Skocz do zawartości
Owczak

Jak zrobić MiniSumo bez Mikrokontrolera ( Multibota )

Pomocna odpowiedź

Podoba Ci się ten projekt? Zostaw pozytywny komentarz i daj znać autorowi, że zbudował coś fajnego!

Masz uwagi? Napisz kulturalnie co warto zmienić. Doceń pracę autora nad konstrukcją oraz opisem.

Witam.

Gratulacje.

Jesteś jedną z nielicznych osób na forum które rozumieją jedną z podstawowych idei

w robotyce a mianowicie uniwersalność konstrukcji.

KAŻDY robot typu sumo po modyfikacji softu (mówię tutaj o klasycznych robotach z uC)

może działać np. jako LineFollower lub robot poruszający się w labiryncie.

Robot typu sumo posiada czujniki koloru oraz czujniki zbliżeniowe więc ze strony sprzętowej nie ma ograniczeń (nie wnikam tutaj w rozłożenie tych czujników).

Robot projektowany jako LineFollower musiałby mieć dodatkowo zamontowane czujniki zbliżeniowe aby uzyskać podobną uniwersalność.

Taki mały pomysł:

A może by tak urządzić zawody typu trójbój robotów z wymienionymi wyżej konkurencjami.

Zawodnik miałby prawo jedynie do zmiany softu między każdą z nich (ewentualnie niewielkich napraw po sumo lub bliskim gwałtownym kontakcie ze ścianą labiryntu).

Żadnych zmian w sprzęcie.

Zwycięzca dostałby tytuł najbardziej uniwersalnego robota.

Co do samego tekstu to jakoś kwestia ceny w Twoim przypadku nie jest jakimś super atutem, zwłaszcza, że kupiłeś części w sklepie, w którym dodatkowo musiałeś uwzględnić przesyłkę, co dodatkowo podniosło cenę o prawie 50% przy tak małym zamówieniu.

Nie wiem w jakiej miejscowości mieszkasz i czy masz w okolicy stacjonarne sklepy z częściami elektronicznymi. Ceny mikrokontrolerów w chwili obecnej są tak wygurowane, że dołożenie jednego uC nie wpłynęłoby drastycznie na koszt robota (przykład: ATtiny2313 6,10zł, najtańszy AVR jaki znalazłem na SEGURO 3,29zł).

Poza tym umieściłeś nie końcowy schemat a klasyczny z L293. Brak na nim jest wyłączników a to jest najbardziej interesujące w całym projekcie. Klasycznych schematów z L293 na samej elektrodzie jest co najmniej kilka w wersjach Linefollower czy Światłolub w zależności od typu zastosowanych czujników.

Gratulacje za pomysł. Mnie by się nie chciało wymyślać robota bez uC.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Dziękuję za słowa uznania Zuk.

Twój pomysł na nową i innowacyjną dziedziną współzawodnictwa w robotyce może odnieść sukces, i tego tobie życzę.

Co do twojej krytyki tekstu. Mój artykuł pokazuje jak zrobić robota nie wychodząc z domu. Rzeczywiście trochę głupio wyszło, że cena przesyłki podniosła cenę końcową o 50%, lecz niektórzy elektronicy nie mieszkają w pobliżu sklepów elektronicznych, wręcz przeciwnie, ja z miasta wyprowadziłem się praktycznie w środek lasów i pól ^^. Poza tym kupowanie przez internet może okazać się wygodniejsze, oraz mamy pewność ,że wszystko jest na stanie. W moim przypadku, jeden transport do miasta w którym MOŻLIWE ,że znajdę części ( może nie być jednej czy dwóch i będę zmuszony jechać po raz drugi ,bądź trzeci, albo po wielu kontaktach telefonicznych dowiadywać się ,że muszę czekać kolejne dwa tygodnie aż dostarczą części ) kosztowałby mnie około 4zł w jedną stronę. Czyli 8 zł tam i z powrotem. Jeżeli wszystko poszło by idealnie, czyli zadzwoniłbym tam upewniając się , czy mają wszystkie części ( około 1 zł za jedną rozmowę, a może być ich kilka ) i za pierwszą rozmową dowiedziałbym się ,że je mają, podejmując ryzyko tego ,że ktoś do czasu mojego przyjazdu może je wykupić i wtedy transportu wzrosłaby o kolejne 8 zł, pojechałbym tam, kupił ( zazwyczaj o około 10% drożej niż w proponowanym przez mnie sklepie internetowym, czyli 2,9 zł dodatkowego kosztu ) i wrócił, to cały koszt tej fatygi kosztowałby mnie 8zł + 1zł + 2,9zł = 11,9zł. Czyli w optymalnej sytuacji koszt naszej zabawy wynosiłby praktycznie tyle samo co komfortowa dostawa elementów pod same drzwi w 24h. Oczywiście czas to pieniądz, a dojazdy zajęły by mi połowę dnia. Kupowanie w sklepie TME wydaje mi się zatem bardzo opłacalną formą zakupu tych części. Oczywiście ktoś kto mieszka w wielkim mieście na pewno ma pod domem z 4 elektroniki i nie ma problemów z dostawą. PS : To ,że cena części jest niska wiąże się z tym ,że cena przesyłki wydaje się wysoka ^^ Wszystko zależy od punktu widzenia.

