Skocz do zawartości

Gra Elektroniczna ,,Kółko i krzyżyk''


elektrojanusz

Pomocna odpowiedź

Witam. Mam do przedstawienia pomysł którym jest całkowicie analogiczna gra tic tac toe do której nie potrzeba arduino lub innych płytek. Gra opera się na bramkach logicznych AND czyli układzie CD4081BE.

Działanie: w grze jest 8 wygrywających kombinacji (3 poziomo, 3 pionowo, 2 na skos), w grze jest 9 pól. Na pierwszym zdjęciu widzimy 3 bramki logiczne AND połączone ze sobą w taki sposób, żeby potrzeba było trzech a nie dwóch wartości 1 żeby na wyjściu była wartość 1 (ponieważ chcemy, żeby sygnały doprowadzone były tylko masą, lub tylko plusem) , bo 3 symbole na skos to wygrana.

Kontrola: każdy gracz posiada 2 oddzielne kontrolery, czyli np. kostki z 9 przyciskami monostabilnymi tak jak na drugim obrazku, wciśnięcie przycisku odpowiada  zapaleniu się odpowiedniego pola, jeżeli zapalone są 3 znaki pod rząd, to oznacza to wygraną.

Wygrana: W elektronice będzie 8 układów z bramek logicznych tak jak na 1 obrazku. Zakładając, że pole jest ponumerowane w ten sposób jak na 3 obrazku to wygrywające kombinacje będą takie:

123 456 789 147 258 369 159 357, do każdego układu będą przypisane te liczby, naprzykład wciskając przycisk oznaczony numerem 1 sygnał popłynie do wszystkich układów w których  "1" jest potrzeby do wygrania, (przykład: gracz który ma wciśnięte 147, to układ który ma przypisane takie cyfry otworzy przepływ prądu i dioda zostanie zapalona co będzie oznaczać wygraną, w diodzie RGB do każdego gracza można przypisać inny kolor, np: kółko na kolor czerwony, a krzyżyk niebieski.

tic tac 1.png tic tac 2.png tic tac 3.png

  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

@elektrojanusz, witam na forum 🙂

Temat przeniosłem z działu DIY, ponieważ nie spełnia wymogów dla konstrukcji opisywanych w tamtym dziale. Jednocześnie informuję, że niestety projekt ten nie może być zakwalifikowany do naszej akcji rabatowej, ponieważ nie spełnia ogłoszony tam wymogów. W razie wątpliwości zachęcam do dokładnej lektury ogłoszenia oraz sprawdzenia listy przykładowych projektów biorących udział w tej akcji.

Link do komentarza
Share on other sites

Może pomyśl nad użyciem układów 74HC10. Wtedy potrzebujesz tylko 3 scalaków by pokryć wszystkie 8 kombinacji wygrywających. Na wyjściach możesz zrobić sumowanie na drucie za pomocą zwykłych diod i dostaniesz jeden sygnał mówiący "ktoś wygrał". Wydaje się prostsze niż bramki 2-wejściowe. Z resztą wszystko możesz zrobić na diodach, w ogóle bez bramek TTL czy CMOS.

1. Jak chcesz zapewnić, by gracze mający osobne kontrolery nie wciskali przycisków na polach już zajętych?

2. Przyciski monostabilne wracają po zabraniu palca - jak dzwonek do drzwi. Czy tak miało być, że każdy musi trzymać kolejnymi placami do końca gry wszystkie swoje zajęte pola? To takie ćwiczenie z rehabilitacji dłoni? Czy chodziło o bistabilne? A może raczej jedna plansza z przełącznikami 3-pozycyjnymi? Na początku ustawiamy wszystkie na środek a potem każdy z graczy przełącza te jeszcze nie ruszone w swoją stronę? No i dwa komplety układów sprawdzających zwycięstwo: dla lewego i prawego gracza i dwa sygnały "wygrałeś".

