Skocz do zawartości

Kurs lutowania - #8 - gadżet migający, układy scalone


Pomocna odpowiedź

Wygląda  jednak, jakby jakieś wartości elementów były inne niż w kursie - możliwe, że nagrałem film demo dla trochę innych wartości. Zapisuję temat do zweryfikowania, ale nie musicie się tym teraz przejmować, jeśli układ działa (nawet w taki sposób) to nie ma w nim błędu 😉

Link to post
Share on other sites

Cześć, mam problem przy tej ostatniej części kursu. Do tej pory wszystkie poprzednie płytki działały bez zarzutu. W tej po włączeniu zasilania dioda zachowuje się dziwnie. Jak się jej przyjrzę, to widać efekt jakby częściowo migała, natomiast światło niebieskie się tylko delikatnie żarzy. Na filmiku tego nie widać (aparat nie łapie). Sprawdziłem luty i czy nie pomyliłem żadnych elementów ale wydaje mi się, że wszystko jest dobrze.

20200611_094947.thumb.jpg.42d24fc077b66314b11ab0043ccdc5f7.jpg20200611_095004.thumb.jpg.8a2d0fbc054126d0e92fcc84937cb1ab.jpg20200611_095029.thumb.jpg.3d4d148a46d7e77b9083795616a913d4.jpg20200611_094922_1_1.thumb.gif.91fc955a7e220dfccada1d12b8e85105.gif

Link to post
Share on other sites

@Arielvederczi witam na forum 🙂 Polecam dla pewności poprawić jednak luty, bo np. tutaj widać, że coś jest nie tak. Oczywiście to nie powoduje raczej tego efektu, ale może są też inne luty, które nie są do końca poprawne. W kilku miejscach masz też stosunkowo dużo cyny, więc warto odessać nadmiar. Możesz też dla testu wymienić kondensatory.

22296-2020-06-12_12-36-54-8742.png

Widzę jednak, że w tym przykładzie mogłem trochę namieszać, bo chyba podczas robienia tego odcinka kursu posługiwałem się dwiema płytkami, które miały na sobie wlutowane testowo elementy o różnych wartościach. Możliwe więc, że dlatego efekt z moich nagrań wygląda trochę inaczej. Zapisuję, aby zweryfikować to podczas odświeżania kursu 🙂

Link to post
Share on other sites

No i koniec, wszystkie płytki udało się zrobić bez większych problemów. Jedynie wtopę zaliczyłem na ostatniej gdzie wstawiłem na odwrót rezystory (10K zamienione z 1K), ale udało się przelutować bez większych problemów 🙂

@Treker Jakieś magiczne rady co do wylutowywania goldpinów? Pracowałem przy wiatraku i otwartym oknie żeby nie wdychać oparów i topnik z butelki nie dawał rady, wyparowywał zanim taśma rozlotuwująca się nagrzała. Lepsze efekty dawała u mnie kalafonia luty od razu się rozpuszczały i nie odparowywało samoczynnie. Z tym że mimo wszystko przy goldpinach w cholerę roboty żeby to rozlutować a i tak trzeba było dosyć mocno śrubokrętem podważać żeby listwa wyszła i ostatecznie piny poprzesuwały się nieco (różne podejścia testowane na 3 listwach goldpinów).

Przerobiłem już obie elektroniki, technikę cyfrową, lutowanie (arduino czeka na swoją kolej) i brakuje mi trochę następującego:

  • W kursie lutowania poza tym że tych płytek było nieco, to w zasadzie brakowało mi jakiś praktycznych wstawek o lutowaniu, kiedy kalafonia, kiedy pasta. Plus tak jak się ktoś wcześniej już wykłócał na forum, że te podstawy nie są zgodne ze sztuką i służą uproszczeniu dla nowych, to mimo wszystko mam wrażenie że w porównaniu do kursu elektroniki było tu trochę zbyt uproszczone i chętnie człowiek by poczytał o czymś bardziej rozbudowanym, jakiś sztuczek, lub chociaż żeby było wspomniane czego mamy szukać 😉
  • W kursie lutowania przydał by się dosłownie jeden (lub dwa, nie wiem jak szeroki temat) żeby liznąć lutowanie SMD.
  • Do wszystkich tych kursów przydał by się jakiś mini wstęp do diagnozowania usterek w obwodach, wiem że temat rzeka i każdy element może inaczej się objawiać, ale mimo wszystko pokazać jak użyć miernika do znalezienia zwarcia poprzez np uszkodzony kondensator itd. Widziałem parę nagrań serwisowych laptopów i usterki zykle wyglądają grubo bo cały komp nie wstaje a tu facet pyk, pyk miernikiem, dioda czy kondensator przylutowany i wszystko działa 😄 Wiem że tu bardziej wszyscy zainteresowani stricte robotyką ale taki mini artykuł na pewno by wielu zaciekawił 🙂