Mówisz ,że dołożenie jednego uC do robota nie podniosło by drastycznie jego ceny. No dobrze, ale to poradnik dla totalnych laików, a tacy nie mają w domu swojego programatora do uC ( tutaj koszty dołożenia uC do robota wynoszą te 5zł za uC oraz około 25zł za programator ) oraz nie posiadają umiejętności programowania ! Może taniej wykonać jest swój programator ale to dodatkowe zakupy oraz dodatkowa fatyga.

Nie wiem czy zauważyłeś, ale główne założenie tego robota polega aby był dostępny ceną, przy znikomej wiedzy i minimalnym asortymencie dla mega laika robotyka. Robot miał być od początku BEZ uC. Zastanówmy się czy mój artykuł byłby godny umieszczenia bez tego innowacyjnego rozwiązania ? Gdyby Multibot miałby uC, nie byłby konstrukcją dla amatorów, byłby kolejnym przepisem minisumo, nie wyróżniającym się z ogromnego tłumu tego typu artykułów. Należy pojąć FENOMEN tego ,że w tym MiniSumo niema uC i jest to jedyny w sieci tego typu poradnik. Mówiłeś ,że każdy robot z uC ma możliwość pełnienia funkcji MultiBota, lecz po modyfikacji SOFTU, w MultiBocie nic nie zmieniamy. PS : Na internecie znalazłem tylko jeden pomysł robota minisumo bez uC. Lecz polegał on na tym ,że kręci się w kółko aż kogoś znajdzie. Taki robocik też jest fajny, lecz nie może pełnić żadnych innych funkcji, ciekawie ominięto problem czujników białej linii. Lecz budując takiego robota czułbym pewien niedosyt ^^.

Co do części ze schematami. Jestem świadomy tego ,że na elektrodzie jest pełno klasycznych schematów z L293D w roli głównej. Z tym ,że schemat zmontowany przez mnie nie jest klasycznym schematem L293D, jest to schemat z układem L293DNE. A tutaj jest różnica. W tym przypadku trzeba zastosować pull-downa. Poza tym, mój schemat jest uniwersalny do linefollowera i w pewnym sensie do światłoluba ( ta wersja ucieka przed światłem XD ). Na schemacie nie umieściłem układu mikroprzełączników, ponieważ jest to odrębny układ. Wydedukowanie go z instrukcji montażu elektroniki wydało mi się zadaniem banalnym, pomyślałem ,że wciskanie go na siłę do schematu może zaburzyć jego czytelność. PS : Jeżeli jeszcze ktoś będzie podzielał twoje zdanie na ten temat, to mogę stworzyć dodatkowy schemat ^^.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Spoko.

Nie irytuj się.

Jak pisałem wyżej nie wiem gdzie mieszkasz i jai masz dostęp do sklepów z częściami elektronicznymi.

Ja mam o tyle fajnie, że robię zamówienie na SEGURO i idę odebrać osobiście w momencie jak dostanę maila, że zamówienie jest przygotowane. Ale zdaję sobie sprawę, ze nie wszyscy mają taką możliwość.

