Skocz do zawartości

Kilka pytań o silnik DC (Kierownica Force Feedback)


Gość elbociano7

Pomocna odpowiedź

Gość elbociano7

Cześć

Planuje zrobić (słabej jakości) kierownicę do komputera z Force Feedback na podstawie arduino pro micro. Force Feedback planuje zrobić na podstawie silnika DC. Nigdy w elektronice nie zajmowałem się tymi silnikami więc mam kilka pytań co do nich:

1. Czy silnik DC Pololu 24V z przekładnią 70:1 (140RPM, 3NM) ani żaden inny silnik nie ulegnie szybkiemu uszkodzeniu jeżeli jego wał będzie zatrzymany lub bardzo zwalniany gdy ten będzie pod napięciem?

Jeżeli tak jakiego innego silnika mogę tutaj użyć?

2. Czy ten silnik będzie odpowiedni do użycia w tym celu? Lub jakiś z mniejszą prędkością obrotową? (Jeżeli ktoś składał coś podobnego i wie co można użyć)

3. Czy zmiana jego mocy przez PWM zmniejszy jego prędkość obrotową? (Wydaje mi się że tak ale chcę się upewnić)

Link do komentarza
Share on other sites

Silnik grzeje się od przepływającego przezeń prądu. Gdy silnik pracuje na luzie (przy danym napięciu zasilania), prąd jest mały. Gdy obciążasz go coraz bardziej, obroty maleją i prąd rośnie. Gdy zatrzymasz, obroty są zerowe a prąd największy. Dokładnie tak jak prąd, rośnie moment a moment to jest właśnie to czego w tej kierownicy potrzebujesz. Jeśli więc podłączysz silnik do jego napięcia znamionowego i zatrzymasz, to prawie na pewno po jakimś czasie go przegrzejesz i zniszczysz. I nie jest ważne jakie ma obroty, jaką przekładnię czy moment. Gdy stoi, to wszystko nie jest ważne. Z punktu widzenia silnika najlepiej by było, gdybyś go w tej sytuacji sterował prądem (sterowane źródło prądowe) albo dobrze kontrolowanym, niskim napięciem - ale to rozwiązanie nie zapewnia stałego momentu. Pamiętaj, że silnik w tego typu projekcie będzie poruszał się tak jak chce tego użytkownik (nie tylko prędkość ale i kierunek) a nie tak, jakie napięcie do niego przyłożysz więc dobrze byłoby stabilizować prąd/moment a nie napięcie. Przeznaczony do pracy w zatrzymaniu silnik 6V powinieneś zatem sterować napięciem rzędu 1-2V a silnik 24V nie powinien dostać więcej jak 5-6V. A gdy już stoi i płynie przez niego bezpieczny prąd, kierownica oczekuje momentu statycznego. Ten z kolei będzie zależał rzecz jasna od wielkości tego silnika (głównie średnicy), ale także od przekładni. Przełożenie 500:1 da z tego samego prądu i tego samego silnika 10x większy moment niż koła zębate 50:1. Ale nic za darmo, bo duże przełożenie to z kolei niskie obroty i wał wyjściowy przekładni może "nie nadążać" za szybkimi ruchami kierownicy. Będzie wtedy dziwne wrażenie, że opory na kierownicy zależą od prędkości obracania nią. Czy mógłbyś pokazać schemat kinematyczny tego mechanizmu? Co z czym chcesz połączyć na sztywno, gdzie łożyska, gdzie ew. przekładnie, sprzęgła itp. 

  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

Nie wiem dlaczego ale mój ostatni post jest od pół godziny ukryty. Jeżeli tak powinno być to proszę o wyjaśnienie abym następnym razem wiedział o co chodzi.

"żadnych zaawansowanych schematów nie mam. plan był taki aby silnik z wbudowaną przekładnią podliczyć do kierownicy bezpośrednio paskiem (tak samo jak enkoder, z tym samym przełożeniem 1:1), a następnie go kontrolować napięciem (najłatwiej). Czyli jak rozumiem odpowiednio zmniejszając napięcie (na 3-4V podczas całkowitego w przypadku 12V silnika) można uniknąć spalenia, albo je znacznie opóźnić? "

 

edit: eh ten też. Jak usunąć post? 😄

Edytowano przez elbociano72
Link do komentarza
Share on other sites

14 godzin temu, elbociano72 napisał:

Nie wiem dlaczego ale mój ostatni post jest od pół godziny ukryty. Jeżeli tak powinno być to proszę o wyjaśnienie abym następnym razem wiedział o co chodzi.

@elbociano72 Twoja wiadomość wpadła w filtr antyspamowy. Zatwierdziłem ostatnią wiadomość, a pozostałe ukryłem. Teraz już powinno być dobrze 🙂 

  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Anonim
Dołącz do dyskusji! Kliknij i zacznij pisać...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.