Skocz do zawartości

Zasilacz


Gall Anonim

Pomocna odpowiedź

Chce zbudowac zasilacz warsztatowy z zasilacza do PC, chciałbym dorobic do niego ogranicznik prądowy tak, aby można było płynnie regulowac I na wyjściu. Zasilacz ma 12V i maksymalnie 15A, na wyjściu chciałbym uzyskiwac do 10V i 10A. Znalazłem coś takiego:

http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic635529.html (chodzi mi o pierwszy schemat)

1. Czy w miejsce tego dolnego rezystora na emiterze tranzystora mocy mozna wstawic potencjometr aby uzyskac płynna regulacje I?

2. Jaki powinien byc ten rezystor zupełnie u góry idący do wezła obok diody zenera?

Link do komentarza
Share on other sites

1. Można, tylko trudno będzie Ci kupić odpowiednio duży potencjometr wyposażony w wiatrak chłodzący.

2. A rozumiesz jak ten układ działa? Bo bez tego ani rusz.. 😐

To coś na schemacie jest prymitywnym ogranicznikiem bazującym na napięciu przewodzenia Ube tranzystora, które nie jest ani stałe ani stabilne. Takie układziki nadają się do dużo mniejszych prądów bo całą różnicę między wejsciem a wyjściem wytracają na sobie. Tak więc przy odbiorniku pobierającym 10A przy 5V będziesz musiał pogodzić się z myślą o 100 Watowej grzałce na stole. I naprawdę trzeba się nieźle postarać, by taką moc wyprowadzić z tranzystora do otoczenia.

Jeśli chcesz mieć porządny zasilacz do prób, nie wiem, z silnikami czy akumulatorami to kup gotowe urządzenie. Taki laboratoryjny, z regulowanym napięciem i prądem 20V/10A nie powinien być droższy jak 500zł a posłuży Ci latami.

  • Pomogłeś! 1
Link do komentarza
Share on other sites

Ten pierwszy rozumiem jak działa może troche przesadziłem z tym prądem. Chodzi jedynie o silniki szczotkowe, serwa czy ewentualnie proste układy wiec do 3-5A myśle powinno wystarczyc. Z robotyką ma to tyle wspólnego, że bedzie go można urzyc chociażby do testów silników do minisumo. Chciałem zrobic samemu bo nie potrzebuje ani jakiegoś bardzo dokładnego ani profesjonalnego no i 500 jak na coś używanego nie za czesto to też tak średnio. Czy to by wtedy działało i jakie powinny miec wartości zarówno ten potencjometr jak i rezystor?

Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

Jeśli rozumiesz jak działa to nie powinieneś mieć problemu z odpowiedziami na te pytania ale OK, napiszę swoje:

Potencjometr musi wywoływać spadek napięcia rzędu 0.6-0.7V dla prądu który chcesz, żeby był ograniczeniem. Czyli dla 10A powinien mieć 0.06 oma, dla 1A 0.6 oma a dla 100mA to będzie 6 omów. Jak widziesz, wielkości są absurdalne. Ani nie ma takich potencjometrów ani nie będzie łatwo taki zrobić. Druga sprawa to moc strat. Przy 10A na potencjometrze wydzieli się 6W - dlatego pisałem o wiatraczku, przy 1A 0.6W itd.

Kolejny problem to obwód sterowania bazy głównego tranzystora. Masz tam ogranicznik napięcia na diodzie Zenera. Tranzystory mocy przy prądach kolektora rzędu 10A mogą mieć wzmocnienie np. 30. To znaczy, że do bazy musisz im wtedy wepchnąć 300mA. Ten prąd będzie pobierany z węzła z diodą Zenera, czyli tyle musisz przez nią przepuścić, gdy tranzystor nie będzie tego prądu potrzebował. W diodzie 10V wydzieli się wtedy 3W - to także bardzo dużo. Musisz znaleźć taką przykręcaną do radiatora śrubą. Jeżeli wstawisz taką diodę, to na jej opornik szeregowy zostanie 5V (z 15V na wejściu). Jeśli musi przez niego płynąć min. 300mA to musi on mieć co najwyżej 15 omów.

Jeżeli to wszystko wiedziałeś (a piszesz, że tak), to po co pytasz?

