Skocz do zawartości

Akumulatory i ładowarka LI-pol


Pomocna odpowiedź

Nie, tego nie napisali - czytaj dokładniej, ale ciepło, ciepło.

"Jak w takim razie wykorzystac.."

Wszystko w swoim czasie, a co tam jest dalej? Musisz zrozumieć działanie tego pinu, bez tego nie zrobisz pomiaru prądu. Do roboty.

Link to post
Share on other sites

Pin statusu IS jest uzywany jako kombinacja natezenia i flagi bledu. W normalnej pracy, zrodlo natezenia jest podlaczone do pinu statusu, ktore dostarcza natezenie proporcjonalne do natezenie przewodzenia(?) przeplywajacego przez aktywna strone przelacznika? Jesli ta wysoka(?) strona przelacznika jest nieaktywna albo natezenie albo prad plynie w przeciwnym kierunku, natezenie nie zostaje dostarczone oprocz pradu uplywu Iis.

Dalej jest napisane, ze zewnetrzny rezystor Ris odpowiada za napiecie. W razie bledu wyjscie statusowe jest podlaczone do zrodla pradu, ktore jest niezalezne od pradu obciazenia i dostarcza Iis

Link to post
Share on other sites

OK, dostaliśmy prezentację żałosnego działania jakiegoś programu tłumaczącego. Mam Ci to opisać własnymi słowami? Proszę bardzo:

Do pinu IS podłączone są dwa źródła prądowe pompujące prąd od plusa zasilania scalaka do wyjścia. Oznacza to, że podłączając opornik między IS a masę dostaniesz jakieś napięcie proporcjonalne do wypływającego prądu i do wartości rezystancji.

Pierwsze źródło jest załączane wtedy, gdy w półmostku BTS7960 włączony jest górny tranzystor. To jest faza PWM w której prąd rośnie, płynąc od plusa zasilania, poprzez ten właśnie tranzystor, silnik, dolny tranzystor drugiego półmostka do masy. W drugiej fazie PWM załączany jest dolny tranzystor i wtedy omawiane źródło nie pracuje. Na oporniku dostaniesz więc przebieg "prostokątny" w którym "górki" będą odzwierciedlały prąd w fazie "dopalania" silnika a dołki będą w okolicach 0V. Jaki ten wypływający prąd będzie? O tym mówi parametr k_ILIS, typowo = 8500. Tyle razy mniejszy będzie prąd w oporniku od prądu w tranzystorze. Dla 1A dostaniesz więc ok. 120uA. Jeżeli postawisz tam opornik np. 4.7k to odłoży się napięcie ok 560mV. Ponieważ jednak jest to przebieg impulsowy o wypełnieniu takim jak PWM, musisz to uśrednić. Gdy zewrzesz wyjścia IS obu przeciwległych półmostków, dostaniesz jeden sygnał odzwierciedlający pracę lewego lub prawego górnego tranzystora. Po uśrednieniu/odfiltrowaniu tego jakimś filtrem RC o stałej czasowej odpowiednio dobranej do częstotliwości PWM dostaniesz w miarę stałe napięcie, które może zmierzyć Twój procesor.

Co się dzieje gdy przekroczysz parametry mostka (np. 60A dla górnego tranzystora..)? Zamiast pierwszego źródła, na czas 2*t_CLS = 230us dołącza się wyjścia IS drugie źródło, o stałej wydajności I_IS(lim) = 4.5mA. Ono da Ci na tym samym oporniku teoretycznie ponad 20V , ale ponieważ to niemożliwe (za mały margines zasilania) to źródło wejdzie w nasycenie i da ile może. Jeżeli przewidujesz taką sytuację, trzeba wejście procesora przed tym zabezpieczyć a pomiar "bardzo dużego napięcia" (np. 5V) będzie oznaczał właśnie jakiś problem z mostkiem: za duży prąd, za duże napięcie zasilania lub zbyt wysoką temperaturę.

Wszystkie liczby wziąłem z kolumny "Typowe" a Twoim zadaniem jest teraz wymyślenie układu, przyjrzenie się rozrzutom technologicznym i policzenie z jakimi odchyłkami możesz mieć do czynienia oraz ocena czy pomiar prądów na poziomie 1-2A w ogóle da się zrobić. Moim zdaniem bez kalibracji po stronie cyfrowej nie obejdzie się, ale w końcu to pomiary - kalibracja systemu to podstawa 🙂

To wszystko jest tam napisane. Tekst + tabelka i masz wszystko jak na talerzu.

