Skocz do zawartości

[Dla początkujących] Poradnik dla początkującego robotyka - prezentacje


happyhippie

Pomocna odpowiedź

Witam wszystkich

Jakiś czas temu napisałem poradnik dla koła robotyki z mojej uczelni (WSTI w Katowicach), w którym to zresztą sam się udzielałem. Jako, że może on się przydać także wszelkim innym ludziom tako też zamieszczam go i tutaj - może się komuś przyda.

Poradnik jest pisany totalnych żółtodziobów - co robić krok po kroku - co by nawet człek nie mający do tej pory nic wspólnego z tematem mógł się połapać co i jak. Nic odkrywczego tam nie ma, natomiast mam nadzieję, że okaże się użyteczną kompilacją 🙂

Byłbym wdzięczny starszym wyjadaczom gdyby rzucili okiem - sam nie jestem prosem więc mogłem gdzieniegdzie palnąć jakąś głupotę.

Mam nadzieję, że komuś się przyda.

Pozdrawiam

Poradniki robotyki.zip

Link do komentarza
Share on other sites

Jeee, ktoś z WSTI 😃 Pozdrów Elmo i resztę ekipy 😃 Trzeba było dorzucić certyfikat z kursu gwary śląskiej.

[ Dodano: 17-12-2011, 23:17 ]

Nie najgorszym rozwiązaniem wydaje się kupno dwóch - trzech dodatkowych baterii do telefonu – odpadają koszty ładowarki a dwie połączone szeregowo baterie dają już dość napięcia by coś na nim tworzyć (około 7V). Z drugiej strony lipole w telefonach mają zazwyczaj mniejszą pojemność niż akumulatory modelarskie, niemniej wydajność wciąż jest dość zadowalająca dla większości robotów (no chyba, że planujemy budowę czegoś bardzo łasego na prąd).

Nie zgodzę się, z pojemnością jest bardzo dobrze, to właśnie wydajność prądowa jest zbyt mała.

Popularnym stabilizatorem jest np. układ 7085, którego sam użyłem do zasilania µC.

Nie wiem czy to najlepsze rozwiązanie do robota zasilanego z 2 celi li-po. Efektywnie możesz używać akku dopóki nie rozładuje się do ~6,2V, poniżej trzeba już szybko myśleć o sygnalizacji ładowaniu. L7805 ma około 2V spadku, więc piniżej 7V na akku spadać też będzie Twoje 5V za stabilizatorem. Tu trzeba by użyć stabilizatora LDO albo najlepiej przetwornicy, którą mi dużo osób doradzało do Skarabeusza.

Użyty laser, emitujący wiązkę o mocy 3 mA (czyli tyle, co wskaźnik), kosztował mnie w sklepie elektronicznym około 20 zł. Mała dygresja - wcześniej próbowałem zrobić coś, co faktycznie czymś strzela ale działko elektromagnetyczny potrzebował mnożnika napięcia, którego nie chciało mi się budować, zresztą to impreza nie na moje baterie. A pneumatyka była zbyt ciężka.

Mogłeś coś pokombinować z laserem z DVD albo BlueRay, jest w stanie przepalić folię, czarne dyskietki przy prądzie ok. 200mA. Takie rozwiązanie miał np. Laserbot.

Sam 7805 działa bez problemów przy prądach do 2A, potem jednak zaczyna się mocno grzać i trzeba go chłodzić

🤯 L7805 jest stabilizatorem o max wydajności prądowej 1A i nie należy robić takich eksperymentów, a przynajmniej nie należy się tym chwalić 😃 I lepiej nie podłączac do niego silników, po 1 biorą dużo prądu, po 2 robią straszne syfy na zasilaniu.

Sprawdziłeś ile prądu biora te Twoje serwa? Bo l293 ma tylko 600mA na kanał i przy przeciążeniu wbudowane diody szybko kapitulują.

Chyba tyle. Przynajmniej wiesz że przeczytałem 😉

  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

dzięki za rzucenie okiem KD93 🙂 (a tak prywatnie to my się przypadkiem nie spotkaliśmy już gdzieś? skoro o certyfikacie też wiesz 😃 ;>)

będę oczywiście wprowadzał poprawki do poradnika

swoją drogą tym laserem 200mA to mnie zaskoczyłeś; w sumie nie śledzę wątków na forum zbyt szczegółowo ostatnio więc się to na mnie mści

co do L293d to nigdy nie miałem z nim żadnych problemów, inna sprawa że obciążenie na motor nie przekraczało 300mA max o ile pamiętam

co do 7805 to przyznaję się bez bicia, że nie zaglądałem do dokumentacji a jedynie opierałem się na informacjach z paru wątków na różnych forach, mea culpa

Link do komentarza
Share on other sites

L7805 jest stabilizatorem o max wydajności prądowej 1A

drobna poprawka:

OUTPUT CURRENT TO 1.5A

...

