Jerycho Napisano Kwiecień 5, 2021 Udostępnij Napisano Kwiecień 5, 2021 Mam pytanie,czy ma znaczenie jaki potencjometr podłączyć do obwodu? Jak go dobrać?
Gieneq Kwiecień 5, 2021 Udostępnij Kwiecień 5, 2021 @Jerycho Witam na forum zależy co chcesz zrobić. Jeżeli interesuje Cię wyłącznie dzielnik napięcia to potrzebujesz jakiś liczony w 10-100 k. Jeżeli chcesz ściemnić LED to może być 1-5 k. Jeżeli potrzebujesz dostroić przebieg NE555 to zależy od częstotliwości jaką sobie wybrałeś, a tu trzeba coś policzyć. Zazwyczaj wystarczy że wyobrazisz sobie skrajne przypadki jakie masz w obwodzie i wtedy wyjdzie jaki dobrać potencjometr. 1
Jerycho Kwiecień 5, 2021 Autor tematu Udostępnij Kwiecień 5, 2021 Jestem początkującym nawet nie wiem co to 10 k ogólnie k, czy to kilo? Chodzi mi np. Robię obwód w którym jest żarówka i bateria przyjmijmy 9V. To jaki mam dobrać rezystor? I o co chodzi z tym k
Gieneq Kwiecień 5, 2021 Udostępnij Kwiecień 5, 2021 @Jerycho z tego co pamiętam jest to opisane w kursie Elektroniki 1 w rozdziale o potencjometrach. Oznaczenie k chyba też się pojawia - oznacza to kilo. Z racji tego, że dużej litery omega nie ma na klawiaturze to często opór opisuje się literami: R - wyrażając omy np 10 R to 10 omów, k - wyrażając kiloomy np 10 k to 10 kiloomów = 10 000 omów, M - odpowiednio megaomy. 41 minut temu, Jerycho napisał: Chodzi mi np. Robię obwód w którym jest żarówka i bateria przyjmijmy 9V. Tu akurat odradzam, przeczytaj artykuł o mocy. Potencjometr służy do strojenia obwodów, w których płynie bardzo mały prąd (napięcie może być wysokie). 9 V w twoim obwodzie nie stanowi problemu, ale jeżeli chcesz ściemnić żarówkę to płynący prąd spowoduje szybkie przepalenie potencjometru. Doczytaj kurs elektroniki 1 do końca, jest tam część o tranzystorach - przy pomocy tranzystora pracującego w tzw. obszarze liniowym możesz zbudować sterownik żarówki. 1 1