Skocz do zawartości

Auto spalinowe zdalnie sterowane. Zatytanie o mostek h


mat-maj352

Pomocna odpowiedź

Witam wszystkich na forum mam nadzieje ze mi ktoś pomoże,mianowicie mam problem z mostkiem h na internecie wiele o tym pisze lecz nie moge znalesc czegos odpowiedniego .

zrobilem juz 3 mostki i niestety wszystkie sie spaliły mostek ma dzialać na 12v 15a do mostka chce urzyc 2 tranzystorów pnp i 2 npn modele tranzystorów TIP35C oraz TIP36C mostek powinien posiadac 2 wyjscia do obrotu silnika dc w prawo i w lewo czy ktos mógł by mi podac tylko jakiś czytelny schemat jak je ze soba polaczyc zeby mostek zadziałał z góry dziekuje

Link do komentarza
Share on other sites

Jesteś w stanie odprowadzać tak dużo ciepła z tych tranzystorów? Bo datasheet mówi, że przy 15A to może być nawet 27W, a włączone mogą być 2 tranzystory, czyli razem mamy 54W.

Zdecydowanie polecam jednak zrobić to na mosfetach.

Link do komentarza
Share on other sites

więc jakich mosfetów użyc. Szczeze mowiac nie zastanawialem sie nad ciepłem bardziej sie koncentrowałem na amperazu one niby sa 25a 60-100 volt i 125wat nie wystarczy radiator z wentylatorem ?? przepraszam ale nie znam sie na tym za dobrze

Link do komentarza
Share on other sites

A to szkoda że właśnie ciepło pominąłeś w obliczeniach, bo to ono spaliło Ci tranzystory. Dobry, odpowiedni do mocy radiator - to po pierwsze, sterowanie bazą - to po drugie. To bardzo stare tranzystory (i dzięki temu tanie), ale przy wysokich prądach mają bardzo małe wzmocnienia: poniżej 10. Podejrzewam, że właśnie zbyt mały prąd bazy był przyczyną wyjścia tranzystorów z nasycenia, wzrostu napięcia Uce, wzrostu mocy strat i stopienia struktur. Tak więc jeśli zapewnisz dobry driver (tak z 2A w bazę każdego tranzystora) oraz dobry radiator (max ze 3-4°C/W - rzucam z głowy) to mostek zadziała. Może pokaż co już zrobiłeś i skąd wziąłeś schematy, będziemy wiedzieć czego nie powtarzać - zawsze to jakaś nauka dla wszystkich 😐 Jeżeli Twój schemat nie jest kompletną pomyłką a zawiera tylko błędy ilościowe, może być podstawą do modyfikacji tak byś miał te swoje 15A w silniku.

Oczywiście - jak pisze Wojciech, bardziej ekonomicznie będzie zrobić to na MOSFETach, bo jednak wywalanie w ciepło na radiatorach 50W mocy (plus prąd baz - kolejne ok. 50W przy 12V jeśli zrobisz to prymitywnie) nie jest dobrym pomysłem szczególnie (ale nie tylko) przy zasilaniu akumulatorowym.

Jak chcesz tymi silnikami sterować? Tylko prawo-lewo-stop czy jakaś modulacja PWM do regulacji prędkości? O ile pamiętam na Forum jest kilka projektów działających mostków o podobnych parametrach.

Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

wiec tak mostka nie musze robic na tych tranzystorach, moge zakupic moswety bo po prostu chcial bym zeby to juz zadziałało . posiadam aku 12v 4ah i silnik od wycieraczek samochodowych odbiornik zasilam stabilizatorem pradu 5v z aku czyli aparatura dziala serwo gazu dziala tylko przerubka silnika od wycieraczek na serwo, które słuzyło by do skretu kół w spaninowym rc czyli chyba 2 wyjscia prawo powrut oraz lewo powrut z regulacja wychylenia poprzez potencjometr serwa . jezeli ktos mi podpowie jakich tranzystorów do tego urzyc i podesle schemat wykonania mostka zeby zadziałal pod tym aku i z tym silnikiem bede wdzieczny

Link do komentarza
Share on other sites

Zaraz, ale czy to znaczy, że chcesz samodzielnie robić serwo skrętu? 🤯

Jeżeli to akumulator źelowy, to nie masz szans wziąć z niego więcej jak 1-2A, chyba że masz specjalną wersję wysokoprądową do UPSów.

Nie wiem jaki zakres ruchu potrzebujesz (ile cm przesunięcia) i jakich sił oczekujesz (ile kg lub N na tej drodze) - może to napisz, ale nawet zwykłe serwo standard ma kilka kgcm momentu. Nie mówiąc o tych większych:

http://abc-rc.pl/Tower-Pro-MG-945

http://abc-rc.pl/MG-995

Naprawdę nie wystarczy takie 13kgcm? Nawet gdy założysz orczyk 5cm to masz wciąż ponad 20N siły na drodze (liniowej) jakichś 6-8cm.

