Skocz do zawartości

Czy taki lf zadziała ?


rezystorownia

Pomocna odpowiedź

Mój pomysł na budowę line follower :

na płytce znajdującej się przed linią umieszczę po lewej diodę IR i fototranzystor , tak samo po prawej . podłączę do silników (też lewy i prawy) Jak lf zjedzie z linii to do foto tranzystora nie będzie docierało promieniowanie diody IR , więc silnik się zatrzyma . obroty tylko jednego silnika spowodują że pojazd zacznie skręcać . Gdy czujnik wróci na linię , obydwa silniki (z przekładniami) zaczną równo kręcić i lf pojedzie przed sibie po linii i tak na każdym zakręcie .

Czy to zadziała , czy pokręciłem coś z elektroniką ? Jeśli tak proszę mnię poprawić 😉

Link do komentarza
Share on other sites

Już ktoś kiedyś takie coś "tworzył" nie to nie ma prawa zadziałać wiesz ile może przez siebie przepuścić prądu fototranzystor ? Nie to sprawdź w nocie katalogowej ale zapewniam cię że to za mało by sterować silnikiem

Tu za to masz rozwiązanie https://www.forbot.pl/forum/topics20/dla-poczatkujacych-prosty-swiatlolub-vt7512.htm

Jeśli dodasz diody oswietlajace to można tego robota przerobić na LF.

  • Pomogłeś! 1
Link do komentarza
Share on other sites

Ale idea jest słuszna. Dobrze to wymyśliłeś choć pomysł nie jest nowy. Wskazany przez Tolo projekt działa dokładnie tak samo z tą różnicą, że sygnał z fotorezystorów jest wzmacniany przez dwa tranzystory.

Konfiguracja z dwoma czujnikami ma tę wadę, że pojazd z założenia będzie "węszył". Jeśli oba czujniki umieścisz szerzej niż linia trasy to skręt będzie się zaczynał dopiero wtedy, gdy któryś czujnik linię zauważy. Jeśli umieścisz je blisko siebie tak by oba jednocześnie widziały czarną kreskę, to aby zmienić kierunek ruchu któryś czujnik musi wyjechać poza linię.

Jest jeszcze przypadek pośredni, gdy oba czujniki będą umieszczone dokładnie w odległości szerokości linii ale wtedy oba tory będą pracowały na "pół gwizdka" i nigdy nie zajdzie sytuacja, gdy oba silniki dostaną pełną moc - pojazd będzie wolniejszy niż mógłby być.

Prosty tor ze wzmacniaczem tranzystorowym można modyfikować dodając kolejne stopnie wzmocnienia lub układy progowe (komparatory) albo np. uzależnić jeden sygnał od drugiego. Gdy jeden czujnik zmienia stan to nie tylko popędza lub hamuje swój silnik (w zależności od tego z której strony jest zamontowany) ale także w odwrotny sposób wpływa na silnik sąsiada. To daje ostrzejszą reakcję na zakręty ale wciąż nie wprowadza żadnej specjalnej inteligencji np. reagowania na zgubienie trasy po minięciu np. zakrętu 90°.

  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

A masz gdzieś tam pod ręką mózg? To takie szare, gąbczaste coś, przydatne podczas myślenia. Niektórzy ludzie mają to wbudowane. Jeśli coś takiego poniewiera się gdzieś w pobliżu, to użyj tego do sprawdzenia (np w sieci do której masz dostęp ale nie umiesz z niej korzystać) jaki prąd wytrzymują te tranzystory a następnie porównania (to taka prosta operacja odejmowania, gdzie ważny jest tylko znak wyniku) z zapotrzebowaniem Twoich silników. Podejrzewam, że jest to chyba nawet szybsze niż napisanie głupiego pytania na Forum.

EDIT: Dopiero wtedy, po wykonaniu tej odrobiny wysiłku (choć rozumiem, może to być bariera nie do pokonania) masz prawo pytać czy maksymalny prąd kolektora to wystarczający parametr, który powinieneś był sprawdzić.

  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

Bądź aktywny - zaloguj się lub utwórz konto!

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto w ~20 sekund!

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj się »

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się »
×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.