Skocz do zawartości

Sterownie silnika 6V, max 6A, zasilanie


KrwawyKefir

Pomocna odpowiedź

Jako że to mój pierwszy post witam wszystkich forumowiczów 🙂 Jestem bardzo początkujący więc proszę wybaczyć mi pewną niewiedzę.

Buduję platformę na gąsienicach, waga około 1.5-2 kg, średnica koła napędowego 4cm. Zamierzam wykorzystać 2 takie silniki: http://www.trobot.pl/Silniki/Z-przekladnia/Silnik-25Dx50-341 z uwagi że prędkość, moment i wymiary by mnie satysfakcjonowały a i koszt nie taki duży. Jednak podany prąd maksymalny 6A trochę mnie martwi, bo nie wiem czego użyć do sterowania, gotowe układy scalone są na jakieś 3A prądu chwilowego tylko. Dysponuje ktoś może jakimś schematem który by się do tego nadawał? Myślę nad http://www.bobblick.com/techref/projects/hbridge/hbridge.html tylko tu pojawia się problem, bo spadek napięcia jest za duży dla źródła zasilania które chciałem zastosować. I tu kolejne pytanie: jaka byłaby alternatywa dla akumulatora żelowego, coś w przystępnej cenie, żeby pojeździło koło godziny, silniki jak wyżej, elektronika ciągnęłaby do 0,5A. Czytałem o pakietach LI-pol, ale chyba musiałbym kupić 2 i łączyć równolegle, co kosztowałby mnie pewnie ze 200 zł a to trochę sporo.

Link do komentarza
Share on other sites

Witamy 🙂

1. W tym samym sklepie tylko trochę obok leży sterownik silnika, który by Ci wystarczył:

http://www.trobot.pl/Sterowniki-silnikow-i-serw/Sterowniki-silnikow/2-kanalowy-sterownik-silnika-VNH2SP30

Rzeczywiście wiele scalonych mostków jest słabszych niż te 6A ale są też dużo silniejsze. Jak zwykle jest to tylko kwestia ceny.. Budując samemu narobisz się trochę a i tak trzeba kupić trochę elementów, zrobić płytkę, coś tam spalić, kupić jeszcze raz i miesiąc za Tobą.

2. Nie przyzwyczajałbym się do parametrów maksymalnych podawanych w katalogach. Zwykle trzeba brać poprawkę na inne warunki pracy a w przypadku tego silnika, cóż, to dość mały silniczek (z mojego, aktualnie modelarskiego punktu widzenia) i w dodatku szczotkowy. Przepuszczanie przez niego 6A spowoduje, że podziała pewnie kilka godzin i będzie po komutatorze. Jeżeli moment na wale wyczytany ze strony sklepu wziąłeś z dużą poprawką i do normalnej jazdy wystarczy Ci 30-50% tych 4kgcm to OK. W przeciwnym razie poszukałbym czegoś mocniejszego.

3. Większe moce to raczej wyższe napięcia. Przy pracy z 12V szukałbyś już mostka przełączającego tylko 3A a przy 24V jeszcze mniej. Duże prądy to duże straty na kablach, tranzystorach itd. Silnik + przekładnia od wkrętarki 12V? Niedawno było coś o tym na Forum.

4. LiPole są dostępne w całym szeregu napięć wyjściowych od 1S do chyba 6S bez problemu. Prądami rozładowania nie musisz się przejmować, bo są rząd wielkości większe niż porównywalnych żelowych. Przykładowy pakiet 3S/2200mAh możesz obciążyć np. 40A i nadal jest OK. Jedynie pojemność.. Cóż, ostatnio pojawiły się takie sporo powyżej 5Ah do co większych heli i wielo-kopterów. Niestety kosztują.