Po co rzeźbić jakieś mostki, silniki, przekładnie, potencjometry, radiatory, MOSFETy i sterowanie do tego (jeśli w dodatku marnie sobie z tym radzisz) gdy na półce leży gotowy klocek z jednym kabelkiem i wtyczką pasującą jak ulał do odbiornika zdalnego sterowania. Podłączasz i gotowe - to właśnie do tego jest 🙂

Link do komentarza
Share on other sites

http://arbiter.pl/galeria/Terenowy.pojazd.spalinowy

autko wyglada podobnie jak w linku nizej

link wyrzej pokazuje co chce zrobic zalorzyciel twierdzil ze giga serwa sie nie spisywaly wiec zrobil tak jak ja bym chciał lecz nie bardzo wiem jakich podzespołów urzył bo nie odpisuje z racji tego ze troche czasu juz minelo od wstawienia przez niego tych informacji mam nadzieje ze rozjasni to troche sytuacje

[ Dodano: 20-04-2016, 16:24 ]

Link do komentarza
Share on other sites

Acha, czyli nie wiesz jaki moment, jaka siła itd a wszystko chcesz zrobić tak jak poprzednik na zdjęciach i filmikach, który też jak się okazuje miał marne pojęcie o tym co robi. Najpierw palił serwa a potem tranzystory. Ciekaw jestem ile próbował brać prądu z tego żałosnego akumulatorka i przez co zasilał te "giga serwa". Bo takie 25kgcm potrafi jedno wziąć 6-8A gdy musi się napracować, a on podłączył dwa do akumulatora o wydajności 1A... Powiem Ci tak: idąc jego drogą napotkasz dokładnie takie same problemy. U niego ograniczeniem była wydajność źródła zasilania a nie moment maksymalny serwomechanizmów. Podejrzewam, że nawet nie przyszło mu do głowy zmierzyć napięcie zasilania serw/mostka w czasie pracy.

A teraz załóżmy, że masz już mostek - dostałeś schemat, zlutowałeś kilka tranzystorów, podłączyłeś pod nie silnik i nawet możesz zwierając jeden albo drugi kabelek np. do masy obracać silnikiem w jedną bądź drugą stronę. Co dalej? Od odbiornika RC do zrobienia serwomechanizmu skrętu droga daleka. Przecież z odbiornika nie wychodzą odpowiednie sygnały do sterowania gołym mostkiem, więc będziesz musiał budować elektronikę dalej. Dospawać gdzieś potencjometr lub jakieś krańcówki (ale to prymityw), zrobić (albo wypruć z fabrycznego serwa) układ sterujący i podłączyć to wszystko do Twojego supermostka. Jak sobie to wyobrażasz?

A z odbiornika RC wychodzą przecież sygnały pasujące 1:1 do sklepowego serwa. Twój pojazd nie jest już zabawką RC więc OK, wybierz nawet jeszcze silniejsze niż te, które pokazałem poprzednio:

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__23491__HobbyKing_8482_HK15338_Giant_Digital_Servo_MG_25kg_0_21sec_175g.html

https://www.pololu.com/product/2375

To drugie jest wysokonapięciowe i może pracować wprost z akumulatora litowo-polimerowego 2S 7.4V bez żadnych stabilizatorów. Tego typu akumulatory mają ogromne wydajności prądowe: kostka 2.2 lub 3.3Ah zasili bez problemu nawet dwa takie serwa kierunku (choć moim zdaniem jedno wystarczy) plus to do gazu, odbiornik (przez mały stabilizator) i jeszcze ew. jakieś potężne oświetlenie diodowe.

Naprawdę odradzam Ci samodzielną budowę drivera - niepotrzebna robota i wyrzucone pieniądze. Kup mocne serwa, zapewnij im sztywne zasilanie a poświęć swój czas na głębsze przemyślenie mechaniki, może dodanie różnicówki na tylnej osi, lepsze zawieszenie czy takie policzenie przednich zwrotnic by kąty skrętu kół były poprawne.

Link do komentarza
Share on other sites

ok niech bedzie ze temat zamkniety zakupie to serwo z twojego drugiego linku tylko wtedy jak je podłaczyc do odbiornika? plus i minus do akumulatora takiego jak podałeś a sygnał tylko do odbiornika skoro moze dzialac wprost z aku ??

Link do komentarza
Share on other sites

Nie zamykałbym tak pochopnie tematu. Przecież to dopiero początek. Jeszcze nic nie masz i niczego nie zbudowałeś. Zaraz będzie problem wyboru akumulatora (bo żelowy od razu możesz odstawić na półkę), potem wyboru ładowarki (bo nie sądzę byś kupił wcześniej taką uniwersalną obejmującą LiPole), zabezpieczeń przed niszczącym rozładowaniem aku, przekrojów, łączenia i prowadzenia kabli, przeniesienia momentu na koła skrętne, zakłóceń od aparatu zapłonowego itd itp.. Zabawa dopiero się zaczyna i jeszcze wiele ciekawych decyzji przed Tobą 🙂 Dawaj znać jak idzie projekt.

Link do komentarza
Share on other sites

Bądź aktywny - zaloguj się lub utwórz konto!

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto w ~20 sekund!

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj się »

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się »
×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.