Skocz do zawartości

Kurs budowy robotów - #3 - konstrukcja mechaniczna


Komentator

Pomocna odpowiedź

@tty12 cieszę się, że montaż przebiegł bez problemów. Masz rację, trzeba mocniej dociskać niektóre śrubki - podkładki sprężynujące robią swoje, ale przynajmniej nie zdarzyło się jeszcze, aby konstrukcja się komuś rozkręcała podczas jazdy 😉 Jeśli chodzi o przewody od silników to rozważaliśmy temat rurek termokurczliwych, niestety nie jest to takie proste, bo właściwie nie ma na co tych rurek nakładać. Wyprowadzenia z silników są tak drobne, że rurka i tak się ich "nie chwyci". Gdy robiliśmy testy to założenie rurki powodowało czasami szybsze odpadnie przewodu (był sztywniejszy, ciężej układał się podczas przykręcania silników i całość odpadała). Stąd decyzja, aby zostawić robota w obecnej wersji 🙂

Powodzenia podczas kolejnej lekcji)!

Link do komentarza
Share on other sites

Witam wszystkich!

Dzisiaj zacząłem zabawę z tym kursem. Mam problem z montażem arduino na podwoziu. Od razu podkreślam że zakupiłem je razem z pierwszą częścią kursu o arduino więc nie ma mowy o żadnych podróbkach. Tym bardziej dziwi mnie że google nie znajduje rozwiązań. Problem polega na tym że moje arduino jest przymocowane do plastikowej, przeźroczystej podstawki (załączam zdjęcie), która ma węższe otwory na śrubki, te długie na 6mm załączone w zestawie po pierwsze są za krótkie żeby przejść przez obudowę, po drugie za grube (tak samo jak pozostałe śrubki w zestawie). Próbowałem zdjąć tą obudowę ale nie da rady, nie próbowałem jakoś na siłę, bałem się że uszkodzę sprzęt.

Pozdrawiam.

94889331_229715518307271_3572202077645963264_n.jpg

Link do komentarza
Share on other sites

Rozwiązałem to w taki sposób jak widać na zdjęciu. Chciałem się tylko upewnić czy przy zamocowaniu na 2 śrubki, tylko z jednej strony, mogę dalej działać, nie widziałem jeszcze jakie prędkości to rozwija więc jak mam mieć słabiej zamontowane to wolę dla spokoju spytać.

 

PS: Kurs póki co wygląda super, ten shield ułatwia masę rzeczy i jestem pewny że będzie bardzo przydatny też po kursie.

95212241_229470605158474_8687702680610537472_n.jpg

  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

@olum  Witam serdecznie 🙂 Akurat te podstawki doszły do Arduino stosunkowo niedawno, a na pewno po publikacji kursu i nie są używane. Dlatego możesz spróbować trochę się posiłować i to ściągnąć - może da się to wypchnąć śrubokrętem przełożonym od spodu przez jakiś otworek. Mimo że teraz siedzi dobrze to jest to tylko na wcisk i z shieldem do robota może to odpaść. Właśnie, po montażu shieldu będzie za co ciągnąć, więc podstawka pewnie łatwiej odejdzie.

  • Pomogłeś! 1
Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

12 godzin temu, olum napisał:

oblem polega na tym że moje arduino jest przymocowane do plastikowej, przeźroczystej podstawki (załączam zdjęcie), która ma węższe otwory na śrubki, te długie na 6mm załączone w zestawie po pierwsze są za krótkie żeby przejść przez obudowę, po drugie za grube (tak samo jak pozostałe śrubki w zestawie).

@olum te podstawki to nowość od Arduino, można je łatwo ściągnąć. Spróbuj podważyć/pociągnąć Arduino tam, gdzie jest złącze USB. Płytka powinna łatwo wyskoczyć.

