Skocz do zawartości

Silniki z przekładnią planetarną - jak zrozumieć zapis kg*cm?


Dzianfranko

Pomocna odpowiedź

Cześć

ostatnio tak sobie oglądam silniki planetarne i w opisach jest zaznaczone kg.cm. Jak  mam to rozumieć że taki silnik podnosi np. 4kg na centymetr? Czy kg*cm w sensie ze jeszcze dodatkowo trzeba to pomnożyć? Polecacie jakąś fajną stronkę lub książkę (taka dla laika)  w której jest fajnie wytłumaczone o przekładniach żeby to lepiej zrozumieć. I jeszcze jedno jak mam silnik np. 27-1 tzn ze silnik jest o 27 razy mocniejszy ale o 27 razy wolniejszy? To jaki max ciężar by taki silnik mógł podnieść czy to jest na zasadzie kup i sprawdź? Czy gdzieś to można sprawdzić?

 

Link do komentarza
Share on other sites

Najlepsze książki do nauki "o przekładniach" to podręczniki do fizyki - dział - mechanika, rozdział - maszyny proste. To wszystko jest do obliczenia. Postaram się to jakoś wytłumaczyć w zarysie. Wyobraź sobie wałek o promieniu 1 cm i na nim nawiniętą cienką i mocną linkę, na końcu której zawiesimy ciężarek o masie 1 kg. Na końcu tego wałka przymocowana jest koło zębate o promieniu 1 cm zazębiające się z większym o promieniu 10 cm Ich przekładnia wynosi 1 :10. To większe koło zamocowane jest na wałku również o promieniu 1 cm z również nawiniętą taką samą linką, na końcu której zawieszony jest ciężar o masie 10 kg. Taki układ będzie w równowadze bo tarcie nie pozwoli na poruszanie się tego układu. Jeśli teraz zwiększymy siłę na którymkolwiek ciężarku to okład będzie się poruszał w kierunku tej dodatkowej siły, która będzie jedynie pokonywała tarcie tego układu. Oczywiście przesunięciu lżejszego ciężarka o 10 cm towarzyszyć będzie przesunięcie cięższego ciężarka o 1 cm. 

P.S.

Szkoda, że nie podałeś w której jesteś klasie bo wtedy wiedzielibyśmy w jaki sposób tłumaczyć te zjawiska. 

  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

Heheh już bliżej 40 jedynie co to podyplomówki jednak wcześniejsze szkoły nie miały nic wspólnego z robotyką, mechaniką czy elektroniką, bardziej medycyna. Robotyka to fajne hobby jednak szkoda, że tak późno odkryte. Ale wracając do tego co napisałeś,czyli ( tak zrozumiałem) same określenie że coś jest np. 1:10 zależy od promienia koła zębatego.Tak? Jakby idąc dalszym tokiem rozumowania ( nie wiem czy poprawnie myślę). W tym przypadku całkowity udźwig wynosiłby 10kg przy tej przekładni. Tak czy nie jeśli nie to dlaczego? 

Link do komentarza
Share on other sites

Dobrze zrozumiałeś a jedynie straty będą na siłach tarcia. W zasadzie wiedza z mechaniki jest zawarta w książkach do fizyki ze szkoły podstawowej. Stosunek przekładni to stosunek średnic kół zębatych lub ilości zębów. W zasadzie teoria przekładni sprowadza się do teorii dźwigni. Jeśli jedno ramię dźwigni jest 10 razy krótsze od drugiego to to siły równoważące dźwignię będą odwrotnie proporcjonalne. Na stronie krótszej będzie siła 10 razy większa niż na dłuższej. Na tej zasadzie np. oparta jest "waga dziesiętna". Oczywiście na przekładni ruch będzie też rozkładał się proporcjonalnie. Mniejszy ruch (10 razy) ale siła większa. Mniejszy ruch - siła większa. 

Ja z fizyką zetknąłem się jakieś 70 lat temu kiedy jeszcze nie potrafiłem płynnie czytać ale dorwałem podręcznik, z tego przedmiotu, mojego starszego brata. Była to wspaniała książka wydana jeszcze w XIX w a dokładnie w 1895r. Przeznaczona była dla gimnazjalistów i wszystkie tematy ilustrowane były rycinami pokazującymi doświadczenia. Były to takie historyjki obrazkowe, z których nawet bez czytania można było domyślić się sensu doświadczenia i wyciągnąć odpowiednie wnioski. Korzystałem z tego podręcznika długie lata i nie mogłem się doczekać aż w szkole będę miał "fizykę". 

Był to mój ulubiony przedmiot. Niestety "spaprali" go nasi pedagodzy (?) co stwierdziłem podczas zaglądania w podręczniki swoich dzieci i wnucząt. Nie dziwię się więc, że ludzie obecnie nie znają podstawowych praw i teorii z tego zakresu. Ten wspaniały podręcznik gdzieś przepadł i chociaż starałem się odnaleźć podobny - nie udała mi się ta sztuka. Kiedyś pewnie któreś dziecko wyniosło go z domu (?). Pewnie i z nowych podręczników można nauczyć się fizyki ale bez przyjemności jaką dawała ta moja ulubiona książka.

  • Lubię! 2
Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

Ja fizykę lubiłem w podstawówce do póki nie zmienili nauczycielki, do tej pory pamiętam jej nazwisko. Kobita miała taką wspaniałą wiedzę i co najważniejsze potrafiła to tak przekazać, że  jak zobaczyłeś obrazek to wiedziałeś o co chodzi, robiła doświadczenia tak że jak nie rozumiałeś teorii to chociaż doświadczenie zapamiętałeś . Można powiedzieć tłumaczyła tak na "chłopski rozum". No ale później odeszła i już tak nie było. Ok to skoro mamy przekładnie 1:10 która udźwignie 10kg na 1 cm to mając sznurek o długości już 2 cm to wtedy już będzie 5 kg? A jak w takim razie dobrać przekładnie tak żeby nam udźwignweła np 3g jak to dobrać i jak dobrac do tego motor na co trzeba było by zwracać uwagę?

 

Link do komentarza
Share on other sites

Siły się nie zmieniają. Jeśli po stronie jedynki mamy jeden kilogram to po stronie dziesiątki - 10 kg, tylko aby otrzymać ruch 2 cm z siłą 10 kg musimy dołożyć ruch (po stronie jedynki) 20 cm. 

Link do komentarza
Share on other sites

Bądź aktywny - zaloguj się lub utwórz konto!

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto w ~20 sekund!

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj się »

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się »
×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.