Skocz do zawartości

Kolejny sterownik akwarystyczny, a może coś więcej :)


Pomocna odpowiedź

(edytowany)

Jestem pod wrażeniem. Wooow 🙂

Drobna uwaga co do zasady: Przeczytałem, że chcesz sterować pompką czyli włączać i wyłączać co jest wielkim błędem bo "zabija" filtr. Najważniejsza zasada dotycząca działania filtra akwarystycznego jest taka, że nie WOLNO go wyłączać ponieważ trzeba zapewnić nieprzerwany przepływ wody. Po odłączeniu pompki woda przestaje płynąć i nie dostarcza tlenu mikroorganizmom oczyszczającym wodę ("siedzą" w gąbce lub innym materiale filtrującym/wkładzie). Trzeba pamiętać, że filtr w akwarium pracuje jako filtr biologiczny a nie mechaniczny i "zabicie" powoduje że filtr jest praktycznie bezużyteczny do czasu odnowienia się mikroorganizmów... To jeden z głównych błędów popełnianych przez początkujących akwarystów - potem się dziwią że np. jest nadmiar glonów. Mam nadzieję że przewidziałeś możliwość sterowania/zatrzymania pompki wyłącznie do prac konserwacyjnych lub ewentualną regulacją przepływu wody przez filtr 🙂

Edytowano przez gzegzol
  • Lubię! 2
Link to post
Share on other sites
(edytowany)

Miałem to samo napisać o pompce filtra. Już po 2h od zaniku przepływu następuje obumieranie flory bakteryjnej odpowiedzialnej za równowagę biologiczną w zbiorniku. Filtr ma działać 24h.

Tak z mojego małego doświadczenia:

1. Filtr podłączony bezpośrednio do gniazda sieciowego (zatrzymanie na dłużej jest niewskazane) a prac "serwisowych w akwarium częściej niż raz na tydzień raczej nie przeprowadzam. Dlatego mam na kablu filtra założony przełącznik umieszczony w łatwo dostępnym miejscu w szafce.

2. Fajnie by było jakby były 2 kanały dla oświetlenia akwarium.

3. Ja mam u siebie pojedynczą diodę led symulującą "księżyc". Delikatna poświata w akwarium w nocy (można ją załączać gdy wygasi się całkiem oświetlenie).

Dzięki temu rybki w nocy nie wpływają w ściany akwarium co miało u mnie miejsce bez tego rozwiązania w przypadku Skalarów.

4. Pomiar temperatury - 2 niezależne kanały, tym bardziej jeśli chciałbyś go wykorzystać do sterowania czymkolwiek mającym wpływ na parametry w akwarium (koledze takie sterowanie nawaliło i rybki dobrze tego nie zniosły, a akurat był na wyjeździe). Niektórzy mają problemy z przegrzewaniem wody w lecie przy rybkach mniej ciepłolubnych i stosują dodatkowe wentylatory do chłodzenia tafli wody.

Oczywiście prawidłowo dobrana grzałka z termostatem nie zagotuje wody, ale zbyt wysoka temperatura zabije niektóre rybki równie skutecznie.

5. Dodanie pomiaru PH z zastosowaniem popularnych sond wskazane. Są gotowe moduły nawet do arduino w sprzedaży.

6. Sterowanie pompkami dozującymi do nawozów (2 kanały wskazane) wraz z możliwością kalibracji pod wydajność pomp (wpisanie wydajności na minutę + kalibracja) .

7. Sterowanie zaworem CO2 (noc wyłącz/dzień załącz).

8. W swoim akwarium nie potrzebuje napowietrzania, ruch tafli wody jest wystarczający. Każdy jednak musi sam zdecydować co dla jego podopiecznych jest dobre. Dlatego w sterowniku akwarium powinny być min 2 niezależnie programowalne wyjścia, zwykle 230V.

9. Oczywiście sterowanie automatycznym karmnikiem przenieść do modułu głównego. Ogólnie tak jak planujesz całość w jednej obudowie. Automatyczny karmnik przydaje się w razie dłuższych wyjazdów.

10. Wyświetlacz min 2x16 lub najlepiej jakiś graficzny w dobrze widocznym miejscu (na akwarium/obok/ma być w zasięgu wzroku - dla kontroli parametrów). Ja ostatnio z Chin sprowadziłem sobie kilka 2,8" graficznych z dotykiem i wykorzystuję je z ESP32. Ale każdy, który pokaże podstawowe parametry wody spełni swoje założenia.

11. Ciśnienie i wilgotność to raczej w terrarium, tutaj są to zbędne gadżety. Jednak to jest wybór każdego z nas.

12. Na obudowie stosować jakieś standardowe gniazda do podłączania osprzętu, pomiarów, wyświetlacza itp. Podniesie to estetykę rozwiązania.

 

Nie krytykuję tego co zrobiłeś, to raczej porady na przyszłość. Najważniejsze by nasze DIY spełniało swoje założenia 🙂

Przy dostępie do drukarki 3D obudowę bym w całości wydrukował i schował gdzieś w szafce.

Pomyśl nad wyrzuceniem Arduino i zastąpieniem go w kolejnej wersji ESP32. We/wy nie braknie, analogi 12bit, masz od razu wifi, bluetooth, mocy obliczeniowej aż nadto aby dodać min wyświetlacz 1,8" z graficzną prezentacją głównych parametrów.

Pozdrawiam i czekam na kolejną rewizję projektu 🙂

 

Edytowano przez lukaszd82
Link to post
Share on other sites

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Anonim
Dołącz do dyskusji! Kliknij i zacznij pisać...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.