Skocz do zawartości

Stacja lutownicza Arduino ProMini


qbas0600

Pomocna odpowiedź

@Chumanista Znalazłem groty t12 na 24V. Jednak zastanawia mnie kwestia połączenia. Na jednym wyjściu mamy połączone w szeregu "rezystor" czyli grzałkę oraz termoparę. Mierzymy napięcie i mamy milivolty dla wzmacniacza. Jak podamy napięcie na zasilenie grzałki czyli 24V to na wejście wzmacniacza też idzie to samo 24V. Podawanie napięcia na grzałkę jest robione z przerwami powiedzmy kilka razy na sekundę a w czasie przerw mierzona jest temperatura? I co z napięciem 24V na wejscie wzmacniacza?

Screenshot_2019-10-28-17-23-51-366_com.android.chrome.png

Link do komentarza
Share on other sites

@qbas0600 po to jest tam ta dioda Zenera za rezystorem, żeby obciąć wszystko ponad 5V. Reszta się zgadza. A pomiar możesz wykonywać i co cykl PWM w przerwaniu, a nawet warto dla lepszej regulacji. 

Groty T12 mają 8om rezystancję, nie wiem skąd oni biorą 110V xD

Edytowano przez Chumanista
  • Lubię! 2
Link do komentarza
Share on other sites

1 godzinę temu, qbas0600 napisał:

Na jednym wyjściu mamy połączone w szeregu "rezystor" czyli grzałkę oraz termoparę.

Myślę, że to nie jest najlepszy pomysł. Lepiej, żeby termopara była osobno zupełnie, wtedy nie jest zależna od pwm i można sobie mierzyć kiedy pasuje. @qbas0600 stosujesz tam średnią kroczącą z odczytów tej termopary?

Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

3 godziny temu, atMegaTona napisał:

Myślę, że to nie jest najlepszy pomysł. Lepiej, żeby termopara była osobno zupełnie, wtedy nie jest zależna od pwm i można sobie mierzyć kiedy pasuje. @qbas0600 stosujesz tam średnią kroczącą z odczytów tej termopary?

W mojej stacji jest klasyczny układ, osobno jest grzałka jak i termopara. Odczyt termopary idzie w pętli i nie ma przerwań. Tak jest w hot air i oporowej. Aktualna dyskusja toczy się na temat zintegrowanych grotów do stacji Hakko. Tam termopara jest w szeregu z grzałką. Wielkim plusem w tej konstrukcji jest fakt, że termopara znajduję się prawie na czubku grota. W takim przypadku mierzy ona faktyczną temperature grota a nie grzałki. Żeby nie było zbyt kolorowo postanowili zrobić grzałkę i termoparę w szeregu komplikując życie konstruktorom DIY.

Link do komentarza
Share on other sites

2 minuty temu, qbas0600 napisał:

Tam termopara jest w szeregu z grzałką. Wielkim plusem w tej konstrukcji jest fakt, że termopara znajduję się prawie na czubku grota. W takim przypadku mierzy ona faktyczną temperature grota a nie grzałki. Żeby nie było zbyt kolorowo postanowili zrobić grzałkę i termoparę w szeregu komplikując życie konstruktorom DIY.

Racja racja, faktycznie jest w grocie. Swoją drogą pomysł nie jest wcale taki głupi jak wstępnie może się wydawać biorąc pod uwagę efekt końcowy, czyli wygodę użytkowania bo wystarczy wymienić tylko grot.

Link do komentarza
Share on other sites

Wymieniając grot wymieniasz grzałkę i termoparę. Z czasem i w zwykłej kolbie warto wymienic grzałke na nową a tu cały czas wszystko nowe. Z tego co wypatrzyłem to można wymienić groty nawet jak są gorące, poprostu się je wyciąga. Koszt też nie jest szalony bo 8-10zł na ali.

  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

To prawda, można wymieniać na ciepło a grzeją się w 10s. Groty w praktyce wychodzą właśnie 10-15zł ale nie wiem jak wy ale ja wymieniam na tyle rzadko że to nie ma znaczenia.

Nie słyszałem o tym żeby wnętrze psuło się przed powierzchnią ani ogólnie o awaryjności tego formatu.

