadziejny (co wciąż ludzi składania do kupowania tego badziewia?), że ogromne straty związane z jego przewodzeniem i tak przekroczą straty na przełączanie.

Drugim rozwiązaniem - owszem, jest filtr, ale LC. Tylko taki zestaw zapewni wystarczającą sprawność. Popatrz: układ RC jest z definicji układem stratnym, bo ma opornik. Jeżeli chcesz przez niego przesyłać moc do silnika (a nie tylko sygnał np. z czujnika do ADC) to musisz pogodzić się z tym , że opornik będzie się grzał i spora część energii (ta która nie przejdzie do wyjścia) wyparuje w postaci ciepła. Natomiast konfiguracja LC teoretycznie jest bezstratna, bo indukcyjność magazynuje energię w polu magnetycznym i może mieć zerową rezystancję a do wyjścia dociera tylko to co zostało pobrane z wejścia - nic po drodze nie znika. Oczywiście w praktyce tak nie jest( bo jesteśmy w realnym świecie miedzi i rdzeni a nie nadprzewodników), a na dodatek tak niska częstotliwość powoduje, że cewka musiałaby mieć ze 100mH i wciąż przepuszczać ponad 1A prądu (jaki masz silnik? jaki prąd? - to ważne dla projektu filtra). To już się robi klocek wielkości i pudełka zapałek.. Do tego dajesz jakiś bipolarny (nie-elektrolityczny) 100uF i powinieneś zauważyć znaczący (np 10-krotny) spadek tętnień prądu w silniku. Gdybyś wbrew wszelkiej logice zdecydował się na tak absurdalne rozwiązanie (może np. nie masz wpływu na częstotliwość PWM), to narysuj jakiś schemat i pokaż. Zobaczymy czy załapałeś o co chodzi.

  • Lubię! 2

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Gość
Napisz odpowiedź...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.


×
×
  • Utwórz nowe...