  • Lubię! 2
Link do komentarza
Share on other sites

Tu wchodzimy w mocno akademicką teorię układów logicznych ale może wyjść z tego coś naprawdę fajnego. 😁

A gdyby tak zminimalizować funkcję logiczną wychodząc od wszystkich wygrywających kombinacji. Miałbyś 2 takie układy - dla każdego gracza osobny.

Teraz pytanie jak sterować?

  • Możesz dać 2 przycisk i 2 przerzutniki ~SR. Wtedy wciśnięcie przycisku oznacza ze gracz coś tam położył (można tez dodać zabezpieczenie, żeby drugi już nie mógł tam nic postawić - wyprowadzasz wyjście przerzutnika na asynchroniczne wejście SET drugiego (i odwrotnie).
  • Możesz dać 1 przycisk (+filtr RC) i złożony z 2 ~SR licznik (będą to 2 bity i 4 wartości). W stanie początkowym na bitach będzie 00 - nie ma nic. Sprawdzasz (01) czy na 1 bicie jest coś - jeżeli tak to gracz 1 tam postawił, kolejne kliknięcie to 10 czyli drugi bit obstawiony - drugi gracz. jak jest 11 to przechodzisz od razu do 00. Wychodzi z tego układ asynchroniczny. Trzeba się tylko zastanowić czy wyścigi są tu groźne (zmiana na więcej niż 1 bicie). Również ten układ da się zminimalizować stosując model stanowy.

Grę można zresetować kasując zawartość przerzutników - asynchroniczny RESET.

Pierwsza opcja jest trochę łatwiejsza, ale z drugiej strony jakbyś dał podświetlenie każdego segmentu - wyprowadzasz LED z wyjścia przerzutnika, to sterowanie w drugiej opcji będzie całkiem intuicyjne.
Dobrze pamiętać aby dobrać interpretację stanów rejestru tak by było to pomocne - rozpoznawanie 1 na każdym bicie sprawi że możesz podłączyć wyjścia przerzutników poprzez jakiś tranzystor/bufor od razu do LEDów.

IMO naprawdę fajny projekt, sam kiedyś na studiach zrobiłem sterownik wyświetlacza segmentowego na układach CMOS i w tamtym przypadku teoria działa w praktyce 😅. Jestem ciekaw jak to wyjdzie, tu masz w razie czego materiały o minimalizacji funkcji.

Edytowano przez Gieneq
  • Lubię! 1
  • Pomogłeś! 1
Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

1 godzinę temu, Gieneq napisał:

ale może wyjść z tego coś naprawdę fajnego

Raczej mogłoby wyjść, gdyby ktoś miał wystarczające przygotowanie teoretyczne i chciał to zrobić "dla sztuki", jak ten Twój dekoder wyświetlacza. Z całym szacunkiem, ale moim zdaniem piszemy do osoby która przeczytała gdzieś o istnieniu bramek AND i nagle postanowiła ich użyć. Doceniam Twój wysiłek i rozumiem, że edukacja, że każdy od czegoś zaczynał, że trzeba nieść kaganek oświaty itp, ale w kontekście obrazka namalowanego w Paint mówienie o minimalizacji, przerzutnikach, wyścigach i modelu stanowym wygląda na próbę tłumaczenia przedszkolakom teorii DSP.

To tylko taka poranna (śnieg! śnieg za oknem!) uwaga na temat dysonansu poziomu pytania i ostatniej odpowiedzi. Ciekawe czy trafna? I czy autor wątku nadal jest zainteresowany tematem?

EDIT: Uważam, że nawet proponowane w moim poście wired-or na diodach było zbyt dużym skrótem myślowym, choć bardzo chciałbym się mylić.

Edytowano przez marek1707
  • Lubię! 2
Link do komentarza
Share on other sites

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Anonim
Dołącz do dyskusji! Kliknij i zacznij pisać...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.