matelekt Napisano Kwiecień 21, 2017 Udostępnij Napisano Kwiecień 21, 2017 Witajcie,Planuje budowę kontrolera lotu do quadrocoptera, aktualnie jestem na etapie zbierania wiedzy i części. Cały kontroler planuje oprzeć na układzie STM32 f103, silniki DC zasilane 3.6V, jeśli chodzi o ramę to wykorzystam ramę z drona h31, myślę że na początek powinna wystarczyć. Zastanawiam się nad wyborem czujników: 1: https://botland.com.pl/czujniki-9dof-imu/8298-waveshare-imu-10dof-mpu9255-bmp280-3-osiowy-akcelerometr-zyroskop-i-magnetometr-oraz-barometr.html?search_query=akcelerometr+barometr&results=9 2: https://botland.com.pl/czujniki-9dof-imu/5728-pololu-altimu-10-v5-zyroskop-akcelerometr-kompas-i-wysokosciomierz-i2c-3-5v.html?search_query=akcelerometr+barometr&results=9 Zależy mi na czujniku z barometrem, dlatego wybrałem te dwa czujniki. Teraz pytanie, który czujnik polecacie, czy jest między nimi jakaś większa różnica? Drugą kwestią jest sterownik silników DC, zastanawiałem się nad użyciem 2 modułów L298N, czy to będzie dobre rozwiązanie? Pozdrawiam, Mateusz Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
deshipu Kwiecień 21, 2017 Udostępnij Kwiecień 21, 2017 Nie, L298N to nie będzie dobre rozwiązanie dla 3.6V zasilania. Przeczytaj datasheet. Szczególną uwagę zwróć na parametr "voltage drop". Generalnie, to może przeczytaj noty katalogowe tych części zanim zaczniesz dalej pytać. Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Lukaszm Kwiecień 21, 2017 Udostępnij Kwiecień 21, 2017 Jeśli będziesz projektował własne PCB to możesz zamontować sensory bezpośrednio na PCB, bez pośrednich modułów. Teraz pytanie, który czujnik polecacie, czy jest między nimi jakaś większa różnica? Ciężko powiedzieć lepszy/gorszy. Główne kryteria doboru sensorów w tym przypadku to zakres pomiarowy, rozdzielczość oraz charakterystyka przenoszenia (częstotliwościowa). Zakładam, że wymagania dotyczące tych parametrów już sobie określiłeś i policzyłeś (bo wynikają z np. wstępnie przyjętej dynamiki platformy), więc sam dobór konkretnych sensorów, korzystając z not katalogowych, nie powinien stanowić problemu. Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
matelekt Kwiecień 25, 2017 Autor tematu Udostępnij Kwiecień 25, 2017 deshipu rzeczywiście tu masz racje, w takim razie jak inaczej najlepiej było by sterować silnikami? Lukaszm jeszcze sporo pracy przede mną. Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Polecacz 101 Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę. Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę. Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay! • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny • Usługa projektowania PCB na zlecenie • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber Zobacz również » Film z fabryki PCBWay
deshipu Kwiecień 25, 2017 Udostępnij Kwiecień 25, 2017 Wydaje mi się, że znacznie lepszą pomoc otrzymasz na forum modelarskim. Tam są ludzie, którzy takie quadcoptery na tuziny robią, powinni być ci w stanie wszystko lepiej wytłumaczyć i pokierować -- w każdym razie w zakresie samej mechanicznej konstrukcji i stabilizowania. Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
