Skocz do zawartości

Przetwornica step_down jako ładowarja do aku zelowego?


piotrekwwww

Pomocna odpowiedź

Witam, posiadam kilka wag uniwersalnych ktore posiadaja jako układ ładowania L7808 ktory sie strasznie grzeje, waga jest zasilana 15v. Chciałbym zamienic L7808 na taka przetwornice: http://botland.com.pl/przetwornice-step-down/2967-przetwornica-step-down-lm2596-15v-35v-3a.html

Moje pytanie dotyczy okresleniem max pradu ładowania na poziomie 1.2A przy 7.7v napiecie jak widac mozna zmieniac rezystorem nastawnyme ale jak ograniczyc max I ? Tam jest jakis rezystor ktory mogłbym wymienic na inny zeby prad max byl 1.2A?

i mam jeszcze jedno pytanie- Jak najprosciej wysterowac LED 2kolorowy ziel-czer tak zeby ze wzrostem napiecia na aku zielona mocniej sie swieciła/czerwona przyciemniała....wygaszała. Ta przetwornica nada sie jako ładowarka?Powinna byc ok?Dziekuje za podpowiedzi z gory

Link do komentarza
Share on other sites

Im więcej razy to czytam tym bardziej głupieję..

Waga? Ma ładowarkę? I stabilizator 7808 do ładowania akumulatora? Jakiego? 6V czy 12V? Dlaczego przeszkadza Ci, że się grzeje? Widocznie producent to przewidział. Każdy element przez który płynie prąd grzeje się z definicji. Jeśli chcesz zastąpić jedną ładowarkę inną, to musisz szukać ładowarki a nie stabilizatora napięcia. 7808 też nie jest ładowarką sam z siebie, ale pewnie ktoś tak układ wymyślił, że do tego go używa - być może ze wsparciem jakichś innych elementów obok. Nie, nie jest łatwo przerobić przetwornicę impulsową na ładowarkę aku żelowych chyba, że za pomocą rezystora szeregowego który też będzie się grzał. 1.2A to strasznie wielki prąd jak na typowy aku żelowy (do wagi). Jaką ma pojemność Twój aku? A ta waga to waży traktory czy tabletki w aptece? Sprecyzuj zakres napięć jaki Cię interesuje, bo napięcie akumulatora zmienia się w dość wąskim zakresie - taki chciałbyś wykrywać? Podczas ładowania czy rozładowania? - bo są inne. Umiesz polutować układ z kilku tranzystorów i oporników? Spróbuj opisać to wszystko jeszcze raz tylko bardziej uporządkowane.

Link do komentarza
Share on other sites

Akumulator 6v 4.5ah zwykła waga uniwersalna do 30kg. 7808cv zasilany jest 15v i juz wymieniłem tych układów z 10 w kilku wagach. Producent przewidział ze waga bedzie ładowana z zasilacza 12v 1000mA...jedna a nie rownloegle z 20innymi z zasilacza 15v i 5A. Stad pomysł zastapienia po uszkodzeniu 7808 go przetwornica. I pytanie jak ograniczyc prad płynacy na aku...tak zeby sie nieugotował😉 w przyszłym tygodniu odswierze temat.

Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

Tych wag jest ok 300-350 zasilaczy 8?10? niechcę niepotrzebnie komplikować sobie zycia...przy ewentualnej usterce chce podmieniać na przyszłość oraz dokładać "status naładowania" oraz czy jest podłaczona. ale niemam narazie nic wymyslonego na status naładowania, myslałem o 2kolorowej diodzie ziel-czerw, jak ktoś podłacza wagę w zaleznosci od poboru pradu przez aku im wiekszy tym bardziej swieci sie czerwona wraz ze spadkiem wzrasta jasnosc ziel a maleje czerwony

