Skocz do zawartości

Zaprogramowanie Arduino Mega do modelu samochodu


Konrad1705

Pomocna odpowiedź

Witam wszystkich,

Jestem fanem Rolls-Royce'a. Jako, że zajmuje się również modelarstwem postanowiłem zbudować replikę/model egzemplarza z 1933 roku o nazwie Rolls-Royce Phantom II. Mój projekt jest bardzo zaawansowany.Chce zastosować w nim dość dużo elektroniki. Chciałbym zaprogramować to płytką Arduino Mega 2560 (ten model akurat posiadam). Samochodzik powinien jeździć do przodu i do tyłu z wykorzystaniem sinika elektrycznego, skręcać, światła mają się świecić z przodu i z tyłu (tu chce zastosować słabe diody na światła zwykłe i mocniejsze diody na światła przy hamowaniu, więc 3 pary świateł). Oprócz tego chciałbym zastosować oświetlenie zegarów na desce rozdzielczej i może oświetlenie wnętrza. Wszystko musi być zdalnie sterowane. I teraz najtrudniejsze... chce żeby samochodzik wydawał dźwięki jak z epoki. Czytałem, że jest to możliwe za pomocą takiej płytki:

https://www.sparkfun.com/products/11125

Lecz ja chciałby żeby w zależności od prędkości auta (prędkości obrotowej silnika) wydawał inny dźwięk tzn wyższe obroty -wyższy dźwięk. Chciałbym żeby był też moment uruchamiania, podczas którego dźwięki będą tak jak na biegu jałowym, kiedy samochód będzie chodził na "obrotach jałowych" (wtedy silnik elektryczny nie pracuje).

I tutaj właśnie jest mały problem. Czy tak skomplikowany układ da się stworzyć? Ile musi zająć mi nauka żebym sam mógł coś takiego napisać (i czy w ogóle uda mi się to)?

Poniżej macie zdjęcie samochodu który chce stworzyć.

Czekam na odpowiedź i kreatywne pomysły.

Pozdrawiam

1200px-1933_Rolls-Royce_Phantom_II_Continental.jpg

Link do komentarza
Share on other sites

@Konrad1705 Witaj, nie napisałeś nic o skali? Wbrew pozorom ma ona duże znaczenie bo to, o czym piszesz będzie zajmować dość dużo miejsca? Jakie jest Twoje doświadczenie z elektroniką/Arduino? To, o czym piszesz jest jak najbardziej do zrealizowania na tej platformie, ale wymaga nieco wysiłku 🙂 Co z zdalnym sterowaniem? Bluetooth? Jeżeli chodzi o dźwięki, to jeżeli masz pliki MP3, to z takim lub innym modułem-odtwarzaczem MP3 współpracującym z Arduino nie powinno być problemu. Rozumiem, że jako modelarz mechanika nie ma dla Ciebie tajemnic (np. skręcanie - serwo?), a bardziej skupić się chcesz na samej stronie elektroniczno-programistycznej?

Pozdrawiam 🙂

  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

Faktycznie, zapomniałem. Skala to 1:10. To duży projekt :)

Jeśli chodzi o samo programowanie to znam podstawy, ale nie na tyle żeby na platformie Arduino stworzyć jakiś super praktyczny projekt. Modele które do tej pory budowałem raczej nie miały elektroniki, którą trzeba było zaprogramować, a raczej gotowe podzespoły. Ale mechanika i podzespoły nie mają przede mną tajemnic. W takim projekcie zaawansowane jest wszystko także rama i inne częsci ale to moja w tym głowa. Raczej w materii programowanie trzeba będzie się skupić.

  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

Pomijając jakość dźwięku z takiej płytki to obawiam się, że nie uzyskasz tego efektu. Wyobrażam sobie, że ciężko będzie zarazem zapętlić dźwięk, żeby odtwarzał się cały czas gdy samochód jedzie ze stałą prędkością, a zarazem modulować go gdy przyspiesza. W prawdziwym samochodzie dźwięk związany jest z częstotliwością obrotów silnika - czyli zmiana poziomu głośności nie da tego efektu.

Potrzebne byłoby generowanie przebiegu o zmiennej częstotliwości zależnej. Wtedy możesz go przepuścić przez filtr dolnoprzepustowy i wzmocnić.

