Skocz do zawartości

Obliczenie spadku napięcia na mostku


amr

Pomocna odpowiedź

Witam

Pragnę stworzyć swojego pierwszego linefollowera. Doszedłem do wyboru mostka sterującego silnikami. Moje silniki to Micro Motors HL149 6V. Nastawiam się też na zasilanie LiPo 7,4V.

Początkowo chciałem zastosować L293D, ponieważ prąd pobierany przez moje silniki nie przekraczał wartości maksymalnych. Spotkałem się tutaj jednak z opiniami, że na tym mostku występuje duży spadek napięcia, więc na silnikach nie udałoby mi się uzyskać prawdopodobnie chociaż 6V. Jak obliczyć spadek napięcia na takim mostku?

Zastanawiam się również nad zastosowaniem stabilizatora do zasilania silników, by skorzystać z regulacji PID (o ile wiem, to podczas rozładowywania akumulatora spadałoby napięcie, więc musiałbym ciągle zmieniać nastawy regulatora). Tyle, że stabilizator też potrzebuje na wejściu większego napięcia.

Czy zastosowanie LiPo 11,1V nie rozwiązałoby obu problemów tak, by po uwzględnieniu spadku napięcia na mostku i stabilizatorze na silniki było przekazywane co najmniej 6V?

Link do komentarza
Share on other sites

amr na L293D spadek napięcia wynosi około 1,5V (bądź 2V). W pełni naładowany akumulator Li-Pol 7,4V da ci napięcie 8,4V, więc na silnikach będziesz miał powyżej tych 6V.

Drugie rozwiązanie wydaje się być słuszne, ale wtedy musisz zastosować przetwornicę lub jakiś stabilizator, który uciągnie prąd silników. Dzięki takiej metodzie nastawy regulatora nie będą musiały się zmieniać 😉 Jeśli upierasz się przy mostku L293D to jako stabilizator daj LM317 ustawiony na napięcie ~8V.

Link do komentarza
Share on other sites

Dropout na stabilizatorze i mostku, wyniesie 3-4V, czyli całkowita porażka. 8,4V-1,5V=6,9V, czyli 30% więcej ciepła wydzielonego na uzwojeniu, względem nominału. Ja bym się tym nie przejmował, jeżeli nie mówimy tu o pracy ciągłej z wypełnieniem 100%.

Edit:

Jeżeli te 30% cię przeraża, to możesz ograniczyć wypełnienie PWM, mierząc napięcie na ogniwie ADCem.

(Uzn/Urz)^2= W

Jeżeli W>1 => W=1

Uzn- napięcie znamionowe

Urz- napięcie rzeczywiste

Jako napięcie rzeczywiste należy przyjąć napięcie ogniwa -1,5V spadku na mostku, ponieważ pomiar za mostkiem jest niewygodny.

Link do komentarza
Share on other sites

Dziękuję za odpowiedzi.

Napięcie powyżej 6V na silnikach mnie nie przeraża. Nie wiem na ile skróci to żywotność silników, ale chyba nie powinno być aż tak źle. Ewentualnie właśnie ograniczę wypełnienie PWM.

Nie pomyślałem o tym, że naładowany akumulator ma 8,4V, w takiej sytuacji jest to dla mnie bardzo dobra wiadomość 🙂

Czy napięcie na akumulatorze o mniejszej pojemności maleje szybciej niż na tym o większej pojemności?

Nie wiem jeszcze, które rozwiązanie wybiorę (aku 2s czy 3s+stabilizator). Chciałbym jednak pobawić się tym PID i jako początkujący mieć do tego dobre warunki (bym nie musiał nastawów zmieniać).

Gdybym więc zastosował LM317, jak powinienem na schemacie ułożyć potencjometr R2? Która nóżka (1,2,3) gdzie idzie? Wybaczcie, ale jestem kompletnie skołowany 🙂

Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

amr tak, napięcie na akumulatorze o mniejszej pojemności maleje szybciej niż w tym o większej pojemności. Jest to logiczne, ponieważ wraz z rozładowywaniem akumulatora napięcie spada.

Nie musisz dawać potencjometru. Daj zwykły rezystor 1,3k. Napięcie wyniesie około 8V.

BTW.

Zasilanie jest za słabo filtrowane 😉 Przed i za stabilizatorem powinna być para ceramiczny + elektrolit (bądź tantalowy). Ceramiczny spokojnie wystarczy 100n, zaś elektrolity (bądź tantalowe) powinny mieć dużo większe pojemności.

  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

Kondensatory, które dałem początkowo znalazłem w nocie katalogowej.

Czy takie by pasowały?

Dam też rezystor 1,3k zamiast potencjometru. Gdybym jednak chciał ten potencjometr to jak powinien on być podłączony?

Link do komentarza
Share on other sites

Szczerze mówiąc to nie wiem po co ten stabilizator liniowy. Masz przy okazji coś podgrzewać? Po co chcesz stabilizować napięcie, jeśli "po drodze" i tak masz mostek, który do regulacji obrotów właśnie ma służyć. Przecież to idealna sytuacja. Duże napięcie zasilania (LiPol 3S) pozwoli na zachowanie dużej dynamiki sygnału sterującego. Jeśli jeszcze dodatkowo piszesz o PID, to właśnie to powinno być pierwszym powodem, dla którego wręcz aż prosi się o duży zapas. Kto powiedział, że silnik ma pracować na 100% przy wypełnieniu 100% PWM. Zrób tak, byś dostawał prąd znamionowy przy 50% albo i mniej. System będzie miał (wg. mnie tylko) 50% zapasu na przyśpieszanie i inne ciekawe manewry. A PID bardzo lubi takie marginesy, bo jego wyjście przeregulowuje się dużo powyżej 100%. Oczywiście wszystko zależy od nastawów ale skoro można mu dać poszaleć, czemu się już na dzień dobry ograniczać jakąś szeregową grzałką?

A teraz o samym mostku: na L293 spada od 2.6 do 3.6V - tak pisze producent. Silnik włączony jest w przekątną, więc należy brać pod uwagę sumę spadków górnego i dolnego drivera jednocześnie. No i piękny zapas trochę się kurczy a z LiPola 2S to to w ogóle nie ma szans dobrze działać.

EDIT: Jeżeli już, to środek (ślizgacz) potencjometru podłącz do jego górnej albo do dolnej nóżki, wszystko jedno. Ma się zmieniać rezystancja a od sposobu podłączenia będzie zależał kierunek zmian. Tzn. czy kręcąc w prawo napięcie wyjściowe będzie rosło czy malało.

  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

Bądź aktywny - zaloguj się lub utwórz konto!

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto w ~20 sekund!

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj się »

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się »
×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.