Skocz do zawartości

Sterowanie silnikiem DC + kilka pytań.

Pasjonat

Pomocna odpowiedź

Witam.

Na początku chciałbym powiedzieć, że mam 17 lat i przeprosić, jeśli piszę w złym dziale lub moje pytania są nieprecyzyjne, lecz można powiedzieć, iż jestem początkującym robotykiem.

Pierwsze moje pytanie dotyczy sterowania silnikiem DC, z przekładnią czy bez - to w sterowaniu nie ma dużego znaczenia (co innego w budowie robota). Czy da się wysterować taki silnik przy użyciu μC Atmega32 i tranzystora bipolarnego NPN (chodzi tu o sterowanie "kliknij i jeździ")? Dodam, że próbowałem i myślałem nad tym i moim zdaniem szans nie ma, ale nigdy nie zaszkodzi zapytać starszych kolegów. Jeżeli nie jest to możliwe (jak myślę) to jak najprościej go wysterować za pomocą mostka H L293D (wiem, że temat był już poruszany, ale może znasz ktoś interesujący link do artykułu).

Kolejne i dość odbiegające od ogółu pytanie brzmi:

Czy warto przerzucić się na język C, jeśli programuje ponad 3 miesiące w Bascomie (ostatnim projektem był stoper na LCD), ale nie "zdążyłem" zaczerpnąć wiedzy na temat sterowania PWM czy przetwarzania wartości analogowych na cyfrowe i na odwrót. Czy język C ma większe możliwości? Mile widziane argumentowanie swojego zdania.

PS. Chciałbym zbudować swojego pierwszego przyjaciela, coś w stylu line-follower'a lub zdalnie sterowanego robota czy omijającego przeszkody. Coś prostego na początek (chciałbym wykonać w ramach edukacji, aby jeszcze bardziej zarazić się tym wspaniałym hobby 🙂 )

Dziękuję wszystkim za ewentualne odpowiedzi i porady, Pasjonat.

1. Możesz wysterowac silnik jednym tranzystorem bipolarnym ale nie będziesz mógł zmieniać kierunku obrotów + ewentyalnie PWM do regulacji obrotów. Ale lepszy będzie chyba mosfet z serii L

2. No właśnie L293D to mostek przewałkowany na tym forum we wszystkie strony...