5. Wskazany schemat jest oparty na Darlingtonach. To chyba najgorsze (choć dość proste) wyjście. Z definicji duży spadek napięcia wyklucza ich stosowanie przy większych prądach. Budowanie mostka z bipolarnych? Można. Z MOSFETów? Także. Właściwie to wybór rozwiązań ograniczony jest tylko wyobraźnią, choć scalone mają niezaprzeczalną zaletę w postaci wbudowanych zabezpieczeń jakich nikt normalnie nie robi. Za niskie napięcie, na wysokie napięcie, za duża temperatura, za duży prąd itd..

6. Spróbuj przejrzeć archiwum Forum. W sumie tu każdy jakoś mniej lub bardziej boryka się z problemem napędu i jego sterowaniem. O samych mostkach też było parę dłuższych wątków i nawet jakieś artykuły.

Link do komentarza
Share on other sites

Dziękuję bardzo za odpowiedzi. Wersja z silnikami z wkrętarek wydają mi się zbyt szeroka, chciałbym żeby robot był nie za duży. Trochę poczytałem i zdecyduję się raczej na pakiety LiPol, pewnie firmy Redox, ze względu na cenę. Więc rozmiar i waga mi się znacznie zmniejszą. Co do silników 12V to w popularniejszych sklepach najszybszy silnik 12V jaki znalazłem to 120 rpm, przyjmując sporą różnicę w wartościach katalogowych i rzeczywistych potrzebowałbym przynajmniej 250 rpm, czy znacie coś o zbliżonych parametrach? Ale jak wygląda zasilanie silnika 12V, czy 1 pakiet 3S wystarczy? Czy raczej powinienem połączyć 2x7V szeregowo żeby zrekompensować spadek na sterowniku?

Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

Jeśli chcesz odbierać moc znamionową silnika 12V to 4S niewyjęte. LiPole mają trochę ponad 4V/ogniwo na świeżo i rozładowują się do 3V a przy naprawdę dużych prądach ustawia się ograniczenia nawet na 2.9-2.8V/ogniwo. Driver musi swoje zjeść a po tym zapas mocy jeszcze nikomu nie zaszkodził. Nawet jak zasilisz to z 5 albo i 6S to silnik dostanie tylko tyle ile procesor w PWM mu da, a to zależy od algorytmów regulacji. No i nie będzie tego smutnego efektu "rozładowanej baterii", gdy 100% PWM będzie oznaczało 8.5V na silniku.

Link do komentarza
Share on other sites

Połączenie 2 pakietów 2s szeregowo jest równoważne z 4s, tak? A masz jakieś zaufane silniki 12V w przyzwoitych cenach?

EDIT: Zainteresowałem się silnikami firmy MFA, tutaj ich notka: http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/200000-224999/222371-da-01-en-Getriebemotor_385_MFA950D111.pdf

Pytanie, którym momentem się kierować przy wyborze silnika, tym przy zatrzymanym wale czy w normalnych warunkach?

Bo jak przy zatrzymanym to idealny byłby 11:1, a normalnym to musiałbym brać 50:1. Szkoda, że nie ma nic pomiędzy...

Podoba też mi się ten model, jest 12V, sklep źle nazwał: http://www.conrad.pl/Silnik-elektryczny-Modelcraft-RB-37GM,-z-przek%C5%82adni%C4%85-18:1,-6-V%2fDC,-maks.-2,25-Ncm.htm?websale7=conrad&pi=233131&ci=SHOP_AREA_19781_1210060

ale ponownie opinii to o tej firmie nie widzę, a raczej bym się na niego decydował, bo w dokumentacji jest wartość momentu którym obciążano silnik i odpowiadające mu prędkości i prądy, wartości mieszczą się w zakresie tych których oczekuję. Zdaję sobie sprawę, że nastąpiła pewna zmiana koncepcji bo prąd mi się nie zmniejszył, ale i tak wykorzystam te sterowniki, więc poza zmianą zasilania nie ma szczególnych różnic.

Do sterowania wykorzystałbym 2xVNH3SP30, nie rozumiem tylko czym się różni hamowanie do GND od hamowania do Vcc, opisane w nocie.

Link do komentarza
Share on other sites

Bądź aktywny - zaloguj się lub utwórz konto!

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto w ~20 sekund!

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj się »

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się »
×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.