If adequate heat sinking is provided, they can deliver over 1A output current.

http://www.datasheetcatalog.org/datasheet2/8/0ishsf7y9sp31h690e60g8gclc3y.pdf

przyznaję się bez bicia, że nie zaglądałem do dokumentacji a jedynie opierałem się na informacjach z paru wątków na różnych forach, mea culpa

I od dzisiaj już tak nie rób 🙂

  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

drobna poprawka:

L78xx datasheet napisał/a:

OUTPUT CURRENT TO 1.5A

...

If adequate heat sinking is provided, they can deliver over 1A output current.

Pardon. Nie wczytywałem się nigdy dokładnie w DS'a L7805, w tytule jest 1A i jakoś sobie tak zakodowałem.

Link do komentarza
Share on other sites

Pomysł na poradnik jest dobry ale... Nawet nie otwierałem tego zipa, by wyobrazić sobie co w nim jest wystarczy mi kilka powyższych "opinii" nt. elementarza jakim są 78xx. Ludzie, zmiłujcie się, nie kompromitujcie się, chcecie początkującym rzeczowo radzić czy ich zniechęcać padającymi fundamentalnymi w elektronice stabilizatorami pociągającymi za sobą padanie reszty układów ?

Link do komentarza
Share on other sites

Takie same jak powyższe ? Ten temat, jak dotąd, przeczytało ponad 330 osób, przypuszczalnie sporo początkujących. I co się dowiedzieli ? Że z 78xx można wycisnąć 1A bez radiatora, mało, nawet 1,5A. I zostanie im to w głowach, w przyszłości będą tę wiedzę "wcielali w czyn" lub rozpowszechniali. Bzdury.

W/w parametry są w DS ale takie małe ale - w kontekstach. By wydusić 1A niezbędne jest info o Uwe. A przy nawet minimalnej Δ2V na 78xx wydzielą się 2W, bez radiatora nie przeżyje tego żaden. A 1,5A ? Co tam jeszcze pisze ? Przy tj=25°C. "tj" to temperatura złącza, nie płetwy radiatora tylko struktury. By "tj" miało tyle, na obudowie "tcase" musi mieć sporo mniej. Jak to uzyskać / utrzymać w przeciętnej temp. pomieszczeń 21° ? Tylko z pomocą sporego radiatora lub mniejszego + wentylator. Jest jeszcze coś takiego jak SOA - obszar bezpiecznej pracy. Tego DS na prawdę nie podaje się z nudów.

Nikt z szanownych przedmówców nie słyszał o 78Sxx ? Z literką S w środku ?

Przypuszczalnie niektórzy z Was podzielili się doświadczeniami uzyskanymi w specyficznych warunkach: krótkiej pracy ( np. LF jeżdżą kilkanaście sekund / minutę a później sobie długo odpoczywają ). Ale to trzeba wyraźnie zaznaczyć by kto inny nie brał tego jako uniwersalne. Praktycznie użyteczna na całe życie rada jaką można udzielić początkującym to: praktycznie WSZYSTKIE parametry półprzewodników dzielić przez co najmniej dwa. A jeszcze lepiej trzy.

Link do komentarza
Share on other sites

Takie same jak powyższe ? Ten temat, jak dotąd, przeczytało ponad 330 osób, przypuszczalnie sporo początkujących. I co się dowiedzieli ? Że z 78xx można wycisnąć 1A bez radiatora, mało, nawet 1,5A. I zostanie im to w głowach, w przyszłości będą tę wiedzę "wcielali w czyn" lub rozpowszechniali. Bzdury.

Czy ktoś powyżej napisał, że datasheet nie należy czytać?

A może nie czytasz przytoczonych wcześniej przeze mnie fragmentów datasheet:

OUTPUT CURRENT TO 1.5A

...

If adequate heat sinking is provided, they can deliver over 1A output current.

http://www.datasheetcatalog.org/datasheet2/8/0ishsf7y9sp31h690e60g8gclc3y.pdf

Datasheet - wiedza tajemna dla nielicznych:

W/w parametry są w DS ale takie małe ale - w kontekstach.

Małe powiadasz? W kontekstach?

No to zobaczmy co tam w datasheet napisali , gdzie i jaką czcionką?

Strona 1 datasheeta:

No rzeczywiście malutka czcionka na ostatniej stronie ...

... a może wielka czcionka na pierwszej stronie i w dodatku jako pierwszy najważniejszy parametr?

