Skocz do zawartości

Radioodbiornik bramy FAAC (zamiana sygnału 24V na 3.3V (np. z użyciem transoptora))


MisiekD

Pomocna odpowiedź

Hej,
potrzebuję w swoim mikrokontrolerze ESP8266 otrzymywać informację czy brama została otwarta/zamknięta. Sygnał o otwarciu/zamknięciu przekazywany jest od razu przez specjalne złącze szybkozłącze u producenta FAAC. Mam jednak schemat tego złącza z czego wiem, iż trzecim PIN-em wychodzi sygnał 24V (prawdopodobnie o natężeniu do 2mA) o tym czy przycisk na pilocie został wciśnięty (brama ma zostać otwarta/zamknięta).
chrome_bqdTIA7xBa.thumb.jpg.2976a5bc4254e3fa335bf7ba11f04c49.jpg

Zastanawiam się przy tym czy nie skorzystać z optoizolatora PC817, byłby idealny pod względem, aby oddzielić fizycznie wysokie napięcie 24V. Natomiast chyba pojawia się drobny problem z natężeniem (przy 24V natężenie sygnału wynosi 2mA, a dioda optoizolatora potrzebuje ok. 20mA). Czy ktoś jest stanie może mnie oświecić/zainspirować, bądź podpowie jak taki układ zbudować? Być może podpowie inny/lepszy pomysł?

Z góry dzięki 🙂

Link do komentarza
Share on other sites

7 godzin temu, MisiekD napisał:

Hej,
potrzebuję w swoim mikrokontrolerze ESP8266 otrzymywać informację czy brama została otwarta/zamknięta

Tę informację można łatwiej wyciągnąć z krańcówek silnika, zwykle jest do nich dostęp, bramę masz przesuwną czy skrzydłową?

7 godzin temu, MisiekD napisał:

Mam jednak schemat tego złącza z czego wiem, iż trzecim PIN-em wychodzi sygnał 24V (prawdopodobnie o natężeniu do 2mA) o tym czy przycisk na pilocie został wciśnięty (brama ma zostać otwarta/zamknięta).

Nie bardzo rozumiem, przecież ten sygnał to tylko informacja otwórz/zamknij a nie stan otwarcia? Trochę się to kłóci ze wcześniejszym zdaniem.

Link do komentarza
Share on other sites

9 minut temu, _LM_ napisał:

Tę informację można łatwiej wyciągnąć z krańcówek silnika, zwykle jest do nich dostęp, bramę masz przesuwną czy skrzydłową?

Brama skrzydłowa. Krańcówek niestety nie ma w niej. Brama na 230V, proces zamykania/otwierania odbywa się na zasadzie odliczania czasu pracy silnika.

 

11 minut temu, _LM_ napisał:

Nie bardzo rozumiem, przecież ten sygnał to tylko informacja otwórz/zamknij a nie stan otwarcia? Trochę się to kłóci ze wcześniejszym zdaniem.

Stan otwarcia mogę rozróżnić z pomocą innego czujnika podpiętego do ESP8266. Jednak przydałaby się też informacja kiedy sygnał z pilota nadszedł, wtedy bym mógł już wszystko, co potrzebne, odczytać i znać każdy ruch bramy.

Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

No a ten przekaźnik na płycie czy on czasem nie przełącza za każdym razem kiedy brama ma się uruchomić? Poza tym na pewno jest wyjście do lampy sygnalizacyjnej i z niego też można wyczytać że brama jest w ruchu.

Edytowano przez _LM_
Link do komentarza
Share on other sites

45 minut temu, _LM_ napisał:

No a ten przekaźnik na płycie czy on czasem nie przełącza za każdym razem kiedy brama ma się uruchomić?

Przełącza, nie przyglądałem się dokładniej, ale może ciężko być się wpiąć (wolałbym nic nie dolutowywać).

46 minut temu, _LM_ napisał:

Poza tym na pewno jest wyjście do lampy sygnalizacyjnej i z niego też można wyczytać że brama jest w ruchu.

To jest genialne, jak ja na to nie wpadłem 😀

Czyli tak, z wyjścia lampy pociągnąć 24V, do tego rezystor, do rezystora transoptor? 🙂 Czy jeszcze jakiś pomysł masz?

Link do komentarza
Share on other sites

Taką mam rozkminę, bo o ile od strony diody transoptora poradzę sobie z natężeniem przy użyciu rezystora to nie wiem dokładnie jak rozwiązać sprawę po drugiej stronie transoptora. Tam będzie 3.3V, ale raczej więcej niż 50mA.

@_LM_ masz jakąś inspirację dla mnie? 😬

Link do komentarza
Share on other sites

Powoli, po kolei 😉

44 minuty temu, MisiekD napisał:

Przełącza, nie przyglądałem się dokładniej, ale może ciężko być się wpiąć (wolałbym nic nie dolutowywać).

Masz tam złącza śrubowe, mówimy o złączu którego na pierwszym poście nie widać.

44 minuty temu, MisiekD napisał:

Czyli tak, z wyjścia lampy pociągnąć 24V, do tego rezystor, do rezystora transoptor?

