Skocz do zawartości

Woltaż silnika krokowego, a moment obrotowy.


PrzemekSparrow

Pomocna odpowiedź

Hej 🙂

Mam pewien problem. Buduję obrabiarkę CNC opartą na Arduino Uno, dedykowanym shieldzie CNC i sterownikach DRV8825 (takie troche a4988 na sterydach). Doszedłem do kwestii wyboru silników krokowych. Zależy mi na tym, aby obrabiarka miała możliwie najwieksza moc biorąc pod uwagę ograniczenie prądowe sterownika (2,2A). Nie zależy mi na dużej prędkości, chcę natomiast żeby miała możliwość żarcia drobnych przedmiotów z metali miękkich.

Trochę się niestety pospieszyłem i zanim w 100% zrozumiałem zasady doboru silników zakupiłem silniki TOMBIT 42STH60-1684AF (0,91 Nm, 1,68A, 3 Ohm). Patrzyłem przede wszystkim na moment obrotowy silnika, który tutaj jest całkiem w porządku. Jednak napięcie znamionowe silnika to 5,04 V. Ja natomiast jestem mu w stanie zapewnić zasilanie w wysokości jedynie 36v (więc jedynie 7 x więcej), co oczywiście ma wpływ na krzywą moc obrotowa-predkość obrotowa.

Znalazłem także silniki JAPAN SERVO typ KH56JM2U083 (0.65Nm, 2A, 0,88 Ohm). Tutaj moment obrotowy jest mniejszy o prawie 1/3, natomiast napięcie znamionowe wynosi 1,76 V, więc jestem w stanie zapewnić mu zasilanie około 20 x większe przez co moment nie będzie znacząco spadał wraz ze wzrostem predkości obrotowej.

Pytanie moje jest następujące: CZY WYBRAŁEM DOBRY SILNIK? Skoro nie zależy mi jakoś szczególnie na prędkości to czy w tym wypadku bardziej liczy się sama wartość MOMENTU OBROTOWEGO (silnik pierwszy) czy KORZYSTNIEJSZA KRZYWA MOMENTU OBR. DO PRĘDKOŚCI OBR. (silnik drugi)???

Z góry bardzo dziękuję za pomoc!

Link do komentarza
Share on other sites

Przemek - tak ja też bym szedł tym tokiem rozumowanie. Skoro nie zależy Ci na prędkości, to "przewyższenie" napięcia zasilającego driver nad napięciem znamionowym ma mniejsze znaczenie niż moment statyczny silnika. Wysokie napięcie wpływa na szybkość zmian prądu i przydaje się gdy szybko komutujesz fazy. Oczywiście diabeł siedzi w szczegółach. Uzwojenie silnika to szeregowy obwód RL i w tym konkretnym przypadku może się okazać, że indukcyjność wersji 5V jest na tyle duża, że dostaniesz spadek momentu już bardzo wcześnie i nawet w niewielkim zakresie prędkości który Cię interesuje silnik będzie słabszy niż ten drugi. Niestety bez charakterystyk obu silników wykreślonych dla tych samych napięć zasilania trudno cokolwiek wywróżyć. Jeżeli masz takie wykresy w kartach katalogowych, popatrz na nie i spróbuj porównać. Zwykle producenci stosują jakieś standardowe napięcia pomiarowe typu 24 lub 36V. Ważny jest też sposób podłączenia faz, ale zwykle pokazują momenty dla najsilniejszego połączenia

A kolega Jamik musi jeszcze trochę poczytać o sterowaniu silników krokowych.

  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

Masz rację. Człowiek uczy się całe życie 🙂. Takie przewymiarowanie nie jest niebezpieczne dla silnika w stanie zatrzymania? Trzeba na bieżąco kontrolować napięcie?

Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

Nic tu nie ma niebezpiecznego ani niczego nie musisz specjalnie kontrolować. Driver silnika krokowego jest impulsowym źródłem prądowym. Nic go nie obchodzi napięcie znamionowe cewki. Im dasz wyższe napięcie zasilania tym prąd w uzwojeniu szybciej narasta, ale zawsze tylko do wartości ustawionej (potencjometrem? opornikiem? napięciem sterującym?) w driverze.

Link do komentarza
Share on other sites

Bardzo dziękuje za odpowiedź Marku. Cóż, napisałem do sprzedawcy z zapytaniem o dokładną specyfikację, wykresy itd., bo niestety nie znalazłem ich w sieci. No i czekam na odpowiedź.

Jeżeli to coś pomoże, to indukcyjność tego silnika wynosi 7 mH.

Silniki zakupiłem niedawno (nie minęło 14 dni), więc w razie czego mam jeszcze możliwość ich odesłania. To co wówczas stracę to 20-30 zł na przesyłkę w obie strony. Natomiast jeżeli okazałoby się, że faktycznie lepiej wybrać ten drugi rodzaj silnika to i tak byłoby to opłacalne bo za obecne zapłaciłem prawie 70 zł/szt., a te drugie kosztują 28 zł/szt. A mam 3 sztuki więc różnica w cenie za komplet to ponad 100 zł.

Link do komentarza
Share on other sites

No tak, ale zauważ, że napisali tylko "full step" i nadal nie wiemy, czy z jedną czy z dwoma fazami zasilanymi na raz. Pasowałoby to do schematu z jedną, wtedy zasilanie drugiej zwiększałoby moment o jakieś 30-35%. Wróć do dokumentacji i przeczytaj jakie były warunki pomiaru momentu 0.9Nm i dopytaj co dokładnie znaczy full-step na wykresie.

A poza tym, czy ten zakres prędkości Ci wystarcza? Przy wyższym napięciu drivera będzie lepiej.

Link do komentarza
Share on other sites

Bądź aktywny - zaloguj się lub utwórz konto!

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto w ~20 sekund!

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj się »

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się »
×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.