Link do komentarza
Share on other sites

W sumie to nie wiem, jak chcesz tego używać. Czy chcesz mieć regulowane napięcie wyjściowe? Pewnie tak, bo silniczki są i na 3, na 6 i na 12V. Ograniczenie prądu jak rozumiem potrzebne jest raczej jako bezpiecznik elektroniczny, by kabli nie popalić przy zwarciu a nie jako precyzyjne źródło prądowe. I na dodatek całość musi być tania i prosta. Takie rzeczy to tylko.. w sumie nie wiem gdzie. Jeśli zrobisz to jako liniowy stabilizator, będzie potrzebny ogromny radiator przy małych napięciach i dużych prądach. Jeśli ma być impulsowe, to będziesz miał inne problemy - z indukcyjnością, z szybkimi kondensatorami, z prowadzeniem ścieżek itp Prosty zasilacz impulsowy w obudowie, z regulacją prądu do 5A i napięcia do 30V przyda Ci się jeszcze wiele razy. Może nie musisz wciąż jechać na prowizorkach i zamiast zrobienia kolejnego robota odłóż te 300zł i kup coś. Może taki?

http://www.tme.eu/pl/details/ax-3005ds/zasilacze-jednokanalowe/axiomet/#

Jeśli nie musisz regulować napięcia i wciąż chcesz to zbudować sam, lekko zmodyfikowany ogranicznik prądu - być może przełączany w dwóch-trzech zakresach można zrobić w miarę prosto. Tylko nie wiem, czy warto.

W sumie wersji schematów przychodzi mi do głowy już pewnie kilkanaście. Na tranzystorach, na stabilizatorach scalonych, na wzmacniaczach operacyjnych itd. Może napisz jakie cechy Twój układ miałby mieć koniecznie a co byłoby fajnym dodatkiem. Jakie możesz ponieść koszta i.. co umiesz. Coś wymyślimy.

Link do komentarza
Share on other sites

Zasilacz miał byc liniowy i miec przede wszystkim regulowane napiecie za pomocą LM 338. Tak jak zostało to rozwiązane w zasilaczu warsztatowym w sklepie AVT. Potem jednak chciałem do niego dodac w jakikolwiek sposób (najlepiej płynny, ale nie jest to najważniejsze) regulowany prąd na wyjściu i dla tego moje pytanie. Chodzi mi o testowanie serw do modelu, bo głównie zajmuje sie modelarstwem lotniczym oraz silników do minisumo, itp. aby wiedziec jaka moc jest aktualnie do nich dostarczana, a nie tak, że określamy tylko wolarz, a amper bierze to tyle ile tylko chce. Do pomiaru wartości chciałem wykorzystac zwykły multimetr, ewentualnie wbudowac analogowe mierniki. Elektronika nie jest moją najmocniejszą stroną, jakieś proste schematy rozumiem i w sposób odtwórczy potrafie je zrobic. Do moich potrzeb wystarczyłoby, gdyby owy zasilacz miał kilka stałych ograniczen np. 0,5; 1; 1,5; 2; 3; 5A. Widziałem kiedyś w warsztacie tokarza, któremu dawałem do przerobienia przekładnie do minisumo zasilacz który miał 3, 5, 6 lub 10V, a prąd maksymalny był określany za pomocą kilku przełączników w taki sposób że można było sumowac te ograniczenia (np jeden dawał 0,2A drugi 1A i w ten sposób z zasilacza wychodził prąd o wartości 1,2A i wcześniej ustalonej ilości wolt). Jeżeli silnik pobierał wiecej niż zostało ustawione zapalała sie dioda informująca o przeciążeniu. Nie wiem jak to było zrobione, zapewne nie było to super profesjonalne, ale w zasadzie wystarczałoby w zupełności dla moich potrzeb.

Link do komentarza
Share on other sites

O, to całkiem precyzyjne założenia 🙂 Teraz wiem na czym stoimy.

