Skocz do zawartości

Sterowanie silnikami DC przez L298N - brak prądu na wyjściach


adi114

Pomocna odpowiedź

to teraz już w ogóle nie wiem w czym jest problem :/

Podanie takich samych sygnałów czy to H - H czy L - L to hamowanie silnika....

Mam jeszcze jedno pytanie, czy dam radę do arduino podłączyć joystick D300X-R1? jest on na 12V i jego oporność to 5kOhm, gdzie joystick standardowy dla arduino, tez z którego aktualnie korzystam to KY-023 i jest na 5V i PRAWDOPODOBNIE też ma 5kOhm.

Link do komentarza
Share on other sites

Jeżeli jest to zwyczajny joystick to są w nim tylko potencjometry, więc podawanie napięcia pracy jest trochę bez sensu, ewentualnie można podawać maksymalne napięcie pracy.

Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

W danych katalogowych tego joya nie ma ani słowa o 12V. Znowu ktoś coś słyszał, że dzwonią zamiast zajrzeć do źródeł:

https://www.piekarz.pl/pl/pdf.php?id=17474

A co do tabelki: naprawdę tylko tyle zrozumiałeś? 😥 No to przyjrzyjmy się jej bliżej. Mamy zatem kilka sygnałów:

Ven - czyli wejście EN/PWM któregoś kanału

C i D które równie dobrze mogą nazywać się A i B - to wejścia sterujące kierunkiem.

W kolejnych wierszach mamy opisane wszystkie możliwe kombinacje tych wejść i reakcje mostka:

1. VEN=H, C=H, D=L - jazda do przodu, wiadomo.

2. VEN=H, C=L, D=H - jazda do tyłu. Oczywiście kierunek jest sprawą umowną.

3. VEN=H, C=D - gdy mamy VEN w stanie wysokim, niezależnie od tego czy C=D=0 czy C=D=1 mamy hamowanie aktywne. Silnik jest zwarty tranzystorami mostka.

4. VEN=L - tu niezależnie od stanów C/D mamy "Free Running" czyli wolny wybieg silnika. Wszystkie 4 tranzystory mostka są wyłączone a silnik działa tak jakby mu ktoś kable odłączył. Jasne, że w końcu się zatrzyma, ale tylko dzięki oporom ruchu - to nie jest hamowanie a powolne, swobodne zatrzymanie.

Ponieważ zwykle do VEN podłączony jest PWM to podczas pracy mostek przełączany jest między dwoma trybami:

- gdy PWM=1 silnik odstaje "kopa" w odpowiednią stronę,
- gdy PWM=0 silnik swobodnie biegnie swoją bezwładnością.

Im przewaga "kopów" na swobodnym kręceniem się jest większa (tj. im większe wypełnienie PWM) tym średnio więcej energii dostarczasz do silnika i tym więcej energii mechanicznej on oddaje do obciążenia.

A teraz jeśli chcąc się zatrzymać ustawisz PWM=0 to niezależnie od tego co będziesz kombinował na C lub D, nie dostaniesz aktywnego hamowania. Żeby to zrobić, musisz ustawić C=D=0 i włączyć PWM. Teraz od stopnia wypełnienia PWM będzie zależała siła hamowania. Jeśli ustawisz PWM=1% to silnik będzie praktycznie dokręcał się siłą bezwładności bez specjalnego hamowania "elektryką". Gdy ustawisz PWM=90%, koła się zatrzymają nagle i wpadniesz w poślizg. Pamiętaj, że im będziesz bardziej podkręcał hamowanie, tym bardziej obciążysz mostek, bo prąd hamowania dynamicznego pochodzący tym razem z silnika musi przepłynąć przez 2 tranzystory. No i można uszkodzić przekładnie zębate, szczególnie te plastikowe.

Czy teraz to jasne?

Link do komentarza
Share on other sites

hmmm na początek może kontynuacja wątku o joysticku... na tej samej stronie a dokładniej tu: https://www.piekarz.pl/pl/?item=44560 jest informacja w tabelce o napięciu przełączania DC stąd moje pytanie. Nie wymyśliłem tego sobie 😉

Co do silników a dokładniej mostka... Hmm teraz się rozjaśniło... Tkwiłem w błędnym przekonaniu czytając jeden z poradników na forbocie który mówił o takowej tabeli prawdy w sposób następujący: W celu zatrzymania silnika lub zmiany kierunku należy ustawić sygnały zgodnie z poniższą rozpiską, która nazywa się tabelą prawdy:

ArdKurs_11.png

Jak widzisz, mamy dwie kombinacje, które powoduje zatrzymanie silnika. Niektóre sterowniki przy podaniu dwóch jedynek wykonują hamowanie przeciwprądem. Czasami może być one szkodliwe dla całego układu jednak powoduje natychmiastowe zatrzymanie silnika.

Podanie dwóch stanów niskich powoduje najczęściej zatrzymanie swobodne (aż silnik wytraci pęd). Informacji na ten temat należy szukać w notach katalogowych mostka.

Stąd moje domysły. Jednak w moim wypadku korzystam z silników 12V z przekładnią na 70 obr/min, więc prędkość nie jest jakaś oszałąmiająca, więc jeśli się nie mylę, to w tym konkretnym wypadku hamowanie przeciw prądem nie powinno mieć jakiś mocniejszych skutków, zwłaszcza że wewnątrz przekładni zębatki są metalowe. Co więcej nie przewidywałem nawet użycia "przeciwprądu" bo troszkę odstraszył mnie powyższy zapis. Natomiast twoja interpretacja i przedstawienie znacznie rozjaśnia i na pewno przyda się w przyszłości za co dziękuję.

Wracając na chwile do joya.... czyli praktycznie nie ma przeciwwskazań abym użył go w projecie?!

Link do komentarza
Share on other sites

Nie ma. To są zwykłe potencjometry. Staraj się jak najmniej korzystać z informacji wtórnych. Ludzie pracujący w sklepach internetowych i tworzący strony informacyjne produktów mogę nie mieć zielonego pojęcia o elektronice. Przykład strony f-my Piekarz pokazuje to dobitnie. Bzdura goni bzdurę, ciekawe skąd to wzięli.. Zawsze szukaj danych katalogowych producenta - a tutaj takie były na talerzu.

Podpinaj więc skrajne wyprowadzenia potencjometrów między GND i Vcc a ze środka dostaniesz napięcie dla ADC. W dużo węższych granicach, ale wynika to z ograniczeń konstrukcji mechanicznej joysticka a nie rezystancji potencjometrów.

Tabelki są ważne dla konkretnego scalaka. Nie ma jednej ogólnej więc na drugi raz nie wyciągaj pochopnych wniosków. Wyszukuj informacje konkretnie o produkcie, który Cię interesuje.

W hamowaniu silnikiem niebezpieczeństwo nie kryje się w prędkości a raczej nie tylko w niej. Chodzi przecież o energię zgromadzoną w obciążeniu, np. kołach i poruszającym się pojeździe. Nawet wolno płynący lodołamacz kruszy lód grubości 2m bo jest wielki i ciężki. Jeśli Twój pojazd jest podobny, to ukręci przekładnię przy próbie gwałtownego hamowania nawet przy prędkości 1m/s. To moment mechaniczny od bezwładności mas niszczy tryby a nie prędkość. Gdy silnik "wybiega swobodnie", nie stanowi takiego oporu i jest szansa przeżycia trybów. Musisz poeksperymentować. Na szczęście masz możliwość regulacji siły hamowania 🙂

Link do komentarza
Share on other sites

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Anonim
Dołącz do dyskusji! Kliknij i zacznij pisać...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.