marek1707 Kwiecień 26, 2017 Udostępnij Kwiecień 26, 2017 No a przede wszystkim zastanów się po co to wszystko robisz? Jedyny cel jaki jestem w stanie zrozumieć, to jakaś forma edukacji. Niestety kosztowna czasowo i praktycznie bez żadnej satysfakcji w zakresie wyników. Nie jesteś elektronikiem - to widać po propozycjach elementów, nie jesteś modelarzem - to widać po podejściu. Może chociaż dobrym programistą? Bo to - i to wcale nie w podstawowym zakresie - a także wiedza z fizyki i matematyki będzie Ci potrzebna by samodzielnie zbudować w całości quadrocopter. Proponuję byś zaczął od przeglądu forów modelarskich i oferty sklepów (nie chodzi mi o gotowe zabawki), bo Twoje naiwne podejście jest po prostu rozczulające. W mojej stajni są trzy samodzielnie zrobione kopterki. Każdy inny i każdy używany do czegoś innego. I choć wiem jak działają poszczególne elementy a samodzielnie projektuję dużo większe systemy, żadnego latacza nie zbudowałem od zera, bo to dziś nie ma sensu. Popatrz, prosty kopterek składa się z kilku podstawowych części: 1. Rama 2. Silniki 3. Akumulator 4. ESC czyli regulatory silników 5. FC czyli kontroler lotu 6. Link RC czyli nadajnik i odbiornik 7. Ew. system FPV czyli: kamera, OSD, nadajnik video, odbiornik i gogle lub monitor. Ramę możesz wyrzeźbić, dwóch następnych rzeczy samodzielnie nie zrobisz, to jasne. Zostaje elektronika z całą masą "niewidzialnego" oprogramowania. Gdy tylko zaczniesz coś więcej wiedzieć o tych lataczach zorientujesz się, że: a. Utrzymują się w powietrzu wyłącznie dzięki pracy silników/śmigieł,b. Muszą mieć minimalną masę,c. Muszą mieć maksymalnie sprawne napędy. W grę wchodzą zatem w zasadzie wyłącznie akumulatory LiPoly, trójfazowe silniki bezszczotkowe i nowoczesne MOSFETy sterowane bardzo zmyślnymi algorytmami. Silniczki szczotkowe DC i prościutkie driverki zostały wyłącznie w zabawkach marketowych. Zero serwisu, zero czasu w powietrzu i zero fanu. Moja 250-ka pobiera 8-9A w zawisie a przecież nie jest jakimś gigantem. W czasie dynamicznego wznoszenia lub manewrów potrafi pociągnąć 10-12A/silnik. Jak chcesz zrobić samodzielnie lekki i malutki driver silnika 3F bez dogłębnej znajomości jego fizyki i szeroko pojętej elektroniki? A w pierwszym lepszym sklepie modelarskim specjalnie dedykowany do kopterków ESC kosztuje od 30zł - wybacz, ale nie masz szans zrobić takiego w ciągu dwóch najbliższych lat chyba, że coś bezmyślnie skopiujesz z sieci. Kupujesz zatem takie 4 sztuki, kontroler lotu z czujnikami (także baro) i gotowym oprogramowaniem (także tym konfiguracyjnym na PC lub Androida) za 50-100zł i zaczynasz kleić. Mówię Ci, jest wystarczająco dużo zabawy przy budowie i konfiguracji własnego latacza zrobionego z gotowych modułów. Nowoczesne FC mają dziesiątki parametrów, interfejsy do OSD, odbiorników z telemetrią, dodatkowych czujników, GPSów, gimbali, inteligentnych diod RGB, itd itp. A przecież do tego dochodzi cała nauka latania. Nie, to nie jest proste. Na samo to potrzebujesz dobrych kilku miesięcy intensywnych ćwiczeń i wielu śmigieł. A to oznacza właściwie tyle, że pierwsza konstrukcja jest z definicji przeznaczona na wielokrotne rozbicie, łatanie i naprawy aż do osiągnięcia wprawy w pilotażu lub całkowitej demolki ramy i napędów. Zacznij np. od tych kilku miejsc: https://abc-rc.pl/drony https://www.gimmik.net/DRONY_RC,z,566.html http://pfmrc.eu/index.php?/forum/138-multikoptery/ i oczywiście: https://www.rcgroups.com/aircraft-electric-multirotor-drones-790/ 1 Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Pomocna odpowiedź
Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!
Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!