 

Edytowano przez Anno
  • Lubię! 1
Link to post
Share on other sites

@Anno miło słyszeć, że udało Ci się przejść kurs bez większych problemów to dobry znak 🙂

15 godzin temu, Anno napisał:

Jakieś magiczne rady co do wylutowywania goldpinów?

Wylutowywanie goldpinów to bardzo ciężki temat - często trzeba wręcz ściągnąć/wyłamać plastik i wyciągać goldpiny "szpilka-po-szpilce" przepychając je grotem przez płytkę. Na szczęście w praktyce rzadko zachodzi potrzeba wylutowywania takich złącz. Dużo częściej wylutowywuje się zwykłe elementy, a tam jest już znacznie łatwiej.

15 godzin temu, Anno napisał:

W kursie lutowania poza tym że tych płytek było nieco, to w zasadzie brakowało mi jakiś praktycznych wstawek o lutowaniu, kiedy kalafonia, kiedy pasta. Plus tak jak się ktoś wcześniej już wykłócał na forum, że te podstawy nie są zgodne ze sztuką i służą uproszczeniu dla nowych, to mimo wszystko mam wrażenie że w porównaniu do kursu elektroniki było tu trochę zbyt uproszczone i chętnie człowiek by poczytał o czymś bardziej rozbudowanym, jakiś sztuczek, lub chociaż żeby było wspomniane czego mamy szukać 😉

Dzięki za feedback 🙂 Ten kurs z założenia miał być takim pierwszym, podstawowym wprowadzeniem do tego jak trzymać lutownicę w ręku i co z nią robić, bo wiele początkujących osób podczas prób lutowania "intuicyjnie" nakłada np. cynę na grot. Więc ogólnie celowałem w ekstremalne podstawy.

15 godzin temu, Anno napisał:

W kursie lutowania przydał by się dosłownie jeden (lub dwa, nie wiem jak szeroki temat) żeby liznąć lutowanie SMD.

Lutowanie SMD to bardziej zawiły temat, więc specjalnie nie było to tutaj poruszane. Chociażby dlatego, że do lutowania SMD przydaje się trochę inny sprzęt. Prawdopodobnie w przyszłości powstanie osobny kurs, który będzie poświęcony tylko tej tematyce.

15 godzin temu, Anno napisał:
  • Do wszystkich tych kursów przydał by się jakiś mini wstęp do diagnozowania usterek w obwodach, wiem że temat rzeka i każdy element może inaczej się objawiać, ale mimo wszystko pokazać jak użyć miernika do znalezienia zwarcia poprzez np uszkodzony kondensator itd. Widziałem parę nagrań serwisowych laptopów i usterki zykle wyglądają grubo bo cały komp nie wstaje a tu facet pyk, pyk miernikiem, dioda czy kondensator przylutowany i wszystko działa 😄 Wiem że tu bardziej wszyscy zainteresowani stricte robotyką ale taki mini artykuł na pewno by wielu zaciekawił 🙂

Dzięki za sugestię, dopisuję do naszej długiej listy 🙂

Link to post
Share on other sites

@morek32 miło słyszeć, że kurs był pomocny! Pamiętaj tylko, aby ucinać na koniec nóżki wszystkich elementów, bo na zdjęciu widać, że coś jeszcze Ci zostało 🙂

Link to post
Share on other sites

Hej, Witajcie.

Moje pierwsze kroki z lutowaniem. Szlo mi super, ale ostatnie zadanie... no coz, nie zadzialalo.

Musialem przelutowac dip, bo przypadkowo przylutowalem go w odwrotnym kierunku 🙈 Co zreszta widac na plytce

Natomiast po podlaczeniu do baterii dioda nie daje znaku zycia. Jak kabelki podlacze bezposrednio do diody do jest ok.

Niestety nie wiem jak konkretnie sprawdzic ktory nie przewodzi. Czy powinienem wymienic caly dip razem z licznikiem, nie bardzo wiem jak sie do tego zabrac.

Przydalaby sie jakas podpowiedz.

