Skocz do zawartości

Czy istnieje zamiennik do kondensatora: RJG 35V 63uF?


daniel_111

Pomocna odpowiedź

Witam, jestem początkującym w tym temacie wiec pytanie może wydać się dziwne..

Otóż na zasilaczu nagrywarki są wylane az trzy kondensatory: 6,3V 1200uF, 6,3V 330uF i właśnie ten "feralny" 35V 63uF. Piszę feralny gdyż nie mogę nigdzie znaleźć dokładnie takiego zas dwa pierwsze kupiłem bez trudu. I właśnie pytanie jak w temacie czy są "zamienniki" jeśli w ogóle można to tak nazwać czy można po prostu użyć kondensatora o większej pojemności/mocy?

Bardzo Bym prosił o porade co mogę w zamian wstawić zamiast tego kontestatora, ewentualnie gdzie kupić ten "feralny".

Pozdrawiam.

Link do komentarza
Share on other sites

58 minut temu, daniel_111 napisał:

I właśnie pytanie jak w temacie czy są "zamienniki" jeśli w ogóle można to tak nazwać czy można po prostu użyć kondensatora o większej pojemności/mocy?

Ogólnie wstawienie innego kondensatora jest jak najbardziej OK, ale pojemności nie zmieniasz (w przypadku dużej różnicy może spowodować nawet uszkodzenie obwodu, chociaż to skrajne przypadki).

Szukasz kondensatora o takiej samej (lub mocno zbliżonej) pojemności oraz takim samym lub większym napięciu. Dla przykładu zamiast 35V 63uF możesz użyć 63V 63uF (https://lcsc.com/product-detail/Aluminum-Electrolytic-Capacitors-Leaded_AISHI-Aihua-Group-ERJ1JM470E12OTG_C2990944.html).

Osobiście komponenty zwykle kupowałem z LCSC, ale obecnie dolar drogi 😞 Możesz poszukać gdzieś w EU.

A kondensatora nie możesz znaleźć, bo obecnie rzadko spotyka się takie we współczesnym sprzęcie elektronicznym.

Link do komentarza
Share on other sites

Dziękuje za szybką odpowiedź. Na allegro znalazłem o nieco większej pojemności i tym samym napięciu:

https://allegro.pl/oferta/audiofilski-nichicon-fg-100uf-63v-3-szt-655-10839795288    albo:

https://allegro.pl/oferta/kondensator-100uf-63v-8x12mm-105c-opak-100-szt-12510211406?bi_s=ads&bi_m=listing:desktop:query&bi_c=NDI2ZDZmZDMtNGZhOC00NGIxLTg5YjgtNThlZmQ0ZjczYWI5AA&bi_t=ape&referrer=proxy&emission_unit_id=650795cd-bdba-4f7b-991c-d6cf5e3b4b21

Będzie dobry? Ogólnie lepiej nie przesadzić z pojemnością czy napięciem?

Inne większe pojemności będa za duże, np. 220uF 63V?

Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

6 minut temu, daniel_111 napisał:

W gre nie wchodzą tez mniejsze pojemności ale te same napięcie, np 47uF 63V

Najlepiej jeżeli pojemność będzie w zakresie +/- 10% oryginalnej, więc tak między 55, a 75 uF. Napięcie kondensatora określa jego maksymalne napięcie pracy i z reguły nie ma większego wpływu na funkcjonowanie. Ważniejszy jest ESR, ale jeżeli to kondensator elektrolityczny i nie jest to audio to jest to również kwestia pomijalna.

Do zasilacza można spróbować wrzucić te 100uF, z reguły nie powinno sprawiać problemów, ale życie lubi zaskakiwać. Ze schematem byłoby łatwiej sprawdzić czy to dobre podejście, ale obstawiam, że to stary sprzęt i raczej schematu nie da się znaleźć.

Link do komentarza
Share on other sites

55 minut temu, daniel_111 napisał:

Czyli te 47 to trochę mało?🙄 Bo takie najczęściej są na allegro. Poszukam w innych sklepach.

Po prostu szukaj tylko zadanej pojemności i sprawdzaj napięcie, tak znacznie wygodniej, poza tym wyszukiwarka allegro jest do bani i często wolę szukać google'm limitując wyniki do Allegro.

