Skocz do zawartości
Ważne ogłoszenie » Kliknij i sprawdź informacje o nowym forum! Czytaj dalej... ×
luckyls

Arduino - zasilanie przekaźników

Recommended Posts

Witam, za jakiś czas buduję dom i chciałbym wykorzystać arduino i przekaźniki do sterowania oświetleniem. Mam jeszcze sporo czasu na naukę. Docelowo chciałbym aby do arduino były podłączone gotowe płytki z przekaźnikami ok 20 szt. Sterowanie przekaźnikami odbywałoby się poprzez podanie stanu niskiego na pin sterujący. Jako przyciski użyłbym włączników "dzwonkowych".

1. Obecnie zasilałem arduino tylko z baterii lub USB, jednak docelowo powinno być zasilane zasilaczem, czy moglibyście podać jakie parametry powinien mieć ten zasilacz?

2. Czy moduł np 16 przekaźników ma byc zasilany bezpośrednio z pinów arduino (5V i GND), czy do tego wykorzystać zasilacz, a do przekaźnika podawać tylko stan niski na pin sterujący?

3. Jeżeli przełączniki mają być zasilane z zasilacza to jakiego? Czy można wykorzystać ten sam co zasila arduino, czy powinien to być osobny zasilacz?

4. Widziałem w Internecie projekt, że piny odczytujące wartość z przycisków były typu INPUT_PULLUP. Czy podciągnięcie realizować na zasadzie INPUT_PULLUP, czy raczej dawać fizyczny rezystor do każdego przycisku? Jakiej wartości?

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

1. Nie możemy, bo nie napisałeś jakie parametry mają te wszystkie rzeczy, które chcesz do niego podłączyć.

2. Przekaźniki zazwyczaj nie mają osobnego "sygnału" i "zasilania", tylko właśnie sygnał zasila cewkę przełączającą styki. Raczej nie chcesz podłączać do tego pinów Arduino, bo po pierwsze prąd może być za duży, a po drugie w cewce się może generować prąd zwrotny, który mógłby nawet uszkodzić Arduino. Dlatego przekaźnikiem chcesz raczej sterować poprzez klucz tranzystorowy. Jeśli wpiszesz w google "arduino relay transistor", to powinieneś znaleźć dużo przykładów.

3. Nie wiemy.

4. Nie wiemy, to zależy od długości kabli i tego, jak szybką chcesz mieć reakcję oraz ile prądu może to w sumie zużywać.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites
1. Nie możemy, bo nie napisałeś jakie parametry mają te wszystkie rzeczy, które chcesz do niego podłączyć.

Załóżmy że będą tam podłączone tylko zwykłe żarówki 60W

2. Przekaźniki zazwyczaj nie mają osobnego "sygnału" i "zasilania", tylko właśnie sygnał zasila cewkę przełączającą styki. Raczej nie chcesz podłączać do tego pinów Arduino, bo po pierwsze prąd może być za duży, a po drugie w cewce się może generować prąd zwrotny, który mógłby nawet uszkodzić Arduino. Dlatego przekaźnikiem chcesz raczej sterować poprzez klucz tranzystorowy. Jeśli wpiszesz w google "arduino relay transistor", to powinieneś znaleźć dużo przykładów.

Chodzi mi o taką płytkę z przekaźnikami. (Zdjęcie poglądowe - raczej to będzie moduł z jednym przekaźnikiem)

Rozumiem że należy ją podłączyć do arduino poprzez klucz tranzystorowy.

3. Nie wiemy.

Tutaj rozumiem że proponujesz zasilanie przekaźnika z arduino poprzez klucz tranzystorowy. (mówię o pinach od strony sterowania)

4. Nie wiemy, to zależy od długości kabli i tego, jak szybką chcesz mieć reakcję oraz ile prądu może to w sumie zużywać.

Prawdopodobnie moduł z przekaźnikiem będzie w puszcze z przyciskiem więc odległości to ok kilkanaście - kilkadziesiąt metrów. Czas reakcji od naciśnięcia przycisku do zapalenia światła ok kilkudziesięciu ms, ale mogę poczekać nawet kilkaset ms.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Zakładam, że żarówki będą podłączone do przekaźników, a nie do Arduino i jego zasilacza. Chodziło mi o konkretne przekaźniki, tranzystory i wszystko inne, co będzie z tego zasilane. Istotne jest także to, ile z tych przekaźników będzie musiało pracować jednocześnie, etc.

