Skocz do zawartości

Prosty ultradźwiekowy skaner otoczenia 2D (360 stopni)

Pomocna odpowiedź

Napisano

Witam bardziej doświadczonych kolegów.

Jestem bardzo początkujący w temacie budowy robotów, dlatego proszę o wyrozumiałość.

Jestem na etapie gromadzenia informacji teoretycznych dot. budowy robotów (równania kinematyki robota, przetwarzanie informacji z enkoderów, układów MPU, algorytmów, typowych rozwiązań).

Posiadam doświadczenie w programowaniu w językach C/C++, Java, Python, C# (spora ilość języków wynika z faktu, że pracuję jako programista od wielu lat, jednak piszę zawodowo głównie oprogramowanie finansowe i wspomagające procesy produkcyjne). Mam też podstawową wiedzę z matematyki wyższej oraz elektroniki.

Jakiś czas temu próbowałem zbudować prostego robota (nie jest to jakiś konkretny rodzaj). Robot posiadał podwozie dwukołowe i sterownik silników (dwa małe silniczki) oraz czujnik ultradźwiękowy. Potrafił omijać przeszkody - prymitywny program (Arduino) na sterownik silników "Dagu S4A EDU". Oto krótki filmik i zdjęcie robota:

https://www.dropbox.com/s/9bc2ds95of0g5ct/Robot.mp4?dl=0

https://www.dropbox.com/s/devmry0blo7qxp9/JerryBot_Final.JPG?dl=0

Jak widać ze zdjęć, próbowałem rozbudować robota o kamerę z ruchem w pionie i poziomie oraz Raspberry 3 do obróbki obrazu z kamery, ale próba zakończyła się niepowodzeniem z powodu zasilania robota - brak wyprowadzonego złącza do ładowarki akumulatorów, co skutkowało tym iż trzeba było rozkręcać robota, aby dokonać wymiany akumulatorów.

Pomysł na skaner otoczenia 2D wynika z przemyśleń wynikających z budowy tego pierwszego bardzo prostego robota. Mam teraz większe podwozie 4-ro kołowe na którym oprócz sterownika silników chciałbym umieścić opisywany skaner otoczenia 2D oraz układ MPU - gyro + magnetometr (robiłem próby z enkoderami silników, ale koła robota się ślizgają po podłożu więc zdecydowałem ,że MPU będzie lepszym rozwiązaniem). Skaner otoczenia miałby służyć do planowania trasy robota.