Skocz do zawartości

Pytania początkującego, mostek L298 / AtMega8/16


Parapet

Pomocna odpowiedź

Witam !

Mam kilka pytań dotyczących robotyki.

- Czy mostek np. L298 jest konieczny do sterowania silnikiem czy można sterować bez niego za pomocą np. AtMega8/16 ?

- Czytam książkę "Symfonia c++" i czy AtMega koniecznie trzeba programować w C czy można też w C++ ?

Pozdrawiam !

Link do komentarza
Share on other sites

1. Wyjścia mikrokontrolerów nie są przystosowane zarówno do prądów jakie potrzebują silniki jak i do radzenia sobie z prądami powrotnymi, które silniki DC mogą wygenerować. Potrzebujesz jakiś mostek itp.

2. Jak chcesz programować w języku C++ ze wszystkimi jego zaletami to pomyśl o mocniejszych procesorach. Spokojnie możesz dostać za kilkadziesiąt zł dobrą płytkę z jakimś stm32 (że o raspberry pi za trochę więcej nie wspomnę), która będzie sto razy wydajniejsza od małej atmegi.

Małe atmegi nie zyskają wiele, a z tego co wiem przynajmniej kiedyś były tam różne problemy do przejścia zanim to porządnie działało (np. patrz temat http://www.avrfreaks.net/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=59453&start=all&postdays=0&postorder=asc )

Pamiętaj też o tym, że ze względu na bardzo mocno ograniczoną pamięć flash dodanie tylko kilku funkcji z jakiejś biblioteki może zająć Tobie całą przestrzeń na program w procesorze.

Link do komentarza
Share on other sites

Zrozumienie podstaw jest proste.

Normalnie jak masz silnik to w zależności z której strony podłączysz plus a z której minus silnik będzie się kręcił w lewo lub w prawo (baterie 9V przyłóż do silnika w jedną stronę, a potem odwrotnie).

To jest główne zadanie mostka H. Najprostsza budowa to 4 tranzystory (po dwa na zacisk silnika), które odpowiednio łączą każdy zacisk do napięcia dodatniego, albo do ujemnego (masy).

W ten sposób każdym zaciskiem silnika sterujesz czy ma być tam napięcie dodatnie czy masa i możesz nim kręcić w lewo lub w prawo.

Dodatkowo jest jeszcze tryb hamowania, gdy oba zaciski podłączysz do masy, albo oba do zasilania (wtedy silnik się sam hamuje biorąc energię ze swojego pola magnetycznego).

Dodatkowo większość mostków H ma jeszcze wejście PWM (czasami zwane enable, ale nie zawsze to jest to samo), które pozwala na nałożenie fali prostokątnej na zasilanie silnika. Procentowe wypełnienie tej fali w przybliżeniu odpowiada jaki uśredniony procent napięcia dostaje silnik. Czyli jak masz silnik, który przy 9V i wypełnieniu PWM 100% obraca się z prędkością 100obr/min, to po zmianie wypełnienia PWM na 50% silnik będzie się obracał z prędkością ok. 50obr/min (w praktyce jest tam cała masa fizyki, elektroniki i matematyki, ale na początek można przyjąć takie przybliżenie).

W artykule o mostkach masz rysunki przy jakim ustawieniu tranzystorów w którą stronę płynie prąd -> w którą stronę obraca się silnik...

  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Anonim
Dołącz do dyskusji! Kliknij i zacznij pisać...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.