A w sekcji Description (opis) zdanie które przytoczyłem (nadal pierwsza strona datasheeta).

Więc zanim komuś zarzucisz:

Bzdury.

zastanów się czy, aby faktycznie je napisali, bo gdyby tak podchodzić do parametrów z datasheet jak Ty:

Praktycznie użyteczna na całe życie rada jaką można udzielić początkującym to: praktycznie WSZYSTKIE parametry półprzewodników dzielić przez co najmniej dwa. A jeszcze lepiej trzy.

... to Atmega8 pracowałaby na zegarze 5,33MHz, a nie na 16MHz, a regulator L7805 nie dawałby 5V, a zaledwie 5v/3≈1,6V.

Nie podważam oczywiście dodatkowy parametrów, które są opisane w datasheet.

Jednakże by przekonać się, czy producent ma rację pisząc o 1,5A przy zastosowaniu odpowiedniego radiatora, polecam zrobienie testów i obserwowanie jaki wpływ na prąd wyjściowy tego regulatora, mają jego inne parametry.

Ale rozumiejąc Twoje obawy o stan wiedzy, ducha i portfela początkujących, przychylę się do zdania, że radiator powinni stosować zawsze, by problemów nie mieć. Zasada: "Parzy więc radiator za mały lub prąd za duży." - to prosta i skuteczna na początku drogi każdego elektronika. 🙂

Na koniec jeszcze wykresik pokazujący, że parametry podawane są zawsze jako parametry stabilne, które zapewniają osiąganie podstawowych warunków pracy danego elementu. Ale jak każdy parametr niezależnie czy to prąd, czy przetaktowanie mikrokontrolera albo mikroprocesora w komputerze PC, można wykorzystywać z rozwagą:

I cóż widzimy na wykresie? Widzimy, że ten mały potworek jest w stanie dać sporo większy prąd chwilowy, ale jest to bardzo uzależnione od temperatury, czyli de facto skuteczności radiatora w zakresie odprowadzania ciepła.

I tutaj dochodzimy do:

Przypuszczalnie niektórzy z Was podzielili się doświadczeniami uzyskanymi w specyficznych warunkach: krótkiej pracy ( np. LF jeżdżą kilkanaście sekund / minutę a później sobie długo odpoczywają ). Ale to trzeba wyraźnie zaznaczyć by kto inny nie brał tego jako uniwersalne.

i przyznaję całkowitą rację, że to trzeba było podkreślić, czego nie zrobiłem - Mea culpa!

Innymi słowy Twój apel: wiedza dla początkujących powinna być "zachowawcza", popieram całkowicie i sam ją często stosuję np. tak:

Dla baaaaardzo doświadczonego programisty, włączenie przerwań w funkcji przerwania (w specyficznych przypadkach) może być dobrym rozwiązaniem, ale Ty tego nie rób.

Link

A przy okazji:

Więcej kultury i rozwagi w swoich opiniach życzę w nadchodzącym 2012 roku (ta sama treść ale inne słowa stosuj),
i aby te nadchodzące Święta, były czasem zadumy nad swoją osobowością.

Link do komentarza
Share on other sites

Nie zgodzę się, z pojemnością jest bardzo dobrze, to właśnie wydajność prądowa jest zbyt mała.

Jeśli usuniemy elektronikę zabezpieczajacą, która dodaje szeregowo opór nawet >100mOhm każda, to wydajność prądowa jest całkiem niezła - rzędu kilku C. Na mostek VNH* nie starczy, ale na L293, TB* (oba z oferty Robodudes) czy nawet L298 - wystarczy.

Jeśli chodzi o 7805:

- ma za duży spadek napięcia dla dwóch Lipo szeregowo - lepiej jakiś LDO, albo ew. LM317 (spadek około 1.5V) - ale byłby trochę za bardzo na styk.

- nie wiem, czemu Xweldog pisze, ze 7805 padają - nieprawidłowo uzywane owszem, ale każdy scalak mozę paść jeśli dostanie "strzał" impulsem dużego prądu, napięcia lub będzie przegrzany. Jeszcze mi nie padł żaden LM7805 przy prawidłowym użytkowaniu (kilka zabiłem na płytce testowej robiąc zwarcie na wyjsciu i przegrzewając je).

- z tego dochodzimy do chłodzenia: w TO220 minimum to radiator do takich obudów przykręcony do stabilizatora. W SMD spore obszary miedzi, najlepiej po obu stronach płytki przy stabilizatorze i połączone ze sobą metalizowanymi otworami

Link do komentarza
Share on other sites

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Anonim
Dołącz do dyskusji! Kliknij i zacznij pisać...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.