Skocz do zawartości

Budowa drona potrzebuje paru rad


Gegtor

Pomocna odpowiedź

A więc będę budował drona więc jak są tu modelarze lub osoby rozeznane w temacie mogą mi powiedzieć czy z tego co kupie da się zbudować drona (czy nie pominąłem jakichś ważnych części )

SPIS CZĘŚCI

Kontroler lotu: http://abc-rc.pl/Open-Pilot-CC3D

Aparatura: http://abc-rc.pl/FlySky-Fs-i6-iA6

Rama: http://abc-rc.pl/Tarot-FY-550

Silniki 4szt: http://abc-rc.pl/emax-cf2822

ESC 4szt: http://abc-rc.pl/ABC-Power-ESC-30A

Śmigła 2pary: http://abc-rc.pl/DJI-9047-black

Przewody: http://abc-rc.pl/Przewod-silicon-14AWG-black

Klej do śrub: http://abc-rc.pl/p/144/1557/klej-do-srub-anaerobowy-joker-10g--kleje-rozne-chemia-modelarska.html

Akumulator: http://botland.com.pl/lipo-dualsky/2833-pakiet-lipol-dualsky-1300mah-25c-3s-111v.html

Ładowarka: http://botland.com.pl/ladowarki-lipol-sieciowe/1240-ladowarka-redox-lipo-z-zasilaczem.html

Tester Li-Pol: http://abc-rc.pl/buzzer-miernik-tester-1-8S-lipol

Konektory: http://botland.com.pl/przewody-i-zlacza-zasilajace/1555-gniazdo-konektor-dc3-a.html

Opaski zaciskowe.

Pytania:

-Czy akumulator który kupie starczy na ponad 30 min lotu? lub niech ktoś mi pokaże jak to obliczyć

-Czy do silników będą dołączone piasty? i czy stosunek obroty na minute silnika do rozmiaru śmigieł nie będzie powodował za dużo drgań?

Link do komentarza
Share on other sites

Ja się na kopterach zasadniczo nie znam ale ten akumulator na pewno nie wystarczy na taki czas lotu. Mam jeszcze obawy co do przekroju przewodu, wydaję się troszkę mały. Jakbyś zamawiał wszystko w hobbyking wyszło by pewnie sporo taniej.

Link do komentarza
Share on other sites

Nie możesz sobie dobierać wszystkiego jak bądź. Wybierasz silniki a wiec i ramę i śmigła i inne i wtedy znasz orientacyjnie wagę, silniki jakie podałeś to silniki bezszczotkowe 170 W z wirującą obudową (brzmi strasznie), 170 W przy 11 V to ok. 16A pomnożone czterokrotnie daje 64 A. Oczywiście nigdy tak nie obciążysz tych silników ale musisz założyć że prąd ciągły będzie przekraczał 30 A. To znacznie za dużo jak na ten pakiet LiPol, pakiet ten ma za małą wydajność prądową i pojemność.

Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

Nie przesadzaj (Wikkan). Oczywiście warto policzyć masę całkowitą, bo to daje jakieś pojęcie o obciążeniu napędów, ale z pobieżnych szacunków można przyjąć AUW tej wielkości drona na jakieś 700-800g. To już nawet gdyby Kolega wstawił tylko jeden wskazany silnik, to z danych producenta wynika, że prawie by uciągnął. Przy ciągu statycznym 710g mamy w tabelce na stronie sklepu prąd prawie 15A. Ponieważ są to warunki skrajne (tak dla silnika jak i dla śmigła), to przy 4 napędach pracujących równolegle każdy będzie dźwigał komfortowe 200g a to przekłada się na prąd rzędu 2-2.5A. W sumie spodziewałbym się prądu całkowitego na poziomie 8-9A a z tego już niedaleko do wymaganej pojemności akumulatora. 1 godzina lotu to będzie wtedy 10Ah więc dla 30 minut wystarczy aku 5Ah. Teoretycznie, bo taki klocek jest też cięższy więc trzeba go dźwigać. W każdym razie pół godziny w powietrzu to dużo jak na elektrycznego drona i nie wiem czy jest sens wchodzić w tak wielkie (i drogie) akumulatory. Mój na takich silnikach i jednym aku 2.2Ah lata 13-15 minut w zależności od tego jak nisko ustawię próg odcięcia regulatorów i jakie mu założę śmigła. Pod koniec to już raczej delikatnie i bez wysokich ewolucji, bo jak któryś silnik zwolni pierwszy (a zawsze któryś jest pierwszy) to spadek nawet z 5m jest bolesny. Za to pierwsze 10 minut można poszaleć 🙂

1. Moim zdaniem trzeba koniecznie upewnić się, że wybrany kontroler lotu da się podłączyć do odbiornika FlySky. To ten sam sklep więc powinni wiedzieć od ręki.