Rozumie ideę budowy robota bez mikroprocesora. Tylko odebrałem tekst tak, że rezygnacja z mikrokontrolera znacznie obniża koszt budowy samego robota. Co jest nieprawdą. Może coś nadinterpretowałem.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Witam.

Jestem początkującym elektronikiem i mam kilka pytań co do Multibota. Mianowicie u mnie w warsztacie zalega kilka starych radyjek samochodowych. Dwa już rozmontowałem i znalazłem 2 silniczki 12V. Co trzeba byłoby zmienić, aby móc te silniczki wstawić ❓ Jakie elementy dodać ❓

Czekam na szybką odpowiedź.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Teraz teoretyzuję. Ewentualnie proszę o poprawę jakiś guru XD W niektórych notach katalogowych piszą ,że L293DNE działa na max 7V, w niektórych pisze znowu ,że do 36V. Osobiście, testując układ ,podłączałem go do zasilacza i dawałem napięcie wyższe od 7V. Moim zdaniem L293DNE spokojnie będzie działać na 12V. Problem może dotyczyć jedynie czujników. Może inne rezystory, ale tak jak mówię, u mnie wszystko działało na tych napięciach na słabszych silniczkach ( testowałem ile multibot przepcha max, gdy napięcie było za małe a ciężar za duży silniczki po prostu nie ruszały, wyniki to moja tajemnica XD ).

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

7V to maksymalne napięcie wejść. A 36 to maxymalne napiecie zasilania logiki i silników 🙂

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Dzięki za pomoc 😉

Kolego Owczak, jeszcze mam do Ciebie 2 pytanka.

Pisałeś w drugim poście, że chętnie możesz stworzyć nowy schemat. Czy mógłbyś do obecnego dodać 2 diody LED ❓ Chodzi mi oto, aby dwie były podczepione pod mikroprzełączniki i zaświecały się w momencie ich naciśnięcia albo odwrotnie (aby świeciły się cały czas i w momencie naciśnięcia przełącznika gasły). I jeszcze jedno pytanko. Czy po podłączeniu diod, musiałbym zmienić zasilanie na wyższe ❓ Z góry dziękuje.

P.S. Jeśli mi się uda, to w następnym poście opublikuje moją wersje konstrukcji jezdnej do multibota (jest jeszcze w trakcie budowy).

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Teraz tak, na pewno nie będziesz musiał zmieniać zasilania na wyższe. Nie wiem jakie tam będziesz miał diody, ale 12V myślę, że na pewno starczy i prawie na pewno będzie za dużo. Chyba ,że zrobisz taki myk mojego pomysłu. Przypuszczając ,że używasz koszyczków w które wkładasz baterie jako źródło zasilania, to znajdź takie ułożenie, żeby było można było uzyskać zasilanie około 3V. Zobrazuję, masz koszyk na 6 baterii po 1,5 V. Szukasz takich styków by można było pociągnąć zasilanie tylko z dwóch baterii. Albo po prostu dodaj kolejne dwie baterie, ale to może wpłynąć na wagę ^^. W każdym bądź razie, gdy już mamy zaimprowizowane źródło zasilania 3V to prowadzimy 1 przewód o polaryzacji ujemnej ( - ) i lutujemy go na stałe do diody LED. Drugi kabelek znowu lutujemy do jednej z nóżek mikroprzełącznika. I teraz tak, zależnie od żądanego efektu wybieramy nóżki. Gdy chcemy by dioda świeciła tylko gdy mikroprzełącznik jest przyciśnięty to lutujemy drugi kabelek ( + wychodzący od zasilania ) do pierwszej nóżki od lewej strony, bierzemy jakiś dodatkowy kabel i lutujemy go najpierw do trzeciej nóżki mikroprzełącznika a potem do nóżki diody LED o polaryzacji dodatniej ( + ). Zastanawiasz się która nóżka jest pierwsza od lewej ? Moje instrukcje są pisane według tego obrazka.. Jeżeli znów chcesz aby było tak ,że gdy mikroprzełącznik jest dotknięty - dioda gaśnie to kabel + wychodzący od zasilania podłącz do pierwszej od lewej nóżki mikroprzełącznika a następnie przylutuj do drugiej nóżki przewód który następnie podłącz do nóżki + od diody LED. Myślę ,że takie rozwiązanie powinno spełnić żądany efekt. A oto schematopodobny plik graficzny z uwzględnionymi mikroprzełącznikami lecz bez twoich diod LED. Sorki, że robione w paincie ale usunąłem plik ze schematem i mam tylko plik graficzny, a nie chce od nowa wszystkiego robić. Ale powinno to usatysfakcjonować niewymagających użytkowników XD Mam nadzieję ,że nie popełnię błędów XD