Dzieki

IMG_6135.JPGIMG_6134.JPGIMG_6133.JPG

Link to post
Share on other sites

@secundon witam na forum 🙂 Samej podstawki nie musiałeś przelutowywać - mogłeś tylko odwrotnie umieścić w niej układ scalony 🙂 No chyba, że podłączyłeś całość z odwrotnie wsadzonym NE555?

Link to post
Share on other sites
17 godzin temu, Treker napisał:

@secundon witam na forum 🙂 Samej podstawki nie musiałeś przelutowywać - mogłeś tylko odwrotnie umieścić w niej układ scalony 🙂 No chyba, że podłączyłeś całość z odwrotnie wsadzonym NE555?

Hej 🙂 Dzieki, rowniez witaj! 🙂 Mam nadzieje, ze od tej pory bede czestszym uzytkownikiem, bo w koncu zaczelo mnie to wszystko bawic 🙂

Przed uruchomieniem calego ukladu sprawdzilem czy na pewno wszystko mam przylutowane poprawnie, wtedy zorientowalem sie ze dip jest odwrotnie ( nie sprawdzilem lutujac go na poczatku jak powinien byc 😛 ) Odlutowalem i przyczepilem ponownie. Potem wlozylem NE555 w dip i podlaczylem do baterii. I nic nie swieci 😉

Poczytalem dzisiaj troche, znalazlem informacje zeby multimetrem w trybie diody sprawdzac przewodzenie. Te sciezki zaznaczone na czerwono chyba przewodza - multrimetr piszczy ( z 1 spada na 0 ), zakladam, ze dobrze bo jak zewre koncowki multimetra tez piszcza 😄 - Swoja droga taki banalny test, szybki do wytlumaczenia, a gdyby znalazl sie na poczatku tego kursu to ulatwiloby mnoooostwo rzeczy 🙂

Dalej sprawdzilem, czy wejscia do dipa i luty od spodu przewodza i kazdy jeden daje sygnal dzwiekowy.

Co wiecej, testujac sam dip od gory plytki, w niektorych konfiguracjach ulozenia kabla dioda zaczyna swiecic - tylko przez dotykanie kablami multimetru do dipa.

Nawet dotykajac w gory potencjometru i wejsc dipa dioda zaczyna swiecic.

Wiec ja juz teraz nie wiem 🙂

Wkladam licznik, podpinam baterie lub zasilacz warsztatowy ustawiony na 6V i cisza. Przy podpinaniu warsztatowego czasem lekko zaiskrzy na ARKach.

Jakies pomysly?

IMG_6135 tested.jpgIMG_6139.JPGIMG_6138.JPGIMG_6136.JPG

Link to post
Share on other sites

@secundon to, że dioda świeci przy takich testach to normalne. Podczas testu przewodzenia miernik przepuszcza po prostu mały prąd przez układ. W tym wypadku wartość ta jest wystarczająca do tego, aby dioda się delikatnie świeciła. Proponowałbym sprawdzić czy podstawka nie jest uszkodzona mechanicznie. Jak wkładasz do niej NE555 to na pewno wszystkie nóżki dobrze stykają się z tymi metalowymi elementami?

Link to post
Share on other sites

@Treker Musze poczytac jak sprawdzic czy NE555 dziala i dip nie jest uszkodzony. Ale nie wyglada, zeby byl 😕

W zestawie byly dwa komplety, oba wgladaja podobnie. Wcisnalem z uzyciem sily, ale zaden nie dotyka dipa, miedzy dipem a czipem jest 1-2mm przerwy. Ale dalej nie moge wcisnac 😄

Dzisiaj bede robil kolejne podejscie do proby naprawienia plytki, ale czuje ze bladze w tym momencie.

A czy to, ze jak dotykam - i + kabelkami od baterii to chwilowo zaiskrzy jest ok? Bo moze tu tkwi problem? ze jednak cos zwiera? Moze to ze multimetr piszczy wcale nie jest ok 😄

IMG_6144.JPGIMG_6143.JPGIMG_6142.JPGIMG_6141.JPGIMG_6140.JPG

Link to post
Share on other sites

@secundon tak dla formalności - to co nazywasz jako "dip" to podstawka 😉 Za słabo masz wciśnięte NE555 w podstawkę. Powinno wejść głębiej, dużo głębiej 🙂 Sprawdź czy nóżki są odpowiednio wygięte i wciśnij mocno całość do środka. Normalnie naciśnij na czarną część scalaka. Powinien wskoczyć.

Link to post
Share on other sites
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Anonim
Dołącz do dyskusji! Kliknij i zacznij pisać...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.