EDIT: Poprawiłem głupotę, którą napisałem w czasie przebywania w jednym pokoju z filmem o Bridget Jones... zdarza się.

Link to post
Share on other sites

Racja, na szybko tylko przejrzałem.

Mój promotor się trochę pospieszył i zapisał mnie na obronę 13 lutego. Dalej nie mam rozwiązanej kwestii zabezpieczenia zasilania.

Poczytałem troche, ale dalej nie wiem, jak miałbym wykorzystać procesora. Jak miałby wyglądać taki układ?

Ciekawie wygląda również to: http://www.edw.com.pl/pdf/k04/63_093.pdf

Link to post
Share on other sites

Minęły dwa tygodnie więc chyba jednak coś przez ten czas zrobiłeś? Jak teraz wygląda układ? Jaki masz dzisiaj problem. Chyba nie jest możliwe, by przez ten czas sprawa leżała odłogiem? Pokazujesz nam jakieś artykuły z urządzonkiem które powinieneś narysować z zamkniętymi oczami więc chyb anie jest najlepiej. Na Twoim miejscu zapomniałbym o zabezpieczeniach itp podobnych zbędnych (obecnie) rzeczach i zaczął naprawdę szybko montować i uruchmiać docelowy układ. Nie wyobrażam sobie, byś przez te kilka dni jakie Ci zostały wymyślił jeszcze cokolwiek sensownego skoro do tej pory jesteś w kompletnym lesie. Rób cokolwiek by przynajmniej podstawowe funkcje Twojego urządzenia działały. Jeśli czegoś nie wiesz, już się nie dowiesz i nie masz czasu na zgłębianie tajników elektroniki. Może kiedyś do tego wrócisz/wrócimy. Zrób krótką listę rzeczy koniecznych do zrobienia by w ogóle cię tam nie wyśmiali i działaj. Zapomnij o Forum, lutownica do jednej ręki a klawiatura, programator procesora i oscyloskop do drugiej....

Powodzenia 😐

Link to post
Share on other sites
Dalej nie mam rozwiązanej kwestii zabezpieczenia zasilania.

Ech to zrób to najprościej jak się da daj bezbieczniki do każdego silnika i rezystor pomiarowy Prockiem mierzysz spadek napięcia na nim i w zależności od otrzymanego wyniku zmniejszasz wypełnienie PWM to chyba najprostszy sposób...

Link to post
Share on other sites

Wszystko jest już gotowe. Zostało skończyć pisanie pracy (ostatnie poprawki) i poskręcać pojazd - bo był malowany.

Na pewno tematu nie zostawię, bo mam zamiar na pracę magisterską rozwinąć projekt. No i z tego co widziałem, właśnie na magisterce są przedmioty związane z robotyką (szybko).

To może w takim razie wystarczą mi bezpieczniki przed każdym silnikiem?

Link to post
Share on other sites
To może w takim razie wystarczą mi bezpieczniki przed każdym silnikiem?

Może być i tak... Tyle, nie będziesz wstanie reagować na zmiąnę obciążenia osi

Link to post
Share on other sites

Przeczytałem cały temat i naszło mnie coś takiego. Skoro to silniki sterowane napięciem to jest możliwość zwarcia? Skoro silnik ma jakąś rezystancje wiec nie da sie zwarcia zrobic uzwojeniem silnika. Jest sens robić zabezpieczenia?

Link to post
Share on other sites

Tak jest sens bo jeśli zablokuje ci się wał to możesz uwalić mostek a jeśli pod wpływem temperatury która się w tym czasie wytworzy stopi ci się izolacja ? Być może mówimy o sytuacjach ekstremalnych ale warto zaznaczyć że twoje pakiety mają ogromną wydajność prądową więc zwarcie może doprowadzić to ogramnych zniszczeń nie mówiąc o możliwości wybuchu pożaru etc. A myślę że bezpiecznik za 2zł jest godzien tego wydatku przynajmniej będziesz spokojny że nic się nie stanie

Link to post
Share on other sites
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Anonim
Dołącz do dyskusji! Kliknij i zacznij pisać...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.