Zdjęcie płytki nic mi nie mówi. Widzę, że są na niej oprócz przekaźników jakieś czipy, ale bez schematu i/lub noty katalogowej nie jestem w stanie stwierdzić czym one są i jak są podłączone. Tym bardziej jest to bezużyteczne, że zaraz piszesz, że zdjęcie jest poglądowe i planujesz tak naprawdę użyć czegoś innego. Trudno jest mi w tej sytuacji udzielić jakichkolwiek rad. Te moduły mogą już zawierać w sobie klucz tranzystorowy albo jakiś inny układ, który pełni podobną funkcję. Niestety, nie wiedząc jaki moduł dokładnie masz na myśli nie jestem w stanie tego powiedzieć.

Nie wiem w jaki sposób udało ci się zdanie "nie wiemy" zrozumieć jako "proponuję zasilanie przekaźnika z Arduino poprzez klucz tranzystorowy", ale nie to miałem na myśli. To zdanie miało wyrazić moją niewiedzę na podany temat, wynikającą z braku szczegółowych informacji.

Kilkudziesiątmetrowe kable sygnałowe mogą stanowić pewien problem, polecałbym najpierw przeprowadzić testy.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Wiem że posiadasz ogromną wiedzę w temacie i moje pytania mogą CI się wydawać bardo prozaiczne, jednak dla mnie są one kluczowe. Dziękuję Ci za chęć pomocy.

Jaki według Ciebie najlepiej wykorzystać moduł przekaźników (przekaźnik pojedynczy). Poniżej przedstawiam ideowo sposób połączenia zasilania do arduino i do przekaźników. Który z tych schematów jest możliwy do realizacji przy założonych parametrach.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Nie posiadam ogromnej wiedzy, w szczególności nadal nie wiem co dokładnie siedzi w twoim "module przekaźników". Jeśli zawierają już w sobie klucz tranzystorowy, to każdy z twoich schematów powinien działać, za wyjątkiem ostatniego, w którym zapomniałeś połączyć GND przekaźników z GND Arduino. Jeśli nie zawierają klucza, to musisz taki dołożyć.

Arduino możesz też zasilać przez pin 5V z zasilacza 5V -- wtedy nie jest wykorzystywany regulator na płytce.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites
Arduino możesz też zasilać przez pin 5V z zasilacza 5V -- wtedy nie jest wykorzystywany regulator na płytce.

Czyli co dokładnie? Zasilacz 5V stabilizowany pod pin 5V na Arduino podłączyć?

W przypadku obciążenia przekraczającego możliwości Arduino po prostu wszystko się spali.

Temat dla mnie o tyle interesujący że mam w planach pod Arduino wpiąć 4 czujniki natężenia prądu 1 DC +/-200A jeden AC +25A (chyba jest +/-) płytkę przekaźników 4X (ustawiane stanem LOW a potrzebował bym HIGH) dzielnik napięcia (on nie będzie zasilany z Arduino) 2x czujnik DC 10A i wyświetlacz (jaki jeszcze nie wiem).

Planuję zrobić 2 niezależne zasilania jedno dla Arduino drugie dla reszty podzespołów.

Z opisu wynika ze to może nie działać prawidłowo?

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites
W przypadku obciążenia przekraczającego możliwości Arduino po prostu wszystko się spali.

Przekraczające możliwości czego dokładnie? I co ma się spalić, skoro ani przez regulator, ani przez atmegę prąd nie płynie? Ściągnij sobie schemat UNO, dorysuj sobie na nim zasilanie na pinie 5V i zastanów się.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Czyli mogę w pin 5V Arduino wpiąć rozgałęźnik na którym z zasilacza 5V stabilizowanego podam napięcie dla wszystkich podzespołów?

Na elektronice się nie znam niestety to dlatego się pytam, nie chce w testach uwalić nic :|

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Ale jaki rozgałęźnik? Możesz Arduino zasilać przez jego pin 5V, jeśli masz "czyste" stabilizowane napięcie. Kropka. Nigdzie nic nie mówimy o żadnych rozgałęźnikach, nie wiem o co ci chodzi, co i jak chcesz podłączać. Może narysuj schemat?

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Wyżej napisałem co będzie podpięte pod Arduino wszystko na 5V dobieram czyli na razie 1x4 przekaźnik, 2 czujniki AC i DC i regulator mocy AC po przerobieniu go na potencjometr cyfrowy w miejsce zwykłego, lub sterwonik silnika krokowego jak nie wyjdzie przerobienie regulatora.

W kolejnych krokach dojdą czujniki natężenia 2xDC, opcjonalnie wyświetlacz i czytnik karty sd w celu zapisu danych.

Stawiam na Arduino regulator przekierowywania nadwyżek mocy z instalacji PV (solary/ogniwa) w grzanie wody.