Wcześniej sprawdź na 100% czy to jest 24V bo z pdfa wynika co innego ->

sch.thumb.JPG.3841531258f5a90201d23aa116a24e3f.JPG

Więc lampa najpewniej jest na 230V także ostrożnie! Możesz zrobić taki układ wejściowy ale uważaj na napięcia sieciowe!

S2.thumb.JPG.8e9c2692a02102aedf95293ccc3367e5.JPG

 

Edytowano przez _LM_
Link do komentarza
Share on other sites

1 godzinę temu, _LM_ napisał:

Wcześniej sprawdź na 100% czy to jest 24V bo z pdfa wynika co innego ->

sch.thumb.JPG.3841531258f5a90201d23aa116a24e3f.JPG

Więc lampa najpewniej jest na 230V także ostrożnie! Możesz zrobić taki układ wejściowy ale uważaj na napięcia sieciowe!

Tak, to wiem, że jest na 230V. Jest też natomiast na 24V (PIN 18 i PIN 20) i na te 24V mam też obecnie podłaczone 🙂 Tylko, że tam jest przy PIN-ach lampy napisane 3W, więc wcale nie tak dužo (swoją drogą ciekawe ile Watów bierze lampa, ale ją mam przykręconą już na stałe, więc nie odkręcę jej).

Link do komentarza
Share on other sites

A ta mniejsza nie jest czasem do podświetlenia jakiegoś? Jesteś pewien że załącza się gdy brama pracuje? 

Edytowano przez _LM_
literówka
Link do komentarza
Share on other sites

10 minut temu, _LM_ napisał:

A ta mniejsza nie jest czasem do podświetlenia jakiegoś? Jesteś pewien że załącza się gdy brama pracuje? 

Tak, działa już od ponad roku, na lampie można też było wybrać zasilanie 😉

Za chwilkę Ci wszystko "rozrysuję" jak to mam i jakie byłyby najlepsze możliwości połączenia (dla mnie).

Link do komentarza
Share on other sites

1 godzinę temu, MisiekD napisał:

Tak, działa już od ponad roku, na lampie można też było wybrać zasilanie 😉

W takim razie sprawa jest o wiele prostsza, w schemacie który pokazałem usuwasz R2 i D1. R1 ustalamy wzorem U/I (24 - 1.2)/0.02A daje 1140Ω więc śmiało możesz dać 1.2 ... 1.8k. Po stronie mcp możesz usunąć C1 i R4 (choć ja bym zostawił)..

Edytowano przez _LM_
Link do komentarza
Share on other sites

No, więc najlepiej dla mnie byłoby zbudowanie układu w takim stylu:

1195822963_Beznazwy-1.thumb.jpg.62019113af868a79a7637d64e7b65d4e.jpg

Jedynie uwagi/niepewności mam 2:

1. Nie wiem jakie natężenie leci przez linię 3.3V, jednak może zbyt duże natężenie jest "limitowane" przez przez pin INPUT w MCP23017? I też od pin-u INPUT musi lecieć rezystor 10K do GND - schemat, który podrzuciłeś działa prawdopodobnie na wbudowanych rezystorach podciągających 100K w MCP23017 (a tu chyba pamiętasz ile mordęgi 😉).

2. Co do 24V od strony diody PC817 to... Będzie chyba lekki problem z doborem rezystorów 😕 Chodzi nawet bardziej o to, że mam rezystory 0,25W, a z tego co wyliczałem to przydałyby się 0,5W. Tak też się wczytałem w sumowanie mocy na rezystorach, ale przyznam, że nigdy jeszcze tego w praktyce nie wyliczałem do potrzeb i nie wiem czy sobie to ogarnę. Ponadto, czytam, że ciężko jest sumować moc rezystorów o różnych rezystancjach (raczej nie mam jednego rezystora z przedziału 1.2K - 1.8K (nie wiem nawet czy z takiego przedziału istnieją, chyba trzeba różne łączyć?)). Natomiast oświeciło mnie jeszcze, że mam kilkanaście sztuk LM7805 i może by tak z napięcia 5V podziałać? 🙂

Oczywiście jestem otwarty na wszelkie komentarze i rozwiązania (plusy oraz minusy różnych rozwiązań).

Link do komentarza
Share on other sites

Prąd jaki popłynie w obwodzie tranzystora to z grubsza 3.3V/10k 😉 a obliczenia dla diody brałem dla prądu 20mA sądzę że przy 10mA również zadziała i wtedy możesz zastosować około 2.4k moc na nim też będzie mniejsza. A pomysł ze stabilizatorem 5V w sumie nie najgorszy tylko po co kombinować? 

Edytowano przez _LM_
Link do komentarza
Share on other sites

39 minut temu, _LM_ napisał:

Prąd jaki popłynie w obwodzie tranzystora to z grubsza 3.3V/10k

Oj chyba niekoniecznie. Jak ostatnio z ciekawości podłączyłem 3.3V do pinu INPUT w MCP23017 (co testowałem różne stany INPUT w MCP23017) to potrafił "żreć" nawet ok. 33mA (o ile dobrze pamiętam) - taki test na szybko 😉 Ale nie sprawdzałem jak zachowa się w połączeniu z rezystorem 10K 🙂 

Link do komentarza
Share on other sites

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Anonim
Dołącz do dyskusji! Kliknij i zacznij pisać...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.