Skocz do zawartości

Ściemniacz światła sterowany przez sieć lokalną


Kamil2118

Pomocna odpowiedź

Podoba Ci się ten projekt? Zostaw pozytywny komentarz i daj znać autorowi, że zbudował coś fajnego!

Masz uwagi? Napisz kulturalnie co warto zmienić. Doceń pracę autora nad konstrukcją oraz opisem.

@Kamil2118 Kamila dawno nie było na forum, ale może zajrzy (albo ktoś inny zna odpowiedź). Czy korzystając z tych modułów RobotDyn da się całkowicie odciąć zasilanie do lampy? Nie ma tam żadnego przekaźnika, tylko triak, a na tych niezbyt się znam by wiedzieć czy ściemnienie do zera można uznać za jednoznaczne z odcięciem zasilania czy jednak będę musiał dodać niezależny przekaźnik przed cały układ?

Myślę o wersji 4 kanałowej, więc dodatkowe 4 przekaźniki nieco skomplikowały by całość.

Link do komentarza
Share on other sites

To jest przyrząd półprzewodnikowy pracujący w świecie rzeczywistym. Po wyłączeniu ma jakiś prąd upływu (sprawdź jaki ma konkretny typ którego chcesz użyć), ma jakieś dopuszczalne napięcie przebicia itp. Nie wiemy co rozumiesz pod pojęciem "odcięcie zasilania". Jeśli masz na myśli jakieś względy bezpieczeństwa, to napewno nie jest to odcięcie typu "bezpiecznikowego", bo gwarantowane prądy upływu przy kilkuset woltach to jakieś 100-1000uA. Nie zabija, ale o całkowitej izolacji trudno mówić. Z drugiej strony dla typowego odbiornika sieciowego (lampka, telewizor) prąd 100uA nie istnieje więc w tym kontekście można uznać, że triak wyłącza zasilanie jak przekaźnik. Ma jednak tę zaletę, że a) może włączać odbiorniki "miękko" czyli w zerze sieci (czasem na tym zależy), b) może włączać je później (w sensie fazy napięcia) i dzięki temu regulować moc.

Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

Chcę tym sterować oświetleniem LED i po "wyłączeniu" (ściemnieniu do 0) chciałbym, by 1) światło było całkowicie zgaszone; 2) nie marnowało to prądu (zakładając, że sterownik LEDów i tak by nie rozświetlał diod, ale prąd nadal by płynął i kręcił licznikiem). Z tego co piszesz to nawet jeśli prąd będzie płynął, to w powyższym kontekście może być pomijalny (światło zgaszone, zużycie prądu nie większe niż zostawiona ładowarka do telefonu bez obciążenia).

Generalnie chcę sterować takimi panelami, ale rozglądam się w temacie czy da się w ogóle nimi sterować. Wg Chińczyka są one ściemnialne, a wg polskiego sprzedawcy nie są (pytałem, odpisał, że nie da się) - a patrząc na zdjęcia wyglądają wręcz identycznie (zasilacze stałoprądowe 300mA) i póki co nie znalazłem jeszcze odpowiedzi (jestem w trakcie poszukiwań).

Link do komentarza
Share on other sites

Oczywiście całkowite wyłączenie rozumiane w sensie całkowitego zgaszenia oświetlenia zadziała na 100%. Natomiast "ściemnialność" jest tylko i wyłącznie zależna od użytego zasilacza. To co tobią triaki (sterowanie fazowe) pasuje wprost jedynie do zwykłych żarówek z włóknem wolframowym, bo one z definicji grzeją się od RMS napięcia. Każde źródło oparte na LEDach i wyposażone w jakiś zasilacz/regulator prądu, musi mieć ten regulator do takiego fazowego sposobu regulacji mocy przygotowany. Problem w tym, że typowy zasilacz ma na wejściu diodowy prostownik szczytowy z kondensatorem, który "przekazuje" następującej dalej przetwornicy DCDC to co przyszło po kablu AC w postaci prądu stałego. Przykładowo z 230VAC dostajemy po wyprostowaniu ok. 320VDC. A regulacja fazowa nie zmienia w ogóle (do pewnego stopnia regulacji) napięcia szczytowego sinusoidy sieci, a kiedy już zacznie ono spadać (po przekroczeniu ok. 50% zakresu pokrętła), normalna przetwornica wręcz stara się to skompensować uznając, że napięcie sieci zwyczajnie ma lekki spadek i że trzeba temu przeciwdziałać. W "ściemnialny" zasilacz musi zatem być wbudowany zupełnie inny układ, który de facto mierzy to co zrobił z sinusoidą triak (wielkość obciętego kawałka) i na tej podstawie zmienia prąd wyjściowy LED. Nie ma tu żadnej prostej zależności (dopóki nie zrobimy układu mierzącego po prostu Vrms) więc i układ nie jest trywialny. Sam panel jest zestawem diod LED i ma prawie liniową zależność jasności od prądu, więc tylko od doboru zasilacza zależy, czy będziesz mógł ściemniać (regulować prąd wyjściowy poprzez triakowe odcinanie sinusoidy) czy nie.

