Skocz do zawartości

Nie wiem czego szukam i czy takie coś istnieje.


mnak24

Pomocna odpowiedź

Witam,to mój pierwszy post. Najpierw opiszę problem. Chcę z zabawki rc na kołach zrobić taką na gąsienicach. Myślę nad sposobem zatrzymywania gąsienicy do skrętu. Czt istnieje podzespół, który w zależności od kierunku przepływu prądu rozłączał by jeden z obwodów, a gdy prąd by nie płynął, to by zostawiał je zamknięte? Jeśli takie coś istnieje, to prosiłbym o wskazówkę, jak to szukać, bo nawet nie wiem co wpisywać w wyszukiwarkach.

Link do komentarza
Share on other sites

Być może nie rozumiemy się z powodu dość zagmatwanego opisu jaki zamieściłeś w pierwszym poście. Przecież z powodu dużych przełożeń jakie są stosowane w pojazdach gąsienicowych, raczej nie ma problemu z zatrzymywaniem. Niezasilany silnik na końcu przekładni 100:1 jest naprawdę dobrym hamulcem i prędzej połamiesz zęby (w przekładni oczywiście) niż poruszysz taki napęd od strony gąsienicy. Jeżeli masz po jednym silniku na stronę pojazdu, to sterowanie jest trywialne. Ta strona która dostaje napięcie kręci się a ta która go nie dostaje - stoi. Mostek H służy zarówno do regulacji prędkości jak i kierunku obrotów silnika DC. Każda gąsienica dostaje własny silnik i własny mostek H. Czego więcej lub co innego potrzebujesz do pełnego sterowania takim pojazdem?

Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

OK, przecież gdybyś wiedział, to nie musiałbyś pytać. Od tego jest ten dział.

To co narysowałeś można zrobić na dwóch przekaźnikach. Jeżeli cewkę każdego z przekaźników wyposażysz w diodę, to jeden będzie przyciągał (i rozwierał zestyk NC) gdy zapodasz napięcie o polaryzacji +/- a drugi będzie aktywowany gdy polaryzację zmienisz na odwrotną -/+. Oczywiście gdy diody połączysz w przeciwne strony.

Ja jednak bardziej spodziewałem się szerszej perspektywy. Być może nie mając doświadczenia wymyślasz coś, co jest zbędne lub może da się to zrobić prościej lub lepiej. Opisz/narysuj ten swój pojazd takim jaki jest teraz i co chcesz w nim przerobić. Także obwody elektryczne: co masz teraz, jakie zasilanie, silniki i co tam jeszcze oraz jak chcesz żeby to działało docelowo. Nie chcę, żebyś rysował schematy tylko żebyś opisał samo działanie.

Skąd bierzesz to napięcie pokazane na Twoich rysunkach, czy jest to wyjście z obecnego układu sterowania? Czy jest tam mostek do dwukierunkowego sterowania jednym silnikiem a chcesz to przerobić na wyłączanie jednego z silników? Może prościej silnik każdej gąsienicy podłączyć między jedno wyjście a którąś z szyn zasilania? Jeżeli obecny mostek zwiera na postoju oba swoje wyjścia do plusa lub do masy, to może to być najprostsze rozwiązanie.

Treker: przepraszam, ale ja nie widzę podobieństwa rysunku Kolegi do mostka H. Mógłbyś jakoś rozwinąć swoją ideę?

Link do komentarza
Share on other sites

Treker: przepraszam, ale ja nie widzę podobieństwa rysunku Kolegi do mostka H. Mógłbyś jakoś rozwinąć swoją ideę?

Oczywiście nie widzę w tym struktury mostka h. Jednak interpretuję "magiczne urządzenie" jako:

- dwa wejścia identyczny stan = brak obrotów silnika

- wejście nr 1 "stan wysoki" = obroty w prawo

- wejście nr 2 "stan wysoki" = obroty w lewo

Do tego pasuje mi mostek h.

Link do komentarza
Share on other sites

No właśnie w połączeniu z poprzednimi postami Kolegi (pojazd kołowy przerabiany na gąsienicowy) mi bardziej wygląda to na próbę sterowania dwoma silnikami jednokierunkowymi - każdy z jednego zestyku - z gotowego wyjścia (mostka H?) służącego do napędu pojedynczego silnika w dwóch kierunkach. Zmiana polega na modyfikacji stanów przód-stop-tył na prawo-prosto-lewo. No ale może coś się wyjaśni po kolejnej porcji informacji, bo na razie zgadujemy.

