Skocz do zawartości

Silnik z kompresora samochodowego do robota


Owiec

Pomocna odpowiedź

Dzień dobry.

Przeszukałem troszkę forum forbota, znalazłem kilka tematów, których początek jest taki sam, niestety, albo wygasły linki, albo autor tematu nie otrzymał odpowiedzi.

Przymierzam się do budowy "standardowego" robota z 4-ema niezależnymi silnikami.

Mniej więcej tego typu rołbat:

https://www.forbot.pl/forum/topics43/dobor-silnikow-do-jezdzacego-robota-vt9289.htm?highlight=silniki

i tu

Wyczytałem z poradnika, że powinno dobierać się koła do silników, nie odwrotnie, lecz ja nie mam ani tego ani tego 😋

Stanąłem na wyborze silnika (daleko zaszedłeś koleś...). Wszelakiego typu silniki modelarskie odpadają ze względu na wielkosć robota.

Wstępnie myślałem nad wypruciem 4ech wkrętarek akumulatorowych, ale cena za sztukę takiej porządnej wkrętarki jest nieco zaporowa (a to dopiero silniki).

Potem gdzieś wyczytałem nad silnikiem 12v z przykładowego kompresora samochodowego

http://allegro.pl/k07-kompresor-samochodowy-pompka-12v-sprezarka-i4879428995.html

Cena jest zdecydowanie lepsza, ale dopiero tutaj pada do Was pytanie czy taki przykładowy silnik z kompresora ma duże obroty i wystarczającą moc by rozpędzić takiego robota?

Nie interesuje mnie eksploracja terenu prędkością 3km/h z kamerami i wszelakimi sensorami, wręcz przeciwnie interesuje mnie prędkość 20km/h takie RC Madness bo pagórkach 😉

Jeśli jednak jest jeszcze jakieś urządzenie do 50 zł na które nie wpadłem od tygodnia, z którego mogę wydobyć silnik to będę wdzięczny za każdą sugestie.

Pozdrawiam serdecznie

Mikołaj

Link do komentarza
Share on other sites

Allegro... Czasem są tam naprawdę ciekawe silniki w takich cenach których naprawdę nigdzie nie spotkasz. W sklepach z automatyką, elektroniką podobne silniki kosztować mogą kilkaset zł. Pozostają jeszcze starocia. Wkrętarki jeśli chodzi o same silniki to słaby interes, ale pamiętaj że potrzebujesz jeszcze przekładni itp. elementów które wkrętarki mają w standardzie i dlatego ludzie je używają. Pomyśl o tym że wiertło musi rozpędzić się do niezłych obrotów przy dosyć dużym oporze ze strony ściany. Czyli te przekładnie sa naprawdę uniwersalne.

Silników nie rozważaj bez uwzględnienia zagadnienia akumulatorów i napięcia jakie dają. Mocno się rozczarujesz. Akumulatory mogą więcej kosztować niż silniki pod tym względem...

Jeżeli jesteś początkującym to naprawdę dobrze radzę zacząć od czegoś mniejszego.

Link do komentarza
Share on other sites

Hej,

Dzięki za odpowiedzi.

Zbieram póki co informacje by nie rozczarować się w połowie projektu, lub na jego początku już.

Przeglądam na Allegro różne używane silniki, niestety rzadko ktoś wystawia 4 identyczne sztuki, który mogłyby się nadać. Nadal twierdzę, że 80zł za wkrętarkę to trochę dużo, ale chyba nie widzę innego wyjścia z tego co mówisz.

Nie wiem jak się określić początkującym. Malutkie robociki już mnie znudziły, czas na coś XXL. AVR'y nie są dla mnie czymś nowym od wczoraj, gorzej jest z mechaniką pojazdu i właśnie głównie z tego powodu napisałem ten temat.

Od razu skorzystam by nie robić drugiego postu. Dlaczego kilka takich robotów, które przeglądałem mają bezpośrednio podłączone koło do ośki silnika? Moim zdaniem na jakimkolwiek wybojeniu taka oś dostaję mocno w kość (o szczotkach nie wspominając). Dlaczego nie stosuje się chociażby ośki przymocowanej do obudowy?

Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

Ile tych robotów przewidzianych do użycia poza halą, pokojem jest? Jeżeli używasz robota zawsze na równym podłożu, a tak jest tutaj w większości przypadków (sumo, line followery etc.) to nie potrzebujesz amortyzacji itp.

Link do komentarza
Share on other sites

No tak, ale wykonanie zawieszenia ze sztywnym silnikiem, przegubami, półosiami i dobrym prowadzeniem koła jest poza zasięgiem większości amatorów. Dlatego - korzystając z zalet "rozproszonego" napędu elektrycznego, o wiele częściej widzimy takie rozwiązania:

http://www.tme.eu/pl/details/dagu-rs003b75/podwozia/pololu/dagu-wild-thumper-6wd/#

gdzie - jak można zobaczyć w załączonym pdf-ie, wahliwie zawieszone są całe zespoły silnik-przekładnia-koło. To znacznie zwiększa dzielność terenową podwozia przy użyciu jednego prostego zawiasu. Można też spróbować zrobić podwozie 4 kołowe, gdzie sztywne osie mają możliwość tylko "kiwania się" na jednym zawiasie umieszczonym centralnie, tzn. gdy jedno koło w dół to jego "kolega" na tej samej osi w górę. To nie daje takiego komfortu jazdy jak nadwozie z niezależnym zawieszeniem (i dla 6 kół nie działa dobrze), ale roboty nie muszą być komfortowe a wciąż mamy ciągły kontakt wszystkich 4 kół z podłożem. Takie rozwiązania są często stosowane w łazikach planetarnych.