57 minut temu, daniel_111 napisał:

Mógłbyś jeszcze wyjaśnić co to jest ESR?

https://en.wikipedia.org/wiki/Equivalent_series_resistance

Ale tym raczej bym się nie przejmował na starcie, gdyż kondensatory elektrolityczne mają dość duży ESR, a im mniej tym (zwykle) lepiej. Jeszcze nie spotkałem się z PCB, gdzie zbyt mały ESR stanowiłby problem.

Link do komentarza
Share on other sites

(edytowany)

Ok, z szukaniem sobie poradzę, ale tak sobie pomyślałem, czy gdybym nie dostał odpowiedniej części (już nie tylko chodzi o kondensatory) to czy można by użyc taką część z innego urządzenie, oczywiście sprawną i o identycznych parametrach?🤔

Tak się sklada, ze plyta zasilająca jest uszkodzona? bo jak się lepiej przyjrzałem to się okazuje, ten aluminiowy element zaznaczany na zdjeciu ma nadpalenia na płycie, ale na innym zasilaczu jest identyczny, sprawny element (ma też te same oznaczenia pod tą śrubką tej upalonej cześci). Czy taki element  mozna podmieniać i innych urządzeń?

I jeszcze takie pytanie czy można użyć kontestatorów o większym napięciu i jaki byłby limit? 10-20% więcej?🙄 Nie byłoby to za duze?

 

uszkodzonna plyta zasilacza.jpg

Edytowano przez daniel_111
Link do komentarza
Share on other sites

8 godzin temu, daniel_111 napisał:

Nie byłoby to za duze?

Ja często zamiast 35V wsadzam 450V z demontażu (albo i 1000V jak mała pojemność) wiec tak, można podmieniać na większe napięcie i na elementy z wylutu, ale pozostaje kwestia żywotności (elektrolity sa najczęściej padającym elementem) i ustalenia przyczyny wyłania kondensatora, bo nadpalenie mogą sugerować zwarcie.

A co do układów scalonych to nawet te z lat 80 są nadal sprawne 😉 

Ogólnie wylutowuje się duże kondensatory elektrolityczne i polipropylenowe, cewki i scalaki DIP. Jak masz narzędzia można się pokusić o SMT oraz BGA (rodzaj SMT, ale traktuję go osobno). Tranzystory zaliczam do grupy razem z cewkami - brać jak „lecom”.

Ja uwielbiam stare kwarce z telewizorów. Często lepsze od tych współczesnych. No i cewki w obudowach 10x10, ale to współczesne płyty. 

Uklady w TO-92 sobie odpuść, nie są warte zachodu. 

Link do komentarza
Share on other sites

3 godziny temu, H1M4W4R1 napisał:

Ja często zamiast 35V wsadzam 450V z demontażu (albo i 1000V jak mała pojemność) wiec tak, można podmieniać na większe napięcie i na elementy z wylutu, ale pozostaje kwestia żywotności (elektrolity sa najczęściej padającym elementem) i ustalenia przyczyny wyłania kondensatora, bo nadpalenie mogą sugerować zwarcie.

Dobrze, jeżeli bedę miał pod ręką coś o napięciu najbardziej zbliżonym do tych 63V Np. 220V to jakie może być najmniejsza (bezpieczna) pojemność? Czy na zasadzie jak napisałeś wyżej czyli +/- 10% ?

 

3 godziny temu, H1M4W4R1 napisał:

Ogólnie wylutowuje się duże kondensatory elektrolityczne i polipropylenowe, cewki i scalaki DIP. Jak masz narzędzia można się pokusić o SMT oraz BGA (rodzaj SMT, ale traktuję go osobno). Tranzystory zaliczam do grupy razem z cewkami - brać jak „lecom”.

Czyli warto wylutować wszystko jak leci z takich płytek bo mam ich kilka wiec tych elementów by trochę było. Oczywiście zdaję sobie sprawe z żywotności takich używanych elementów ale czasem tylko takie mogą byc pod ręką...

A co sądzisz o tej płytce na zdjęciu? Czy ten zaznaczony element (jak to się w ogóle nazywa??🙄) będzie sprawny ? Bo widać to upalenie przy tym?

Jeszcze raz dziękuję Ci za dotychczasowa pomoc, szkoda tylko ze post obejrzało kilkadziesiąt osób a dopowiedziała tylko jedna...😦 

Może ktoś z użytkowników miał podobne doświadczenie "w realu" z tą podmiana kondensatorów i mógłby się wypowiedzieć?  Myślę że ta wiedza przyda się nie jednemu poczatkującemu na tym forum, więc zachęcam do dalszej dyskusji 🙂

 

Link do komentarza
Share on other sites

48 minut temu, daniel_111 napisał:

A co sądzisz o tej płytce na zdjęciu? Czy ten zaznaczony element (jak to się w ogóle nazywa??🙄) będzie sprawny ? Bo widać to upalenie przy tym?