Link do komentarza
Share on other sites

Bazuję na elektronice z samochodzika rc.Napęd podłączę równolegle. Z kabelków,które prowadziły do silniczka sterującego prąd płynie tak jak na rysunku (te dolne). Myślałem, aby zamiast serwomechanizmu z zabawki zrobić coś jak na rysunku (jeden kabelek z górnych prowadzi do jednego silnika, a drugi do drugiego) i gdy prąd popłynie w jedną stronę, to magiczny mechanizm odetnie jeden silnik od prądu umożliwiając skręt. Ten projekt narazie jest w stanie myślenia, co z czego zrobić, czego użyć co mam, a co ewentualnie dokupić/dorobić. Aby nie mieć problemu z przebiciami za podstawę konstrukcji wezmę płytkę pleksy, ewentualnie pudełko od CD. Koła wezmę z zasobów lego, tak jak zamierzam niektóre zębatki. Jeśli chodzi o gąsienice, to gumowe paski ze sklepu z pierdołami do samochodów/maszyn rolniczych. Silmiczki to standardowe zabawkowe DC. Nie liczę na coś wspaniałego, ale na coś co po włączeniu nie spali się i może ruszy 😅

Link do komentarza
Share on other sites

Każdy kiedyś zaczynał od kilku elementów i paru drutów. Ważne, żebyś chciał wiedzieć jak to działa (lub dlaczego nie) i żeby wciąż było Ci tej wiedzy było mało.

Chyba moje domysły zostały potwierdzone. Masz gotowy układ (zdalnego?) sterowania, a jego wyjście jest przygotowane do dwukierunkowego sterowania silniczkiem DC. Z tego co zrozumiałem, nie był to silniczek napędowy pojazdu, ale raczej prosty mechanizm skręcania kół przednich. I teraz chcesz przy pomocy tego wyjścia - prawdopodobnie z mostka H - sterować dwoma silnikami pojazdu gąsienicowego - czy tak?

Tak jak napisałem, możesz do wyjścia mostka podłączyć dwa przekaźniki, każdy wyposażony we własną diodę - to jest rozwiązanie oczywiste i będzie działać na 100%. Przekaźniki muszą mieć cewki przeznaczone do napięcia jakie wytwarza mostek H (np. 6V) i przynajmniej jeden zestyk rozwierający po wzbudzeniu cewki, czyli tzw. NC (Normal Closed). Ponieważ bez napięcia oba przekaźniki będą "spały", oba zestyki będą zwarte i jedziemy do przodu. Po pojawieniu się napięcia o jakiejś polaryzacji jeden z przekaźników będzie się uaktywniał, rozłączał swój zestyk i silnik jednej strony pojazdu gąsienicowego będzie stawał. Masz jednokierunkowe sterowanie dwoma silnikami DC.

Istnieje też możliwość zrobienia tego prościej - bez przekaźników, ale trzeba ją wypróbować bo zależy ona od sposobu działania wbudowanego mostka H. Zauważ, że mierząc napięcie między wyprowadzeniami mostka widzisz trzy stany: 0V, polaryzację +/- i polaryzację -/+. Gdybyś jednak podłączył woltomierz między tzw. masę (tj. minus baterii) a jedno z wyjść mostka, to widziałbyś tylko albo 0V albo jakieś napięcie dodatnie. Podłączając silnik między masę a jedno z wyjść mostka dostaniesz napęd pracujący tylko podczas dawnych skrętów. Robiąc odwrotnie, tj. podłączając silnik gąsienicy między plus zasilania a jedno z wyjść mostka dostaniesz napęd zatrzymujący się podczas dawnego skrętu - co było do zrobienia.

Jeśli boisz się nieprzemyślanych eksperymentów, narysuj schemat takiego podłączenia dwóch nowych silników. Zobaczymy, czy jest OK. Ta druga metoda zależy od tego, czy dolne tranzystory mostka H są aktywne podczas gdy na wyjściu mostka jest 0V. Nie każdy tak robi i pomysł może nie wypalić, ale myślę, że warto spróbować.

Dodatkową moją obawą jest to, że mostek H przeznaczony do sterowania słabym silniczkiem zmiany kierunku może nie pociągnąć silników napędowych. Z tego punktu widzenia rozwiązanie z przekaźnikami (lub ew. tranzystorami zamiast nich) wydaje się bezpieczniejsze.

  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

Przede wszystkim schemat, bo on wyjaśnia jak myślisz i co chcesz zrobić - a to w tej chwili jest najważniejsze. Projekt płytki jest emanacją schematu w naszą rzeczywistość i pokazuje jak to zrobisz - a to dalszy etap prac do którego przechodzisz gdy schemat jest poprawny.

Link do komentarza
Share on other sites

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Anonim
Dołącz do dyskusji! Kliknij i zacznij pisać...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.