Skocz do zawartości

[LineFollower] walliE. - worklog.


noVak

Pomocna odpowiedź

Witam!

Skoro worklogi - są aż tak popularne, postanowiłem napisać i swojego, a z racji tego, iż jestem początkujący w tej dziedzinie, będę miał dobry temat, żeby zadać pytania.

walliE - nazwa pochodzi od mojego pierwszego robota (Światłoluba, który też jest na forum).

Zacznijmy może od tego, jak będzie zbudowany mój robot:

➡️ Mechanika:

- Robot będzie napędzany dwoma silnikami POLOLU 10:1.

- Przód robota, będzie podpierany jedną kulką ballcasterową 3/8".

➡️ Elektronika:

-Robot będzie składał się z dwóch płytek - głównej, z całą elektroniką (ATmega8 i TB6612FNG ) oraz szeroko rozstawionymi kołami, plus z płytką z 6cioma czujnikami KTIR i komparatorami.

-całość będzie zasilana Akumulatorem 7,4 V od aparatu CANON 2700mAh.

Płytki wytrawię sobie w szkole - wystarczy zrobić projekt.

Schemat płyty głównej

.

Schemat płyty z czujnikami.

PCB płyty głównej.

➡️ Pytania:

1. Płyta główna : mostek H, będę miał przylutowany do listwy goldpin 2 razy 1x8, na schemacie zrobiłem to z 4 listw 1x4 - problem w tym, iż nie mogę ustawić ich równo w jednej linii - różnią się zawsze o pół kratki ( na schemacie można zauważyć, iż prawa strona jest niższa od lewej ).

2. Jak mają być ułożone KTIRY na PCB, to znaczy, czujniki te, można dowolnie obracać na schemacie - chodzi o to, żebym go nie ułożył odwrotnie czy coś takiego 😋.

3. Przy w/w rozstawie czujników (opis elektronika) jaki będzie najlepszy rozstaw dla nich ? Zakładając, że taśma ma szer. 19 mm.

PS. Wersja PCB płyty głównej nie jest wersją ostateczną ! Za dużo przelotek wyszło, a można to bardziej umiejętnie rozłożyć.

Pozdrawiam i czekam na odpowiedzi - noVak.

Link do komentarza
Share on other sites

Dlaczego wybrałeś silniki 10:1? Mogą mieć dla Ciebie za mały moment obrotowy, a nawet jeśli nie to i tak nie wykorzystasz maksymalnej prędkości. Nie lepiej użyć 30:1 i mieć zapas mocy? Dlaczego tylko 6 czujników? Skoro i tak masz komparatory to mógłbyś dodać jeszcze 2szt czujników. Przy takiej konstrukcji mógłbyś zrezygnować z komparatorów na rzecz ADC, płytka byłaby łatwiejsza do wykonania.

Do schematów nie zaglądałem, płytka co tu dużo mówić tragiczna 🙂 Robiłeś chyba z automatu?

Aby goldpiny się wyrównały musisz kliknąć na nie z klawiszem ctrl (wyrównanie do siatki). Kitry możesz obracać jak Ci się podoba. Rozstaw czujników musisz jakoś dobrać doświadczalnie, pamiętaj tylko, że zawsze minimum jeden czujnik musi widzieć linie.

Link do komentarza
Share on other sites

Napisz coś więcej na temat tego akumulatora, jaki to typ, ewentualnie zamieść zdjęcie. Niektóre akumulatorki, np. z telefonów komórkowych nie są zbytnio fortunnym rozwiązaniem do robotów, dużo razy to już było wałkowane na forum.

Popracuj nad PCB, można to zrobić duuuużo bardziej "ubite", przede wszystkim grubsze ścieżki, i nie prowadź ich pod takimi dziwnymi kątami. W innych worklogach jest naprawdę dużo porad co do projektowania płytek, poszukaj sobie na forum.

Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

KD93 ma rację co do akumulatorów. Akusy z telefonów mają wydajność 1C-2C czyli w twoim przypadku musiałby mieć wydajność 2C, inaczej zajechałbyś go (prąd pobierany przez silniki to ~3,2A)

noVak czemu puszczasz zasilanie przez uSwitch-a? Będziesz go trzymał podczas jazdy LF-a? 🤣

Link do komentarza
Share on other sites

Więc tak:

- Co do płytki - nie robiłem jej ja - lecz mój kolega. Gdy dostałem ją na meila - zauważyłem, iż jest tragiczna, przez to robię ją sam.

- Co do wyrównania goldpinów - udało się z CTRL.

- Co do silników 10:1 -chciałem kupić 30:1 z tylną osią, lecz na allegro trafiła się okazja kupić 10:1 HP za 25 zł sztuka - przez to postanowiłem je wykorzystać.

- Czemu tak mało czujników ? Ponieważ postanowiłem swój pierwszy projekt zrobić na ATmega8 - i został mi jeden pin wolny. Następny projekt będzie na pewno oparty o większą ilość pinów.

- Co do AKU - link - KLIK! Canon 350D 400D S60 S70 S80 NB-2L NB-2LH 2900 - nick sprzedającego MEGA-PROMOCJA.

- Treker - co do ADC, z tego co tutaj czytałem na forum, ADC wykorzystywane jest do autokalibracji, tylko nie za bardzo rozumiem tej koncepcji, gdy przeglądałem opisy/programy innych użytkowników forum, nie mogłem zrozumieć o co tam chodzi - dlatego zdecydowałem się na komparatory.

-piotreks-89 - zasilanie puszczone jest przez switch'a, po to, bym mógł sobie go w dowolnej chwili włączyć/wyłączyć - tak jak sam opis "mówi" - ON/OFF 😉.

//POPRAWIONE.

Link do komentarza
Share on other sites

Nie jest źle ale mogło być lepiej

1. Strasznie duża ta płytka

2. ścieżki nie powinny iść pod kątem 90 stopni

3. Kwarc nie powinien być dalej niż 1 cm od uC(tak słyszałem)

4. Można by zwiększyć odległość masy od innych ścieżek

Link do komentarza
Share on other sites

Dlaczego płytka jest taka duża? Spokojnie dało by się ją zrobić na mniejszym obszarze i to dużo mniejszym.

I nie wiem, czy dasz rade przenieść toner na płytkę, bo są tam bardzo małe odstępy pomiędzy ścieżkami a masą. 😉

Kondensatory filtrujące 100nF powinny być jak najbliżej nóżek mikrokontrolera.

Link do komentarza
Share on other sites

Miał bym wątpliwości co do tej "rozlanej" masy bardzo łatwo będzie o pomyłkę w czasie wykonywania PCB Po prostu bardzo łatwo o zwarcie jakieś minimalne niedotrawienie i 😥

Link do komentarza
Share on other sites

To nie jest ostateczna wersja płytki ... męczę już drugi tydzień dzień w dzień - ale mogę znaleźć sensownego rozwiązania dla niej ... chodzi tu o ułożenie.

Link do komentarza
Share on other sites

Spoglądaj na schemat układając elementy na płytce. Zobacz, które elementy łączą się w największym stopniu z innymi (np.: uC + mostki) i układaj je blisko, tak by łatwo było poprowadzić połączenia, później leć dalej, w końcu się uda 🙂

Pamiętaj, że dla wygody tworzenia PCB możesz sobie zamieniać większość połączeń pinów w uC z innymi elementami - ułatwi to projekt płytki, a jest to kwestia jednej linijki w sofcie.

Link do komentarza
Share on other sites

Bądź aktywny - zaloguj się lub utwórz konto!

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto w ~20 sekund!

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj się »

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się »
×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.