OK, czyli pójście "tropem" LM338 akceptujesz? To w takim razie ja wypiszę pewne cechy dośc prostego układu, który wymyśliłem na poczekaniu a Ty powiedz, czy Ci to odpowiada albo co byłoby fajnie poprawić:

- Zasilanie z niekoniecznie stabilizowanego źródła napięcia DC (zasilacz PC, akumulator samochodowy, transformator z prostownikiem itp) np. 15V, max. 30V

- Maksymalne napięcie wyjściowe conajwyżej Uin-3V

- Regulacja napięcia potencjometrem lub dwoma (zgrubna i dokładna) lub przełącznikiem - pełna dowolność

- Ograniczenie prądowe regulowane raczej przełącznikiem i to raczej zgrubnie, tak ±10%

- Ograniczenie prądowe działa do spadku napięcia wyjściowego do ok. 2V. Poniżej tego napięcia prąd wzrasta do wartości wewnętrznego ograniczenia LM338, czyli nawet 5A. To oznacza, że jeśli podłączysz silnik, popłynie tylko tyle ile chcesz ale przy zwarciu - pełny prąd.

- Poprzez użycie dwóch LM338 połączonych szeregowo można prosto zrobić układ bez powyższej wady ale za to z większym spadkiem napięcia - potrzebowałby z 7V więcej niż Uout. Taki układ będzie miał też zaletę precyzyjnej regulacji prądu.

- Wadę działania ograniczenia prądowego tylko do 2V można wyeliminować także (w przypadku LM338 i podobnych) poprzez użycie małego zasilania ujemnego (tak z -2V wystarczy) zrobionego np. na tanim 555

- Układ będzie liniowy więc moc będziemy wytracać na radiatorze. Będzie to różnica napięć Uin-Uout razy prąd obciążenia. Dla Uin=15V, Uout=6V i prądu 5A mamy 45W. Do czegoś takiego potrzebny będzie żeberkowany radiator z 500cm2. Jeśli się na to zdecydujesz, coś na pewno znajdziesz gotowego pod obudowę TO3, choćby w AVT. Mógłby być trochę mniejszy ale za to z wiatrakiem. Sterowanie wiatraka zależne od temperatury (żeby nie wył ciągle) możesz zrobić później.

Link do komentarza
Share on other sites

- zasilanie 150W zasilacz PC czyli Uin 12V i max 15A

- może byc te 9V

- potencjometrem

- może byc, nie musi byc bardzo precyzyjnie wiec wystarczy

- do 2V w zupełności wystarczy, jeżeli chce przetestowac silnik to warto znac też jego prąd zwarciowy wiec nie ma problemu tak może byc

- mając 12V z zasilacza nie jestem w stanie zapewnic zapasu tych 7V wiec raczej nie. Precyzyjna regulacja prądu nie jest priorytetem, chociaż jeżeli dałoby sie ja zapewnic w inny sposób to czemu nie.

- ograniczenie prądowe tylko do 2 V nie jest dla mnie żadną wadą ponieważ i tak nie bede potrzebował tak niskiego napiecia

- chłodzenie wiatrakiem z regulacją byłoby fajne, mam gdzieś jeszcze jakieś czujniki temperatury(LM35DZ) wiec coś by można było zrobic, o ile ten by sie nadawał

Link do komentarza
Share on other sites

Cieszę się, że możesz budować układy bardziej skomplikowane niż 7805+kondensatory 🙂 bo to Cię właśnie przyda. Narysowałem i przeliczyłem układzik stabilizatora napięcia z ograniczeniem prądu. LM338 jakoś mi nie pasował - odpuściłem. Teraz napięciem można zjechać do 1V. Głównym tranzystorem regulacyjnym jest darlington pnp, dzięki czemu spadek napięcia nie powinien być większy niż 1.5V. Ograniczenie prądu działa do 0V. Będzie potrzebny podwójny wzmacniacz operacyjny i LM431 lub odpowiednik, darlington pnp i jeden zwykły, mały pnp . Trochę oporników itp. Jeśli będzie potrzebna sygnalizacja stanu ograniczenia prądu, dorobię coś na poczekaniu. To samo ze sterowaniem wiatrakiem, Twój czujnik będzie OK. Wchodzisz?

Acha, alternatywą może być też L200 - stabilizator napięcia od ST, z wbudowanym ograniczeniem prądu na oporniku zewnętrznym. Niestety, o ile pamiętam tylko do 2A ale za to nie jest drogi.

  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Anonim
Dołącz do dyskusji! Kliknij i zacznij pisać...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.