Skocz do zawartości

Sterowanie silnikiem DC + kilka pytań.

Pasjonat

Pomocna odpowiedź

Witam.

Na początku chciałbym powiedzieć, że mam 17 lat i przeprosić, jeśli piszę w złym dziale lub moje pytania są nieprecyzyjne, lecz można powiedzieć, iż jestem początkującym robotykiem.

Pierwsze moje pytanie dotyczy sterowania silnikiem DC, z przekładnią czy bez - to w sterowaniu nie ma dużego znaczenia (co innego w budowie robota). Czy da się wysterować taki silnik przy użyciu μC Atmega32 i tranzystora bipolarnego NPN (chodzi tu o sterowanie "kliknij i jeździ")? Dodam, że próbowałem i myślałem nad tym i moim zdaniem szans nie ma, ale nigdy nie zaszkodzi zapytać starszych kolegów. Jeżeli nie jest to możliwe (jak myślę) to jak najprościej go wysterować za pomocą mostka H L293D (wiem, że temat był już poruszany, ale może znasz ktoś interesujący link do artykułu).

Kolejne i dość odbiegające od ogółu pytanie brzmi:

Czy warto przerzucić się na język C, jeśli programuje ponad 3 miesiące w Bascomie (ostatnim projektem był stoper na LCD), ale nie "zdążyłem" zaczerpnąć wiedzy na temat sterowania PWM czy przetwarzania wartości analogowych na cyfrowe i na odwrót. Czy język C ma większe możliwości? Mile widziane argumentowanie swojego zdania.

PS. Chciałbym zbudować swojego pierwszego przyjaciela, coś w stylu line-follower'a lub zdalnie sterowanego robota czy omijającego przeszkody. Coś prostego na początek (chciałbym wykonać w ramach edukacji, aby jeszcze bardziej zarazić się tym wspaniałym hobby 🙂 )

Dziękuję wszystkim za ewentualne odpowiedzi i porady, Pasjonat.

1. Możesz wysterowac silnik jednym tranzystorem bipolarnym ale nie będziesz mógł zmieniać kierunku obrotów + ewentyalnie PWM do regulacji obrotów. Ale lepszy będzie chyba mosfet z serii L

2. No właśnie L293D to mostek przewałkowany na tym forum we wszystkie strony...

Tolo, może masz jakiś schemat dla tranzystora NPN aby wysterować silnik (nie jest mi to potrzebne do żadnych konstrukcji, w pierwszym robocie wykorzystam mostek H jak tylko zakupię, ale w ramach czystej edukacji). Dodam, że próbowałem w ten sposób, że bazę przez rezystor podłączyłem do jednego z pinów Atmega32, kolektor do +5V i tutaj podłączyłem silnik, a emiter do masy (korzystałem z tranzystora, który miałem - BC547). Czy znasz może jakąś interesującą książkę na temat elektroniki od strony obliczeniowej, bo przecież chyba to jest najważniejsze zanim zacznę dalszą praktykę.

Podłączenie dokładnie tak jak mówisz jeśli chodzi o resztę informacji to Datasheet prawdę ci powie 🙂 Większoć rzeczy policzysz sobie z Ohma...

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

Bądź aktywny - zaloguj się lub utwórz konto!

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto w ~20 sekund!

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj się »

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się »
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.