Może spróbuj z innej strony: istnieją zasilacze LED, mające po prostu osobne wejście napięcia sterującego (np. 0-5V czy coś), które reguluje prąd wyjściowy. To może okazać się dużo prostsze i tańsze niż triak (naprawdę tu na plaster, to nie żarówki) i przystosowany do niego specjalny zasilacz. 

Pierwszy z brzegu przykład:

https://www.smd-led.pl/zasilacz-led-gpf-25d-700ma2236v-25w-ip67-hermetyczny-glp-6826

Możesz tu podłączyć potencjometr, napięcie stałe lub sygnał PWM.

Edytowano przez marek1707
  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

Dzięki za szeroki opis. Tak mniej więcej to widziałem, ale bez szczegółów. Nie wiem, czy nie mając panelu na biurku i znając jedynie lakoniczne informacje dostępne na aukcji da się dobrać taki sterowany zasilacz (który przy okazji nie wyczyści portfela).

Będę jeszcze szukał, jeszcze raz dzięki.

Link do komentarza
Share on other sites

@Marooned, nie wiem czy czytając powyższy wątek dobrze zrozumiałem, ale chcesz uzyskać ściemnialne panele LED? Z linku, który podesłałeś:

8 godzin temu, Marooned napisał:

Generalnie chcę sterować takimi panelami

wynika, że należy traktować podobnie, jak żarówkę LED - czyli podajemy napięcie 230V, wewnątrz jest zasilacz, który dopiero napięcie to "dostosowuje" i podaje na same diody, które oczywiście wymagają określonego napięcia i prądu, w dodatku stałego. Triak kategorycznie się nie sprawdzi, tutaj też wszystko wyjaśnił Kolega @marek1707 - nie jest to zwykły odbiornik rezystancyjny, jakim np. jest wolfram w "klasycznej" żarówce, tutaj taki panel/żarówka świeci lub nie.

6 godzin temu, marek1707 napisał:

Może spróbuj z innej strony: istnieją zasilacze LED, mające po prostu osobne wejście napięcia sterującego (np. 0-5V czy coś), które reguluje prąd wyjściowy. To może okazać się dużo prostsze i tańsze niż triak (naprawdę tu na plaster, to nie żarówki) i przystosowany do niego specjalny zasilacz. 

Pierwszy z brzegu przykład:

https://www.smd-led.pl/zasilacz-led-gpf-25d-700ma2236v-25w-ip67-hermetyczny-glp-6826

Możesz tu podłączyć potencjometr, napięcie stałe lub sygnał PWM.

Jeżeli dobrze rozumiem, to w tej sytuacji należałoby zdobyć panele, w których będą bezpośrednio wyprowadzone zaciski diod LED; z pominięciem omawianego zasilacza (przetwornicy) wewnątrz i wówczas jego rolę przejmuje taki, już specjalny, zasilacz?

Mam jeszcze dwa pomysły:

a) https://allegro.pl/oferta/panel-led-sciemnialny-60x60-40w-4000k-philips-7857805361 - niestety dość drogie, za 4-krotnie większy i tak należy zapłacić 190PLN; ale za to jakie proste sterowanie - podłączamy do sieci jak zwykły panel, a sygnałem sterującym jest sygnał analogowy 0-10V. Kwestią dyskusyjną jest, czy całkowicie "zgaszony" nie obciąża sieci (należałoby zmierzyć, ale raczej będzie to wielkość pomijalna);

b) te panele będą w jednym pomieszczeniu w większej ilości - jeśli tak, to może wystarczy sterować każdym z osobna i wówczas pełna moc -> wszystkie; chcemy nieznacznie oświetlić pomieszczenie -> tylko jeden 🙂