Link do komentarza
Share on other sites

OK, to teraz mamy większą jasność. Rzeczywiście, przy zasilaniu z 15V i akumulatorze 6V zrobienie ładowarki impulsowej ma sens. Akurat w przypadku akumulatora żelowego jest to.. łatwe i trudne. Łatwe, bo w wielu przypadkach najprostszy algorytm jest najlepszy: podłączasz swój aku do źródła stałego napięcia będącego napięciem końcowym ładowania i już 🙂 W przypadku gdy akumulator nie jest rozładowany kompletnie do zera lub wręcz uszkodzony, prąd nie przekracza tego dopuszczalnego (dla danej pojemności) i wystarczy tylko poczekać. Prąd automatycznie spada i wreszcie można uznać ładowanie za zakończone albo zostawić układ w tym stanie dowolnie długo - to zależy od napięcia jakie przyjęliśmy za końcowe. By szybciej naładować, można je zwiększyć, ale wtedy nie wolno przeciągać ładowania w nieskończoność. Trudność zaczyna się wtedy gdy chcesz układ uodpornić na uszkodzony (zwarty? zwarta jedna cela? rozładowany do 2-4V?) akumulator, chcesz szybko ładować i wyłączać po naładowaniu. Wtedy trzeba wbudować ograniczenie prądowe, być może termiczne, timer, wykrywanie spadku prądu do jakiejś wartości no i ew. sygnalizację np. na LEDach. Najprościej taką inteligencję zbudować na jakimś malutkim mikrokontrolerze sterującym bezpośrednio tranzystorem przetwornicy, ale nie wiem czy chcesz się w to bawić. Zwykle preferowane są rozwiązania supertanie, na megapopularnych scalakach typu MC34063, 555 lub UC3843 plus kilka oporników. Jak chcesz lub jak wolisz to zrobić? A może szukasz rozwiązania gotowego?

http://www.aliexpress.com/item/1pc-5A-DC-to-DC-CC-CV-Lithium-Battery-Charger-Board-LED-Drive-Power-Converter-Module/32346351121.html?spm=2114.01010208.8.44.FP9FsR

Co prawda napisali, że do litowych, ale algorytm CC/CV pasuje i tutaj. Można niezależnie ustawiać prąd i napięcie więc powinno zadziałać.

EDIT: Sygnalizację/pomiar prądu na LEDach można dospawać niezależnie.

Link do komentarza
Share on other sites

a do tej z mojego linku nie moznaby było dołozyc rezystora nastawnego? potencjometru? tak jak do tej Twojej z aliexpress? mam 1/3 zrobione za tej przetwornicy MC34063 i sie zastanawiam czy niesklonować pcb i tyle;) dodać sygnalizację naładowania/ładowania... bede sie odzywał w przszyłym tygodniu

Link do komentarza
Share on other sites

Przetwornica wskazana przez Ciebie jest zamkniętym układem do stabilizacji napięcia. Jedyne ograniczenie prądu jakie tam jest, jest wbudowane w sam scalak i służy do zabezpieczenia głównego klucza (i dławika, diody etc) przed zwarciem na wyjściu. Pomaga też podczas soft startu. Nie można tak po prostu dostawić gdzieś rezystora tak, by zamienić to w ładowarkę CC/CV. To już prędzej możesz dobudować układ pomiaru prądu a jego wyjście podłączyć do pętli sprzężenia zwrotnego tak, by w pewnych warunkach zamieniał układ w źródło prądowe. Ale z góry nie można zgadnąć, że zadziała a całość będzie stabilna.

Na 34063 da się zrobić to o czym myślisz, bo tam masz rezystor pomiarowy na zewnątrz. Tylko, że to z kolei jest stary scalak na kluczach bipolarnych pracujący do 100kHz. Cewka będzie duża i kondensatory też, a prądu niewiele. Stawiałbym na 0.5A i ograniczeniem jest moc strat w obudowie DIP8. Raczej nie wstawisz tam potencjometru, bo rezystor ograniczenia prądowego włączony jest szeregowo z dławikiem więc płynie przez niego to co przez cewkę (no po to tam jest). Ponieważ napięcie detektora to ok. 300mV, to dla przykładowego prądu 300mA powinieneś wstawić 1Ω. Nie będzie to sztywna regulacja, bo jest to raczej zabezpieczenie przeciwzwarciowe, ale do ładowania akumulatora wystarczy. A po co potencjometr? Nie możesz ustawić prądu raz na zawsze?

Z uwagi na prymityw układu całość będzie się jednak grzała - szacuję niecały 1W strat łącznie w scalaku, dławiku i diodzie dla 0.5A prądu, ale to i tak jest dużo lepiej niż w przypadku stabilizacji liniowej w tych samych warunkach: (15V-7V)*0.5A=4W.