15 godzin temu, Konrad1705 napisał:

Jeśli chodzi o samo programowanie to znam podstawy

Myślę że nie jest to trudne, pewnie na początek jak założysz, że samochód rozpędza się w jakimś stałym czasie i w takim narasta częstotliwość sygnału, to będzie to wystarczającym przybliżeniem. Następnie można pomyśleć o jakiś mniej sztywnych rozwiązaniach. 😉 

  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

Witam,

Dzięki ostatniemu wpisowi wpadłem na wydaje mi się dobry pomysł. Wszystko dotyczy ustawień dźwięków. Mój pomysł przedstawiłem na zdjęciu poniżej. Polega on na tym że przednia oś kół będzie połączona paskiem z zębatką. Na tej zębatce będzie taka jakby wypustka (może być ich np 4 dla dokładniejszego pomiaru), która będzie miała za zadanie zamykać obwód poprzez wyłącznik krańcowy:

https://botland.com.pl/pl/czujniki-krancowe/919-wylacznik-czujnik-krancowy-mini-z-rolka-wk625.html

Komputer - Arduino odczyta zmianę i na tej podstawie obliczy "prędkość" od której uzależnione będą ścieżki dźwiękowe. Zakładamy, że mam około 30 ścieżek dźwiękowych , każda z innej prędkości obrotowej silnika (moge to zdobyć). Po przeliczeniu komputer będzie dobierał odpowiednią ścieżkę zapisaną na karcie SD.

To co przedstawiłem powyżej to własnoręczny "obrotomierz", ale może są takie dostępne na rynku? Nie wiem, nie orientuje się w tym temacie, a Wy coś wiecie?

Nie wiem czy to co wymyśliłem ma sens aczkolwiek wydaje mi się że przy odrobienie precyzji w montażu i odpowiednim zaprogramowaniu może przynieść pożądany efekt. Co Wy o tym myślicie? Proszę o podpowiedź

Pozdrawiam

 

CCF20190226.jpg

Link do komentarza
Share on other sites

Ten dźwięk to najtrudniejsza sprawa w twoim pomyśle. Sam kiedyś robiłem coś takiego do ciężarówek zdalnie sterowanych. Na procku atmega 328 (czyli taki jak w nano, uno) udało mi się zrobić sterowanie świateł, kierunkowskazów, stopu, i dzwięk silnika ale tylko na zasadzie zwiększenia częstotliwości. Procek ledwo wyrabiał. Zwiększania amplitudy już nie dałem rady dorobić. Dzwięki zrobiłęm nagrywając ciężarówki na biegu jałowym + zapalanie i gaszenie nagrane jako wav na karcie sd.

W arduno mega siedzi większy procek ale pod względem wydajności więc problemy pewnie będą podobne. Zastosowanie jakiegoś ARM'a z pewnością rozwiązałoby problemy wydajności.

  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

37 minut temu, Konrad1705 napisał:

To co przedstawiłem powyżej to własnoręczny "obrotomierz" ...

Przecież silnikiem będzie sterował procesor, więc on sam będzie "wiedział" z jaką prędkością jedzie model, bez pośrednictwa czy pomocy zewnętrznego obrotomierza, chyba, że czegoś tu nie rozumiem? No i 30 różnych dźwięków, to chyba trochę za dużo? Czy na początek nie wystarczyłby dźwięk na luzie i dźwięk jazdy do przodu, tyłu. Ewentualnie dźwięk przyśpieszania [zwiększone obroty], zwalniania i jazdy ze stałą prędkością?

Przecież to model w skali 1:10? Więc jak prawdziwy samochód "wydaje" 30 różnych dźwięków, to w skali 1:10, to będzie właśnie 3?

No i odgłosy w prawdziwym samochodzie zależą bardziej od położenia pedału gazu, a nie prędkości.

Link do komentarza
Share on other sites

Jeśli chodzi o te 30 dźwięków to chodzi o łagodne przejście miedzy ściezkami dzwiekowymi.

Jeżeli prawdziwy samochód jest na biegu to jego obroty silnika są uzależnione od prędkości czyli wydaje wyższy dźwięk niż na luzie.

Czy jeżeli w samochodzie zastosuje silnik elektryczny to czy po rozpedzeniu samochodziku i puszczeniu gazu komputer będzie wiedział z jaką prędkością chodzi silnik napedzony tylko wcześniejszą pracą?

41 minut temu, slawko_k napisał:

W arduno mega siedzi większy procek ale pod względem wydajności więc problemy pewnie będą podobne. Zastosowanie jakiegoś ARM'a z pewnością rozwiązałoby problemy wydajności.

Na co pozwoli mi taki modul ARM?

Link do komentarza
Share on other sites

Bądź aktywny - zaloguj się lub utwórz konto!

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto w ~20 sekund!

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj się »

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się »
×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.