2. Przewody są zupełnie wystarczające.

3. Jeżeli kontroler umie sterować regulatorami dedykowanymi do kopterów (szybsze impulsy zamiast typowych 50Hz) to zainwestowałbym właśnie w takie ESC. Te zwykłe, samolotowe wystarczają, ale czasem mogą być problemy z utrzymaniem stabilności platformy.

4. Śmigieł to kup co najmniej po 4 każdego rodzaju. Pierwsze starty, nauka manewrów i lądowania to świetne okazje do łamania dużych ilości łopatek. Śmigła są nienaprawialne.

5. Ładowarka jest tylko 1A co przy większych akumulatorach przełoży się na koszmarne czasy ładowania. Jeśli będziesz miał tylko 1 sztukę (np. 3.3Ah) i będziesz go ładował 5h to właściwie będziesz robił maks. jeden lot dziennie. Słabo.

6. Kup kilka akumulatorów. Dobrym optimum do tej wielkości drona (cena/osiągi) są 2.2-3.3Ah i wymyśl jakieś fajne mocowanie akumulatora tak, by zawsze był tak samo umieszczony, odizolowany od drgań ramy i jednocześnie by nie przebić go jakimś patykiem podczas nieudanego lądowania lub co gorsza kraksy. Bo to że się zdarzy masz jak w banku. Nie wiesz tylko kiedy.

  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

jak rozwale li-pol to pożar wiem

open pilot obsługuje esc do 444hz

aparaturę biorę te :https://www.hobbyking.com/hobbyking/store/%5F%5F62710%5F%5FTurnigy%5FTGY%5Fi6%5FAFHDS%5FTransmitter%5Fand%5F6CH%5FReceiver%5FMode%5F2%5F.html

nie wiem jakim cudem może to nie działać z open pilotem

i mam rozumieć że te silniki są ok?

bo szacowana masa drona to 679g a uciąg siników to 2800g powinno być ok 🙂

co do esc nie jestem pewny polecicie coś?

Link do komentarza
Share on other sites

Nie chodzi zaraz o pożar, z resztą nie każde uszkodzenie/przedziurawienie LiPol'a tak się kończy. Po prostu przypominam o zachowaniu pewnego minimum kultury technicznej potrzebnej do ich zamocowania i użytkowania. Pamiętaj też, że akumulatory czasem puchną więc nie mogą siedzieć w sztywnej i dopasowanej komorze.

Jeśli kontroler (jak można się było spodziewać) umie generować wyższe częstotliwości, to rozejrzyj się za ESC które łykają 400Hz, dedykowanymi do heli lub dronów. W tym samym sklepie (abc-rc) leżą obok własnie takie. Jest nawet 4-w-1. Nie chce Ci się poszukać czy nie umiesz odróżnić po opisie?

Właśnie dlatego, że nie wiesz (jakim cudem) może coś nie działać lub nie pasować, powinieneś się upewnić u sprzedawcy. Twój wybrany kontroler jest malutki. O ile piny wyjściowe do regulatorów są typowe, to złącze wejściowe sygnałów z odbiornika jest bardzo specjalne. Bez odpowiedniego kabelka nic nie zdziałasz, więc upewnij się czy kabelek pasujący drugą stroną do odbiornika jest w zestawie który kupujesz.

Silniki są OK. Jedyną ich wadą jest to, że stojan z uzwojeniami mocowany jest do tej czerwonej podstawki (którą mocujesz do ramy) za pomocą dwóch małych, czarnych śrubek bez łbów (tzw. szpilek). Lubią się odkręcać - a z kolei zaklejenie gwintu powoduje, że nie masz szans tego później odkręcić bez uszkodzenia wewnętrznego hexa. Od czasu gdy jeden z moich silników odfrunął powodując ukręcenie przewodów od regla, zniszczenie własnego śmigła i ogólną katastrofę latacza, przed każdym wyjściem z domu sprawdzam i dokręcam wszystkie 8 śrubek.