Link do komentarza
Share on other sites

Tak się zastanawiam czy nie lepszy byłby taki czujnik PT1000 zamiast tych termopar https://www.tme.eu/pl/details/pt106052/czujniki-temperatury-rezystancyjne/   wystarczy zmierzyć rezystancję co w rezultacie daje dokładniejszy odczyt niż z termopary bo termoparę trzeba kalibrować względem zimnego końca czyli jeśli zależy na dokładności pomiaru trzeba też mierzyć temperaturę w miejscu jej przylutowania do płytki.

nawet cena podobna

Link do komentarza
Share on other sites

3 godziny temu, atMegaTona napisał:

Tak się zastanawiam czy nie lepszy byłby taki czujnik PT1000 zamiast tych termopar https://www.tme.eu/pl/details/pt106052/czujniki-temperatury-rezystancyjne/   wystarczy zmierzyć rezystancję co w rezultacie daje dokładniejszy odczyt niż z termopary bo termoparę trzeba kalibrować względem zimnego końca czyli jeśli zależy na dokładności pomiaru trzeba też mierzyć temperaturę w miejscu jej przylutowania do płytki.

nawet cena podobna

Wzmacniacz termopary np max6675 ma wbudowaną kompensacje zimnego końca. Nic nie trzeba liczyć. Czujniki typu PT1000 moim zdaniem są gorsze do lutownicy. Pierwsza sprawa to w porównaniu do termopary są ogromne. Co idzie za rozmiarem to pojemność cieplna a z nią większa bezwładność. Świetne są groty do lutownicy weller takie na jack 3.5mm. Bardzo małe i okropnie drogie. Mierzenie temperatury z rezystora jakoś mi się po prostu nie widzi. Niby prościej bo wystarczy zrobić dzielnik i mierzyć napięcie na ADC a w termoparze wzmacniacze i kombinacje.

Screenshot_2019-10-29-14-39-38-622_com.alibaba.aliexpresshd.thumb.png.2bd49b5edcf86c2f06df186dff85c073.png

Link do komentarza
Share on other sites

Do grota masz rację, nawet nie bardzo byłoby jak to do grota doczepić więc termopara lepsza ale natomiast do hot air myślę, że jednak lepszy taki czujnik. Można go przykleić przy samym wylocie a ta pojemność cieplna przy takich wymiarach tego szkiełka nie ma żadnego znaczenia.

16 godzin temu, qbas0600 napisał:

Wzmacniacz termopary np max6675 ma wbudowaną kompensacje zimnego końca.

Tak, tylko jest dość drogi jeśli chcieć go kupić na lokalnym rynku. Kiedy ostatnio się termoparą bawiłem zastosowałem lm358 z kompensacją względem termometra wbudowanego w atmegę. Może nie było to super dokładne ale dla moich zastosowań w zupełności wystarczające przy temperaturach roboczych z przedziału 100 - 270 oC

Zabieram się już dawno za stację DIY dla hot air i kolby i szukam najlepszych rozwiązań, tyle tylko, że wszystko chcę zrobić ręcznie, może poza jedynie kolbą do lutownicy z grotem. Nawet na groty mam własny patent - elektryczny drut miedziany 4mm - niski koszt eksploatacji i prosta wymiana, ładnie się czyści za pomocą kuchennego druciaka a do tego można mu nadać niemal dowolny kształt 😄

Link do komentarza
Share on other sites

18 godzin temu, atMegaTona napisał:

Tak, tylko jest dość drogi jeśli chcieć go kupić na lokalnym rynku. 

8 zł na ali a na allegro 22 z wysyłką. Co do grotów to drut miedziany "elektryczny" jest robiony z miękkiej miedzi, a groty z twardej. Szybko się zużywa taki grot.

Link do komentarza
Share on other sites

1 minutę temu, qbas0600 napisał:

Szybko się zużywa taki grot

Szybko w tym wypadku to pojęcie względne, w trakcie eksploatacji zawsze jest możliwość "naprawy" na bieżąco za pomocą pilnika raz na jakiś czas. Ogólnie jestem zadowolony z tego rozwiązania - proste, tanie i skuteczne.

Link do komentarza
Share on other sites

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Anonim
Dołącz do dyskusji! Kliknij i zacznij pisać...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.