Link do komentarza
Share on other sites

Dziękuję Ci za treściwą odpowiedź. Jeśli już jesteście chętni do udzielania rad za co Wam jeszcze raz dziekuję na dniach zamieszcze zarys jak widzę swój pojazd i będę czekał na uwagi/propozycje zmian.

Link do komentarza
Share on other sites

Cześć

Jestem w takiej samej sytuacji jak Ty poszukuje silnika do mojej platformy. Mnie interesuje bardziej moc niż prędkość ale nie chciał bym mieć pojazd slimak.

Rozwazam wiele opcji ale najwięcej chodzi mi po głowie zastosowanie czegoś z samochodu. Moje propozycje to np silnik wycieraczek, silnik podnoszenia szyb, silnik od nadmuchu wentylacji, silnik chłodnicy samochodowej. Te dwa ostatnie szczególnie sa interesujące bo mogą posiadać duże obroty.

Najlepiej jak by ktoś obeznany w temacie napisał coś na ich temat

Link do komentarza
Share on other sites

Hej,

Z moich poszukiwań mogę CI jedynie powiedzieć, że miałem do czynienia z silnikiem od wycieraczek, który niestety miał ślimakową przekładnie, więc moc by była, ale prędkość była żadna. Z tego co się orientuję silniki od wentylatorów mają wysokie obroty, ale z mocą jest nieco gorzej, im wystarczy, by łopatki się szybko obracały.

Druga sprawa to, że poszukujesz jednego silnika, ja musiałbym znaleźć 4 takie auta by z nich wydobyć taki sam silnik 🙂

Link do komentarza
Share on other sites

Moc jest w obu przypadkach bardzo podobna jeśli nie taka sama i zależy od mocy silnika. Małe obroty i duży moment to samo co duże obroty i moment mały. Jeżeli potrzebujesz napędu do pojazdu kołowego, to żadne z tych rozwiązań się nie nadaje, bo ślimak kręci za wolno a goły silnik za szybko. Silnik DC musi obracać się z pewną prędkością (najlepiej kilka tysięcy rpm lub więcej) - tak wynika z jego krzywych mocy i sprawności, a do dopasowania do wymagań "wyjściowych" służą właśnie przekładnie. Przekład, przepraszam, przykład:

Jeżeli chcesz jeździć z prędkością np. 20km/h to kółka o średnicy 20cm muszą się kręcić prawie

5.5m/s / (3.14*0.2m) = 8.7 obr/s,
czyli

8.7 * 60s = 530 rpm.

Jeżeli silnik ma wtedy mieć np. 8000 rpm to potrzebujesz przekładni 1:15, proste.

Z kolei pojazd o masie dajmy na to 15kg wjeżdżając na górkę o pochyleniu 30° potrzebuje w ruchu jednostajnym siły "pchającej", stycznej do podłoża:

sin(30°) * 15kg * 9.81 = 73N

Mając 4 osie napędzane, każda z nich musi wytwarzać tylko 1/4 tej siły, a mając założone koła o promieniu 10cm każda musi dysponować momentem:

73N / 4 * 0.1m = 1.8Nm

co w prostej linii przekłada się na moc:

8.7obr/s * 6.28 * 1.8Nm = 100W

Tak więc jeśli w każdej osi zamontujesz silnik oddający tyle mocy mechanicznej na wale (czyli pobierający jakieś 30-40% więcej mocy elektrycznej) to Twój 4WD 15kg pojazd będzie umiał wtaczać się na górki 30° ze stałą prędkością 20km/h.

Sam na pewno możesz już policzyć jakie przyspieszenia będzie miał na płaskim i inne tego typu rzeczy. Nie szukaj w ciemno tylko zabierz się za przynajmniej wstępne obliczenia. Inaczej możesz się bardzo zdziwić.

Link do komentarza
Share on other sites

Założyłem jeden temat a dowiedziałem się więcej niż zbierałem informacji w Internecie przez cały okres szukania porad do budowania tego typu robotów.

Wstawiam podgląd z Eagle'a bo mi było najprościej narysować bardzo ogólny zarys konstrukcji robota.

Miałem na uwadze porady @marka1707 by zastosować przekładnie.

W miejscu gdzie są na ośkach niebieskie linie planuję zamontować takiego typu łożysko:

Proszę o porady czy to ma sens.

Pozdrawiam

Link do komentarza
Share on other sites

Bądź aktywny - zaloguj się lub utwórz konto!

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto w ~20 sekund!

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj się »

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się »
×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.