Musisz też dobrać piasty na oś 3mm. Osie są dość długie i jeśli nie wchodzą całe w piastę, można spokojnie przyciąć nawet ponad 5mm. Zawsze to krótsze ramię działania sił niezrównoważenia śmigieł i mniejsze drgania. Acha, kup też wyważarkę do śmigieł - to kilka złotych a zdarzają się bardzo nierówne śmigła. Warto przed założeniem nowego (a na początku idzie ich trochę) obciąć delikatnie któryś koniec lub dolepić kawałek taśmy izolacyjnej. No i przemyśl też sposób mocowania kontrolera do ramy - jakieś amortyzatory, gumki, silikonowe przekładki - jest tego trochę. U mnie wystarczył złożony na pół kawałek dętki rowerowej jako podstawa pod PCB i plastikowe zipy (niezbyt mocno ściągnięte) jako mocowania w 4 rogach płytki. Wszystkie sztywne śruby, kołki, tulejki itp raczej odpadają (w sensie, że się nie nadają a nie że gubisz je w locie).

Link do komentarza
Share on other sites

jak rozwale li-pol to pożar wiem

Jeśli tylko tyle wiedzy wyciągnąłeś z tamtego kompendium, to może lepiej przysiądź do niego jeszcze raz.

Nie chodzi zaraz o pożar, z resztą nie każde uszkodzenie/przedziurawienie LiPol'a tak się kończy. Po prostu przypominam o zachowaniu pewnego minimum kultury technicznej potrzebnej do ich zamocowania i użytkowania. Pamiętaj też, że akumulatory czasem puchną więc nie mogą siedzieć w sztywnej i dopasowanej komorze.

Właśnie ostatnio przeprowadziłem testy na kilku starych akumulatorach. Mam sporo zdjęć i filmów, zastanawiam się czy stworzyć z tego artykuł. Starałem się, aby środowisko nie ucierpiało w trakcie oraz po testach, ale trochę strach reakcji miłośników przyrody, którzy zaraz zarzucą mi trucie atmosfery... Jednak chyba dla celów edukacyjnych zaryzykuję.

Link do komentarza
Share on other sites

ReceiverCable.jpg?version=1&modificationDate=1421208706000&api=v2

za pomocą tego podłącze to do odbiornika co do siników zdecydowałem się na to

https://www.hobbyking.com/hobbyking/store/%5F%5F25076%5F%5FNTM%5FProp%5FDrive%5FSeries%5F28%5F26%5F1100kv%5F252w.html

i te piasty http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__16719__NTM_Prop_Drive_28_Series_Accessory_Pack.html

[ Dodano: 07-05-2015, 12:49 ]

co do piast nie jestem pewny bo chyba są do krótkiego wału

__________

Komentarz dodany przez: Treker

Zacznij pisać poprawnie. Używanie wielkich liter oraz interpunkcji nie boli 🙂

Link do komentarza
Share on other sites

OK, to kabelek mamy załatwiony.

Czy możesz powiedzieć dlaczego wybrałeś tak duże silniki? Już poprzednie były więcej jak wystarczające i pracowałyby na 1/4 mocy a te to już jakieś przegięcie. Chyba, że masz zamiar cegły na budowie tym quadem wozić. Na 4 silnikach tracisz (względem poprzednich Emaxów) prawie 80g masy za friko a tyle to różni np. akumulator 2.2 od 3Ah. Najpierw pisałeś o długich czasach lotu a teraz beztrosko pakujesz metal na pokład.

Jeśli piasty są dedykowane do tych silników, to w czym problem?

Jeżeli już decydujesz się na tak szczególne silniki i piasty, kup po jednym więcej. Zwykle psują się/palą uzwojenia/gną wały akurat przed fajnym wyjazdem na wakacje. Warto mieć w szufladzie jakiś zapas na szybko. To samo z regulatorem silnika.

Link do komentarza
Share on other sites

Gegtor, przede wszystkim zastanów się najpierw co i po co chcesz zrobić a dopiero potem dobieraj części. Do tego zamawiasz części z 3 sklepów co znacznie zwiększy koszty przez wartość przesyłek.

Zorientuj się czy silniki, których chcesz użyć dobrze współpracują z regulatorami. Ostatnio są z tym spore problemy. Regulatory z oprogramowaniem simonk źle współpracują z silnikami o większej ilości biegunów przy napięciu z akumulatorka 3s. Ja celowałbym w regulatory z oprogramowaniem blheli, ewentualnie w takie z atmegą na pokładzie tak, aby dały się w łatwy sposób przeprogramować na blheli. Bez problemu znajdziesz na necie listę kompatybilnych regulatorów.

Link do komentarza
Share on other sites

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Anonim
Dołącz do dyskusji! Kliknij i zacznij pisać...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.