Dopiero zauważyłem co jest zaznaczone (rano odpisywałem z telefonu, a tam czasem są problemy z widocznością).

To jest najprawdopodobniej jakiś tranzystor, triak albo inny układ w obudowie TO-220, ale patrząc na to, że ma trzy nóżki to pewnie jeden z tych dwóch. Bez symbolu pozostaje zgadywanie.

Jeżeli układ jest tam upalony, to znaczy, że gdzieś nastąpiło zwarcie i ten układ na 99% też będzie trupem. 

51 minut temu, daniel_111 napisał:

Dobrze, jeżeli bedę miał pod ręką coś o napięciu najbardziej zbliżonym do tych 63V Np. 220V to jakie może być najmniejsza (bezpieczna) pojemność? Czy na zasadzie jak napisałeś wyżej czyli +/- 10% ?

Zbliżone to kwestia względna, byle nie było mniejsze i będzie OK 😉 Aby pojemności staraj się pilnować, bo grom wie co autor stworzył w tym układzie i ta pojemność może mieć znaczenie, chociaż teraz bardziej martwi mnie ten upalony scalak.

52 minuty temu, daniel_111 napisał:

Czyli warto wylutować wszystko jak leci z takich płytek bo mam ich kilka wiec tych elementów by trochę było. Oczywiście zdaję sobie sprawe z żywotności takich używanych elementów ale czasem tylko takie mogą byc pod ręką...

Nie wszystko. Podzespoły w obudowach osiowych raczej się zostawia, bo są tanie (jakiś grosz za sztukę w hurcie). Są od tego wyjątki jak np. wysokonapięciowe diody Zenera, ale to raczej też nie jest warte zachodu.

Tak samo pomija się obudowy TO-92, bo i tak nóżki będą za krótkie, by ktokolwiek miał cierpliwość by to lutować 😄 Po prostu patrzysz na współczynnik ceny nowego elementu względem czasu potrzebnego na wylutowanie. Często po prostu łatwiej i taniej kupić niż wylutowywać. Jestem zwolennikiem ZeroWaste, ale miejmy jakieś granice w naszych fanaberiach...

55 minut temu, daniel_111 napisał:

Może ktoś z użytkowników miał podobne doświadczenie "w realu" z tą podmiana kondensatorów i mógłby się wypowiedzieć?  Myślę że ta wiedza przyda się nie jednemu poczatkującemu na tym forum, więc zachęcam do dalszej dyskusji 🙂

Tutaj C1 na początku był kondensatorem foliowym 470nF 630V, ale potem zastosowałem 10nF 1000V. Oba działały poprawnie, ale 10nF miałem więcej w szufladzie (i są łatwiej dostępne). 

Link do komentarza
Share on other sites

44 minuty temu, H1M4W4R1 napisał:

Dopiero zauważyłem co jest zaznaczone (rano odpisywałem z telefonu, a tam czasem są problemy z widocznością).

Wczoraj jak zamieszczałem zdjęcie to nie było widać tego zaznaczenia, dopiero dziś edytowałem , wiec z Twoim telefonem wszystko ok😉

51 minut temu, H1M4W4R1 napisał:

To jest najprawdopodobniej jakiś tranzystor, triak albo inny układ w obudowie TO-220, ale patrząc na to, że ma trzy nóżki to pewnie jeden z tych dwóch. Bez symbolu pozostaje zgadywanie.

Dokladnie jest to MR4020 - 7 nóżek, i można to wymienić bo znalazłem w necie. Choć nie wiem czy tą aluminiową cześc (radiator?🙄) też by należało wymienić. I w ogóle czy ta płytka w związku z tym upaleniem bedzie dobra? Uszkodzone mogą być też elementy w sąsiedztwie tego scalaka??🙄

Na YouTube znalazłem przykładowy filmik jak facet robi pomiary napięc niektórych elementów ale to wyższa szkoła jazdy, no i trzeba mieć odpowiedni sprzęt, a ja dysponuję na chwile obecną zwykłą lutownica..