Nie rozumiem co masz zbudowane i co chcesz klonować więc trudno mi z tym dyskutować.

Pokaż schemat tego co już zrobiłeś.

Link do komentarza
Share on other sites

Ten sam silnik może być wykorzystany w ciężarówce i w autobusie. A jedno nie powstaje z drugiego przez wspawanie pary drzwi, nieprawdaż?

Jeśli przyjrzysz się bliżej to zauważysz, że na tej płytce jest o wiele więcej elementów niż na zwykłym stabilizatorze napięcia. Te scalak ma wejście sprzężenia zwrotnego od napięcia. Jeśli chcesz na nim zrobić coś więcej, musisz wypracować sygnał który będzie "oszukiwał" główną przetwornicę, że pracuje ona w normalnym układzie stabilizacji napięcia. Musisz mierzyć prąd odkładając napięcie na jakimś oporniku szeregowym, zrobić wzmacniacz tego sygnału i odnieść go do masy tak jak "lubi" to 2596 a potem pożenić go z sygnałem czysto napięciowym żeby układ miał dwa ograniczenia pracujące równolegle. Wtedy to już tylko dwa potencjometry i jesteś w domu. Jesteś gotowy na takie przeróbki które de facto są zrobieniem nowego układu na nowej płytce? Jeśli tylko gotowiec spełnia Twoje oczekiwania, radzę Ci to kupić. Wyjdzie taniej i szybciej a gdy się popsuje, przynajmniej masz jakieś gwarancje itp.

Link do komentarza
Share on other sites

Ponieważ planujesz tego kupić kilkaset jeżeli dobrze rozumiem to ważne może być to że prosto z Chin są ponad 2x tańsze: http://www.aliexpress.com/item/1pcs-High-Quality-Step-down-Adjustable-Power-Supply-Module-CC-CV-LED-DC-DC-LM2596-Driver/32432840511.html .

A myślę że jakby napisać wiadomość to jeszcze by trochę opuścili cenę przy takim zamówieniu 🙂

EDIT: Tu jest 10 sztuk za 50zł: http://www.aliexpress.com/item/10-Pieces-lot-LM2596-DC-DC-Step-down-Adjustable-CC-CV-Power-Supply-Module-Converter-LED/32547742874.html

Link do komentarza
Share on other sites

Ja zrozumiałem, że samych wag jest dużo, ale ładowarek potrzeba znacznie mniej - kilkanaście? Przy kilkuset to już na pewno opłaca się zrobić dedykowaną płytkę z układem zaprojektowanym dokładnie do potrzeb. Nie są potrzebne np. drogie potencjometry.

Link do komentarza
Share on other sites

marek1707, mi się wydaje że ładowarka jest częścią wagi, a zasilacz to prosty zasilacz 15V.

Jak patrzę że gotowa kosztuje 5zł to nie wiem czy za 1500-2000zł da się zrobić to od projektu po montaż, wątpię.

Szybkie sprawdzenie cen mówi mi że nie ma opcji.

Link do komentarza
Share on other sites

Masz rację, 5zł jest kompletnie nie do przebicia, a płyteczka po wyregulowaniu prądu i napięcia chyba pasuje jak ulał. Jeśli rzeczywiście działa jak napisali, to z wersji "zrób to sam" chyba tylko opcja "cieplna" (stabilizator liniowy plus opornik) może być tańsza.

Link do komentarza
Share on other sites

marek1707, no ale opcja cieplna jest równie zła jak aktualna która jak piszepiotrekwwww się przegrzewa z powodu zbyt wysokiego napięcia zasilania. Fakt, można by dodać do tego radiator i kombinować, ale myślę że skoro są tak śmiesznie tanie gotowe rozwiązania to nie ma co myśleć dalej.

piotrekwwww, moja rada jest taka: Kup te 10 płytek z linku 3 posty wyżej, przetestuj, jak będzie działać kup więcej. Kup z zapasem bo to chińszczyzna.

Link do komentarza
Share on other sites

Bądź aktywny - zaloguj się lub utwórz konto!

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto w ~20 sekund!

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj się »

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się »
×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.