Link do komentarza
Share on other sites

7 godzin temu, wn2001 napisał:

należałoby zdobyć panele, w których będą bezpośrednio wyprowadzone zaciski diod LED

No właśnie to mnie niepokoi w przypadku aukcji wskazanej przez @Marooned Bo z jednej strony na każdym zdjęciu pokazują zasilacz/driver, który wygląda że jest nieodzowną częścią kompletu, a na zdjęciu szczegółowym - tam gdzie widzimy tył panelu - jest opis "160-265VAC 50-60Hz". No to albo panel jest "czysto" diodowy i wtedy wymaga zasilacza zewnętrznego dającego konkretny prąd stały przy jakimś (przybliżonym) napięciu i taki panel jest z definicji jest ściemnialny (bo w końcu to zwykłe LEDy szeregowo-równoległe), albo wewnątrz jest wbudowany zasilacz który stabilizuje parametry prądowe, ale potrzebuje AC i nie mamy żadnego wpływu na świecenie. Hm, albo producent sam nie wie co sprzedaje albo to jakaś ściema bo wyszło, że taniej kupić od chińczyków goły panel i do tego dać marny zasilacz niż sprzedawać gotowe, zintegrowane panele z wbudowanym driverem z 230VAC.

Być może, skoro i tak chcesz wstawić jakiś sterownik procesorowy, warto pomyśleć o rozwiązaniu własnym: panele czysto diodowe (a więc najtańsze) plus kilka tranzystorów/modulatorów PWM i jeden centralny zasilacz napięciowy z niedużym (w sensie rezystancji) opornikiem stabilizującym prąd w każdej gałęzi osobno. Nie będzie to tak eleganckie i tak sprawne jak sterowalne drivery prądowe dla każdego punktu, ale będzie o wiele tańsze, zadziała no i projekt jest całkowicie własny 🙂 

 

  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

Mam jeszcze jeden pomysł @Marooned, który w sumie nawiązuje do powyższego pomysłu "rozwiązania własnego" Marka - jeśli nie do końca wiesz, co "siedzi" w takim panelu importowanym, może chciałbyś wykonać je samodzielnie - za pomocą 12V pasków LEDowych i cieniutkiej, mlecznej plexi dla rozproszenia. W ten sposób będziesz pewien, co masz w środku urządzenia, a sterowanie też będzie banalne - klucz tranzystorowy do modulowania PWM (oczywiście przy sterowaniu napięciowym zależność jasności dla ludzkiego oka w funkcji PWM nie jest liniowa, ale to można rozwiązać nawet tablicowaniem jego wartości 😉).

Całość byłaby mocno "homemade" i czaso- oraz pracochłonna (i wcale nie mocno tańsza niż panele, które podesłałeś). Szkoda, że nie znamy konkretnego przeznaczenia ("for fun" czy coś poważniejszego), budżetu, ani tego, jak mocno projekt może być "homemade". No i czy celem jest oświetlenie czegoś (niekoniecznie tymi panelami) czy sterowanie właśnie tych paneli samych w sobie i to jest założenie "nienaruszalne"?

Link do komentarza
Share on other sites

Jeśli chodzi o przeznaczenie, to rozpisałem się w tym temacie na sąsiednim forum.

Te podlinkowane panele mają taką przewagę, że i rozmiar i kwestie wizualne idealnie by się wpasowały, a i cena nie poraża. Dlatego tak się na nie "uparłem" 😉 ale zgodzę się z Wami, że ich opisy są bardzo mylące (ta informacja o zasilaniu panelu AC ale jednak dołączają zasilacz, to nie ma sensu). Najbardziej bije po oczach praktycznie identyczne zdjęcia z Alle i z Alli, gdzie Alle mówi "nie da się ściemniać", a Alli "da się". Albo fotki "stockowe", nieadekwatne do produktu albo ktoś się myli. Obawiam się, że bez zamówienia się nie dowiem. Plus taki, że z PL taniej (co dziwi).

Rozważałem załatwienie zwykłego ściemniacza (nie mam pod ręką), zamówienie tego panelu z Alle i test. Są dwa tygodnie na odesłanie gdyby: 1) nie dało się ściemniać triakiem ORAZ 2) miało to jakiś wbudowany sterownik, czyli zamiana zasilacza na sprytniejszy też by była problematyczna.

  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Anonim
Dołącz do dyskusji! Kliknij i zacznij pisać...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.