Skocz do zawartości

Kolejny sterownik akwarystyczny, a może coś więcej :)


jacqob569

Pomocna odpowiedź

Jestem pod wrażeniem. Wooow 🙂

Drobna uwaga co do zasady: Przeczytałem, że chcesz sterować pompką czyli włączać i wyłączać co jest wielkim błędem bo "zabija" filtr. Najważniejsza zasada dotycząca działania filtra akwarystycznego jest taka, że nie WOLNO go wyłączać ponieważ trzeba zapewnić nieprzerwany przepływ wody. Po odłączeniu pompki woda przestaje płynąć i nie dostarcza tlenu mikroorganizmom oczyszczającym wodę ("siedzą" w gąbce lub innym materiale filtrującym/wkładzie). Trzeba pamiętać, że filtr w akwarium pracuje jako filtr biologiczny a nie mechaniczny i "zabicie" powoduje że filtr jest praktycznie bezużyteczny do czasu odnowienia się mikroorganizmów... To jeden z głównych błędów popełnianych przez początkujących akwarystów - potem się dziwią że np. jest nadmiar glonów. Mam nadzieję że przewidziałeś możliwość sterowania/zatrzymania pompki wyłącznie do prac konserwacyjnych lub ewentualną regulacją przepływu wody przez filtr 🙂

Edytowano przez gzegzol
  • Lubię! 2
Link do komentarza
Share on other sites

Miałem to samo napisać o pompce filtra. Już po 2h od zaniku przepływu następuje obumieranie flory bakteryjnej odpowiedzialnej za równowagę biologiczną w zbiorniku. Filtr ma działać 24h.

Tak z mojego małego doświadczenia:

1. Filtr podłączony bezpośrednio do gniazda sieciowego (zatrzymanie na dłużej jest niewskazane) a prac "serwisowych w akwarium częściej niż raz na tydzień raczej nie przeprowadzam. Dlatego mam na kablu filtra założony przełącznik umieszczony w łatwo dostępnym miejscu w szafce.

2. Fajnie by było jakby były 2 kanały dla oświetlenia akwarium.

3. Ja mam u siebie pojedynczą diodę led symulującą "księżyc". Delikatna poświata w akwarium w nocy (można ją załączać gdy wygasi się całkiem oświetlenie).

Dzięki temu rybki w nocy nie wpływają w ściany akwarium co miało u mnie miejsce bez tego rozwiązania w przypadku Skalarów.

4. Pomiar temperatury - 2 niezależne kanały, tym bardziej jeśli chciałbyś go wykorzystać do sterowania czymkolwiek mającym wpływ na parametry w akwarium (koledze takie sterowanie nawaliło i rybki dobrze tego nie zniosły, a akurat był na wyjeździe). Niektórzy mają problemy z przegrzewaniem wody w lecie przy rybkach mniej ciepłolubnych i stosują dodatkowe wentylatory do chłodzenia tafli wody.

Oczywiście prawidłowo dobrana grzałka z termostatem nie zagotuje wody, ale zbyt wysoka temperatura zabije niektóre rybki równie skutecznie.

5. Dodanie pomiaru PH z zastosowaniem popularnych sond wskazane. Są gotowe moduły nawet do arduino w sprzedaży.

6. Sterowanie pompkami dozującymi do nawozów (2 kanały wskazane) wraz z możliwością kalibracji pod wydajność pomp (wpisanie wydajności na minutę + kalibracja) .

7. Sterowanie zaworem CO2 (noc wyłącz/dzień załącz).

8. W swoim akwarium nie potrzebuje napowietrzania, ruch tafli wody jest wystarczający. Każdy jednak musi sam zdecydować co dla jego podopiecznych jest dobre. Dlatego w sterowniku akwarium powinny być min 2 niezależnie programowalne wyjścia, zwykle 230V.

9. Oczywiście sterowanie automatycznym karmnikiem przenieść do modułu głównego. Ogólnie tak jak planujesz całość w jednej obudowie. Automatyczny karmnik przydaje się w razie dłuższych wyjazdów.

10. Wyświetlacz min 2x16 lub najlepiej jakiś graficzny w dobrze widocznym miejscu (na akwarium/obok/ma być w zasięgu wzroku - dla kontroli parametrów). Ja ostatnio z Chin sprowadziłem sobie kilka 2,8" graficznych z dotykiem i wykorzystuję je z ESP32. Ale każdy, który pokaże podstawowe parametry wody spełni swoje założenia.

11. Ciśnienie i wilgotność to raczej w terrarium, tutaj są to zbędne gadżety. Jednak to jest wybór każdego z nas.

12. Na obudowie stosować jakieś standardowe gniazda do podłączania osprzętu, pomiarów, wyświetlacza itp. Podniesie to estetykę rozwiązania.

 

Nie krytykuję tego co zrobiłeś, to raczej porady na przyszłość. Najważniejsze by nasze DIY spełniało swoje założenia 🙂

Przy dostępie do drukarki 3D obudowę bym w całości wydrukował i schował gdzieś w szafce.

Pomyśl nad wyrzuceniem Arduino i zastąpieniem go w kolejnej wersji ESP32. We/wy nie braknie, analogi 12bit, masz od razu wifi, bluetooth, mocy obliczeniowej aż nadto aby dodać min wyświetlacz 1,8" z graficzną prezentacją głównych parametrów.

Pozdrawiam i czekam na kolejną rewizję projektu 🙂

 

Edytowano przez lukaszd82
Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

aż się zalogowałem bo lata temu popełniłem taki sterownik jako stary akwamaniak. filtr musi latać 24h/dobę nie ma przebacz. ja zrobiłem to na samym esp8266 z rozszerzeniem portów. sterowałem 4 lampami osobno, dawkowałem 4 różne nawozy - pompki perystaltyczne oraz z czego byłem mega dumny to kontrola ilości bąbelków CO2 puszczanych do reaktora CO2. to było ważne bo jak ciśnienie w butli spada to reduktor wymaga regulacji. Bąbelki mierzyłem przy pomocy diody IR i odbiornika IR esp na wejściu analog (sam się system kalibrował, przy załączeniu co2) . Bąbel CO2 przepuszcza więcej światła IR i to rozpoznawałem - pik napięcia. ESP ma tą zaletę że postawiłem na nim stronę WWW i jak nie było sieci, to można było się do niego bezpośrednio logować, jak również wgrywanie upgrejdów było ułatwione bo tylko jeden sterownik. w planach był już nawet silnik krokowy który miał regulować ilość co2 na zaworze mikro ciśnienia, ale jakoś poległem na montażu samego silniczka do zaworka, urodziła się córka i akwarium zniknęło. Pamiętam, że bardzo mi pomógł progmem bo strona www zajmowała dużo pamięci, a moje umiejętności w C jak i w elektronice są raczej mierne. nie miałem tylko sondy pH, bo było to drogie, a kontrolowałem i tak ilość bąbli co2 i na oko wiedziałem ile co2 na dobę musi iść i o której godzinie odpalać dawkowanie co2 do reaktora. kontrola grzałki to pikuś jest, ważne żeby tylko zdefiniować histerezę żeby przekaźnik nie pukał co 20sekund. nie wiem czy nie lepszym rozwiązaniem byłby tranzystor mos do grzałki, ale jestem na to za cienki

  • Lubię! 2
Link do komentarza
Share on other sites

Bądź aktywny - zaloguj się lub utwórz konto!

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto w ~20 sekund!

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj się »

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się »
×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.