Warunek podstawowy nic nie może być pobierane energii z Aku. Tylko nadwyżka produkcji w grzanie wody ma zostać przekierowana.

Wstępnie w skład zestawu wchodzi zasilanie stabilizowane 2x5V wyjście usb 2A Płytka uno r3 klon zgodny, płytka przekaźników AC/DC 1x4, czujnik natężenia prądu DC +/-200A, czujnik natężenia prądu AC 25A, regulator mocy AC (albo sterowany silnikiem krokowym lub po przerobieniu potencjometr cyfrowy sterowany Arduino), dzielnik napięcia 25V-> 5V jako wejście zmiennej stanu aku czyli naładowania (jego zasilanie po stronie aku).

Wszystko zasilane 5V.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Nic nie rozumiem. Jak to się ma do pytania w tym wątku? I dlaczego chcesz to wszystko zasilać z Arduino?

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Ja też niewiele rozumiem, ale rzucił mi się w oczy ten regulator AC. Tego typu proste układy mają zwykle potencjometr wpięty prosto w obwód sterowania bramką triaka a to oznacza napięcie sieci na ścieżce potencjometru. Ośka jest zwykle izolowana plus plastikowa gałka i jakoś to ludzi nie zabija, ale nie możesz tego łatwo przerobić na potencjometr cyfrowy, bo dostaniesz sieć 230VAC na obwodach Arduino i leżysz (dosłownie). Regulacja AC za pomocą procesora jest prosta i nie wymaga takich dziwnych kombinacji.

Jeśli chcesz uzyskać jakąkolwiek pomoc, musimy zrozumieć Twój układ tak jak Ty go rozumiesz albo nawet lepiej. Wobec tego wysil się trochę i narysuj schemat. Nie muszą to być (na razie) wszystkie kabelki, ale chociaż wszystkie bloki, ich zasilania i schematycznie ich sterowania. Do czego będą te peryferia podłączone zna zewnątrz. Jaki jest cel to już ogólnie kapujemy: sterowanie/kierowanie mocą z baterii słonecznych do różnych odbiorników. Niestety to nie wystarcza więc do roboty. Na pewno masz jakieś rysunki, plany, obliczenia - przecież takich projektów nie robi się w głowie. Wrzuć to.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Tematu nie rozwijam bo mój raczej pójdzie pod osobny ;)

Znalazłem taki kontrolermocy AC sterowany PWM z detekcją przejścia przez 0:

AC Light Dimmer, 3.3V/5V logic, AC 220V/2A z układem detekcji zera

Moduł zbudowany na tyrystorze BTA16-600B

Separacja optyczna - sterowanie MOC3042

Napięcie sygnału sterującego VCC: 3.3V - 5V / 10mA

Współpraca z napięcie AC 50/60Hz 220V/110V

Układ detekcji przejścia napięcia przez zero

Max moc 2A (chwilowo 5A)

Złącza terminalblock

Dla mnietrochęza słaby mała moc ale znajomy co ogaria trochę elektronikę mówi że się nada pod grzalkę 300W czyli będą 2 takie

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

"Tematu nie rozwijam bo mój raczej pójdzie pod osobny"

Znowu jakiś kod... albo czegoś w tym zdaniu brakuje.

Ok, ten z optoizolacją będzie bezpieczny. Jak zapewne się domyślasz, synchronizacja z siecią jest zawarta w samym układzie izolacji. To on włącza bramkę w pobliżu przejścia sieci przez zero - to do sterowania grzałką zupełnie nie jest potrzebne, ale też nie szkodzi. Jedyną wadą takiego rozwiązania jest konieczność sterowania grupowego mocą zamiast fazowego. Poczytaj o tym. To raczej wyłącznik niż regulator mocy i w pewnym sensie można na nim zrobić płynną regulację, ale tylko patrząc na to w długich okresach czasu, np. 1s (np. włączasz na 250ms, wyłączasz na 750ms i średnio masz 25%). Bateria słoneczna będzie to widziała jako albo wszystko albo nic. No i BTA16 to nie tyrystor.

EDIT: Nie prosiłem o schemat tylko po to by go podziwiać w samotności. Dlaczego przysyłasz mi takie rzeczy na PM? Pomagamy tu m.in. po to, by pomysły początkujących były przestrogą i nauką dla innych. To jakaś tajemnica, czy mogę ten Twój paintowy rysunek razem z opisem tutaj wrzucić? Niech inni też się nad tym pogłowią. Daj im szansę. To jest Forum a nie kącik prywatnych porad.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Bądź aktywny! Zaloguj się lub utwórz konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się

×