  • Pomogłeś! 1
Link do komentarza
Share on other sites

Robot zbudowany. Niestety pod względem mechanicznym jestem bardzo zawiedziony i uważam ze wymaga on zdecydowanie poprawek. Użycie śrub 6mm w pierwszej części to niestety nieporozumienie. Dokręcenie dystansów graniczy z cudem i zamiast zająć kilka minut może nawet i pół godziny. Poza tym nawet gdy się uda to przy dokręcania Mocowania dla baterii dystanse puszczają i małe śruby wypadają. Po 2 h walki zrezygnowałem z podstawowych podkładek(zostawiłem tylko sprężyste) już wole dokręcać co jakiś czas śruby nie nie złożyć tego wcale. Poza tym kable od serwomechanizmu maja długość na styk. Ledwo podłączyłem je do shiedla. Kurs bardzo mu się podoba ale składanie robota uważam za bardzo nieprzyjemne(a powinno być na odwrót) i powinno to zostać poprawione (śruby 6mm można zmienić na 8mm i tez powinny się zmieścić)

Link do komentarza
Share on other sites

@LN7 dziękuję za uwagi - sprawdzimy temat. Możesz dla formalności powiedzieć kiedy zamawiałeś zestaw? Sprawdzimy czy przypadkiem coś się nie zmieniło (np. rodzaj podkładek lub dystansów). Kurs ma już kilka lat i raczej nie było problemów tego typu. Faktycznie niektóre elementy są dobrane "na styk", ale do tej pory raczej wszystko pasowało. Trzymam od dawna jednego robota przy biurku i nic nie puściło.

1 godzinę temu, LN7 napisał:

Kurs bardzo mu się podoba

Miło słyszeć, że sam kurs jest ciekawy - mam nadzieję, że uda nam się dopracować robota 🙂

Link do komentarza
Share on other sites

@Treker Ja kupiłem dość niedawno zestaw i podobnie jak @LN7 też miałem ogromny problem z tymi śrubami 6mm na początku, udało się to zrobić dopiero po rezygnacji z jednej z podkładek.

Mam też pytanie: Jak się nazywa takie złącze do zasilania jak zostało użyte w shield ? Uważam, że takie coś powinno być dodawane do wszystkich zestawów, w których zasilania odbywa się poprzez koszyk z bateriami. Straciłem dość sporo czasu na dociskaniu kabelków z koszyk do płytki stykowej, gdyż mają tendencję do łatwego rozłączania się. Takie złącze pewnie kosztuje grosze, a rozwiązałoby trochę problemów.

  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

23 minuty temu, TomekTarczynski napisał:

Mam też pytanie: Jak się nazywa takie złącze do zasilania jak zostało użyte w shield ? Uważam, że takie coś powinno być dodawane do wszystkich zestawów, w których zasilania odbywa się poprzez koszyk z bateriami. Straciłem dość sporo czasu na dociskaniu kabelków z koszyk do płytki stykowej, gdyż mają tendencję do łatwego rozłączania się. Takie złącze pewnie kosztuje grosze, a rozwiązałoby trochę problemów.

@TomekTarczynski niestety takie złącze w przypadku płytek stykowych nie może być używane, bo jest zbyt grube i masywne jak na płytkę stykową. Na ten moment najlepsze co mogę polecić w przypadku problemów z trzymaniem zasilania w płytce stykowej to delikatne zdjęcie izolacji z większego kawałka przewodów i po prostu zagięcie końcówki, aby była grubsza. Wiem, że czasami są z tym problemy, mam ten problem zapisany na naszej liście - szukamy jakiegoś systemowego rozwiązania.

Niestety nie mam pod ręką teraz konkretnego symbolu, ale są to to ogólnie złącza śrubowe/ARK. Są setki różnych złącz tego typu: https://www.tme.eu/pl/katalog/listwy-zaciskowe-do-druku/19de21d579346d9dbaad00f6eb605226.html

Link do komentarza
Share on other sites

Zestaw spoko. Jedynym mankamentem są za krótkie śrubki od dystansów. Śruby 6mm po dodaniu podkładek są za krótkie, na przyszłość dajcie śrubki o rozmiar większe i będzie git.

  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

Dzięki. Mam jeszcze takie pytanie: gdy zapodaję pwm < 40 na oba silniki, to koła nie kręcą się tylko cicho piszczą. Czy jest to zachowanie normalne, tzn. czy oznacza to, że nie da się jechać powoli i istnieje jakaś minimalna prędkość z którą można jechać?

Link do komentarza
Share on other sites

Bądź aktywny - zaloguj się lub utwórz konto!

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto w ~20 sekund!

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj się »

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się »
×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.