Znasz może jakis artykuł/filmik gdzie jest to lepiej zilustrowane?

Co do Twojego projektu to też wyższa szkoła więc musiałbyś mi dokładniej wszystko wyjaśnić, ale jak rozumiem poprzez zastosowanie odpowiednich kondensatorów/innych elementów można zmniejszyć/zwiększyć napięcie innego kondensatora??🥺

Mi ogólnie chodziło to to, czy ktoś już podmieniał taki element z większym napięciem/pojemnością i jakie były tego ewentualne skutki, itd..

Link do komentarza
Share on other sites

1 minutę temu, daniel_111 napisał:

Uszkodzone mogą być też elementy w sąsiedztwie tego scalaka??🙄

Jak znajomy dał mi klucz udarowy Parkside do naprawy to musiałem wylutować prawie całą płytkę, bo większość scalaków dostała i im się umarło.

2 minuty temu, daniel_111 napisał:

Na YouTube znalazłem przykładowy filmik jak facet robi pomiary napięc niektórych elementów ale to wyższa szkoła jazdy, no i trzeba mieć odpowiedni sprzęt, a ja dysponuję na chwile obecną zwykłą lutownica..

Wystarczy zwykły multimetr i bez tego raczej bym nawet nie próbował. Przede wszystkim trzeba poszukać zwarć i sprawdzić opory, bo inaczej ryzykujesz ponowne uszkodzenie płytki.

3 minuty temu, daniel_111 napisał:

Co do Twojego projektu to też wyższa szkoła więc musiałbyś mi dokładniej wszystko wyjaśnić, ale jak rozumiem poprzez zastosowanie odpowiednich kondensatorów/innych elementów można zmniejszyć/zwiększyć napięcie innego kondensatora??

Napięcie kondensatora to napięcie graniczne po osiągnięciu którego kondensator zwykle robi BOOM. Czyli w skrócie - większe napięcie, to mniejsza szansa na BOOM, bo ono nie wpływa na samą pracę układu (jedynie na rozmiar). Jeżeli napięcie na nóżkach kondensatora jest niższe niż napięcie znamionowe to producent gwarantuje, że kondensator nie ulegnie uszkodzeniu (poza wylaniem, które występuje z innych powodów).

4 minuty temu, daniel_111 napisał:

Mi ogólnie chodziło to to, czy ktoś już podmieniał taki element z większym napięciem/pojemnością i jakie były tego ewentualne skutki, itd..

Ogólnie urządzenie to taki zasilacz dla wysokich napięć zmieniający napięcie wejściowe 6V na napięcie wyjściowe z zakresu 6-500V (a nawet więcej, ale wtedy układ może nie wytrzymać, o ile nie zostaną zastosowane wydajniejsze/mocniejsze elementy).

Podmiana kondensatora C1 spowodowała spadek maksymalnego prądu jaki urządzenie może z siebie dać i zwiększyła rozrzut napięciowy na wyjściu (np. z +/-1 V zrobiło się +/- 10V) [czyli zakres napięcia z 499-501V skoczył do 490-510V].

Kondensatory stosuje się w celu redukcji skoków napięcia (stabilizują je) oraz czasem jako "baterie" pozwalające na zapewnienie chwilowego prądu (gdy źródło zasilania nie ma wystarczającej mocy, by zapewnić taki prąd [to bardziej skomplikowane], a urządzenie potrzebuje go przez np. 1 ns).

W obu powyższych przypadkach pojemność kondensatora może być większa niż poprzednia (w rozsądnym zakresie).

Inny przypadek to filtry prądowo-napięciowe czy kondensatory dla pracy układu scalonego, które często mają z góry określone pojemności. Wtedy niestety pojawia się te ograniczenie +/-10% pojemności. Raczej w Twoim przypadku to nie występuje.

---

Ale IMO jeżeli padł układ sterujący to raczej z zasilacza za dużo nie wyciągniesz... 

---

12 minut temu, daniel_111 napisał:

Choć nie wiem czy tą aluminiową cześc (radiator?🙄) też by należało wymienić.

Radiator może zostać, tylko odkręć element przed wylutem, bo po co grzać radiator 😄 I ew. sprawdź czy była tam pasta termoprzewodząca (raczej nie), bo może być potrzebna 😉 

Link do komentarza
Share on other sites

Bądź aktywny - zaloguj się lub utwórz konto!

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto w ~20 sekund!

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj się »

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się »
×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.