USUNIĘTO DLA BEZPIECZEŃSTWA CYWILI

A oto drugi rysunek obrazujący wariant połączenia tych twoich LED tak by świeciły po naciśnięciu mikroprzełącznika. Według niego możesz wywnioskować jak inaczej podłączyć diody aby świeciły przy odwrotnych do tego przykładu warunkach.

Pozdro.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Ja zadam parę pytań odnośnie schematu:

1. Dlaczego (po co?) wyjście 2(powinno być Y, ale na schemacie jest A) i 3Y jest podłączone do silnika i do masy?

2. Dlaczego krańcówki są podłączone do wyjść a nie do wejść? Jeśli na 1Y albo 4Y wystąpi stan wysoki i załączy się krańcówka, zrobi się zwarcie i układ może się spalić.

3. Dlaczego jedna krańcówka podłączona jest do "+" a druga do "-" i w dodatku dwie krańcówki są podłączone inaczej?

4. Pomysł z tym podpięciem diod jest... hmm... brakuje mi słów, żeby to określić. Przecież można użyć zwykły rezystor!

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

4. Można użyć, ale mój sposób jest prosty i działa XD

3. Moja pomyłka. Ale jeżeli ktoś robi wszystko według moich instrukcji to zadziałą.

1. Na tym polega system mikroprzełączników. Silnik na stałe jest podłączony innym przewodem do masy, oraz poprzez przełącznik do +. Na tym to polega, może źle to zobrazowałem na schemacie.

2. Jeżeli dobrze zrozumiałem to cała wina polega na złym schemacie. Połączenia Mikroprzełączników tworzą osobny schemat.

By nie wprowadzać nikogo w błąd, usuwam ten "nowy" schemat. Jak wrócę z wakacji to zrobię nowy. Te błędy wynikły z mojego lenistwa 😋

PS : mskojon, czy ty oglądasz bajkę Chowder ? XD

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Chyba lepiej tego "nowego" schematu nie używać.

Jeśli zwarty jest przekaźnik, a jednocześnie fototranzystor nie będzie oświetlony do dochodzi do zwarcia...

Wtedy na wejściu A jest poziom niski (fototranzystor nie przewodzi, działa pull-down 4k7), mostek na wyjściu Y daje zwarcie do masy.

Jeśli zamkniemy przekaźnik, to masa na wyjściu Y zewrze się z +5V na switchu.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Witam ! Przepraszam ,że pisze po takim odstępie czasowym, ale niestety nie mogłem wcześniej napisać. Drogi Radku94, napisz czy potrzebujesz jeszcze jakiś instrukcji.

  • Lubię! 1

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Witam ponownie.

Kolego Owczak, miło z Twojej strony, że pytasz, ale na razie to wszystko co chciałem wiedzieć. Jeśli będę czegoś potrzebował, na pewno zwrócę się do Ciebie. Przepraszam, że jeszcze niczego nie zrobiłem zamian za Twoją, cenną pomoc. Stawiam Ci lekko opóźnione piwko.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Witam ^^ Drogi markusie. Z tego co widzę nie orientujesz się jak zrobić robota kroczącego. To skąd wiesz ,że masz wszystkie części ? Poza tym, radzę na początek zrobić robota jeżdżącego, jest znacznie łatwiejszy do wykonania i jest większe prawdopodobieństwo ,że uda ci się go zrobić samemu.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Anonim
Dołącz do dyskusji! Kliknij i zacznij pisać...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.


×
×
  • Utwórz nowe...