Skocz do zawartości

PWM silnik DC na Atmega8

stanekcr

Pomocna odpowiedź

Witam! To mój pierwszy post na tym forum, mam nadzieję, że znajdę tutaj pomoc. Jestem początkujący, duzo szukałem na temat PWM, nie ma tego zbyt wiele przedstawionego w przystępny sposób. Chciałbym wysterować dwa silniki prądu stałego przez mostek H przy pomocy PWM -timer 1 (Atmega8). Proszę o sprawdzenie kodu i odpowiedź na kilka pytań.

#include <avr/io.h>              
#include <avr/interrupt.h>     
#include <stdlib.h>
#define F_CPU 1000000L
volatile uint16_t pwmA;
volatile uint16_t pwmB;

void PWM_Init (void)
{

TCCR1B|=(1<<WGM12)|(1<<CS11)|(1<<CS10);        //tryb 8 - bit Fast PWM, preskaler 64
TCCR1A|=(1<<WGM10)|(1<<COM1A1)|(1<<COM1B1);       // czyli f=61 Hz przy fcpu=1MHz

TIMSK |= (1 << TOIE1);  // przerwanie
sei(); 
OCR1A = 0; // 0-255
OCR1B = 0; // 0-255
}

SIGNAL (SIG_OVERFLOW1)
{

OCR1A=pwmA;

OCR1B=pwmB;
}

int main(void)
{
DDRB=0x1e; // piny 0001 1110 jako wyjścia
PWM_Init();
pwmA=127; // pwm na 50%
pwmB=80; // pwm na ok 25%
while(1)
{
}
}

Czy ten program jest dobrze napisany?? Powinien kręcić 2 silniki w tę samą stronę, przy czym jeden wolniej drugi szybciej.

Jak zmienić kierunek obrotów, tzn żeby sygnał z pwm był dostarczany na PINB 3 lub 4??

Przepraszam za niedociągnięcia w przedstawieniu problemu.

Więc podłączam Atmege8 przez układ L293D do 2 silników DC.

ckt_mtr_1826.jpg tak jak na obrazku

do RA1, RA2 podpinam PB1 i PB2, do RA0, RA3 - PB3 i PB4.

stanekcr, przy takim połączeniu jak na schemacie nie będziesz miał regulacji prędkości obrotowej silników, z prostego powodu - nie podłączyłeś PWMa do wejść 1,2E i 3,4E. Co do kodu przedstawionego powyżej to nie stosuje się już SIGNAL(), zamiast tego stosuje się ISR(). Zmienne pwmA i pwmB niepotrzebnie dałeś jako 16bitowe, spokojnie wystarcza 8bitów, skoro używasz PWMa 8bit.

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg