Skocz do zawartości
SylwekK

Silniki z przekładnią od chińczyka

Pomocna odpowiedź

Witam,

Czy ktoś z kolegów zamawiał może silniki z przekładnią i enkoderami takie jak 25GA370, JGB37 lub podobne z max prądem do 1A 12V i około 6000 rpm lub więcej ?

Jak zwykle chodzi o minimalne (wręcz niezauważalne) luzy na przekładni 🙂 Przez jakiś czas korzystałem z silników RH158 z moimi własnymi enkoderami, ale luzy przekładni są niestety trochę irytujące choć stosunkowo niewielkie - około 3mm na osi 12cm. Trafiłem kiedyś na silniki, które na osi 40cm miały jakieś 1-2mm luz, niestety brak jakiejkolwiek możliwości zainstalowania enkodera je zdyskwalifikował. Krokowce w moim projekcie odpadają.

Z góry dzięki za informacje.

 

 

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

@SylwekK luzy na przekładaniach w tego typu silnikach to raczej norma, chyba nie da się zbytnio nic poprawić w tym względzie. 

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Kurcze, powiadomienie z forum mi do spamu zakwalifikowało. Na szczęście wyłapałem 🙂 

@Treker, Wiem, że luzy to norma tyle, że raz jedne silniki mają większe inne mniejsze. Jak pisałem trafiłem kiedyś na fajne tylko bez wystającej osi z tyłu i enkodera nie miałem jak założyć.

Pisałem trochę z chińczykiem od tych silników, ale nie wiele się dowiedziałem. Ani słowa o luzach na moje pytania tylko w końcu lista wszystkich dostępnych u niego silników spełniających kryteria 12V 1A.

Chyba trza będzie zamówić parę modeli i po prostu testować...

 

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites
(edytowany)

A nie mógłbyś samemu ograniczyć tych luzów? Naciąć oś w 2 miejscach, założyć 2 pierścienie segera i łożysko pomiędzy?

Edytowano przez Gieneq

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

@Gieneq, tylko, że mi chodzi o luzy obrotu na osi wyjściowej, a nie wzdłużne :)

 

  • Lubię! 1

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites
Dnia 4.11.2019 o 16:16, SylwekK napisał:

mi chodzi o luzy obrotu na osi wyjściowej, a nie wzdłużne

To dalczego podajesz je w milimetrach a nie w stopniach? Każdy normalny czlowiek czytając Twój pierwszy post na 100% uzna, że myślisz o luzach poosiowych a nie kątowych, no bo niby jak okreslać te drugie w jednostkach długości?

Dnia 31.10.2019 o 12:52, SylwekK napisał:

stosunkowo niewielkie - około 3mm na osi 12cm

Być może miało być "około 3mm na obwodzie koła o promieniu 12cm", czy tak? Z tego jak nic wychodzą stopnie, ale tak nie napisałeś. Wielostopniowe przekładnie zębate są skazane na większe luzy z przyczyn oczywistych. Może przemyśl zatem użycie mniejszych przełożeń i jednocześnie silników dysponujących dużym momentem? Przykładowo płaski (ale o sporej średnicy) silnik 3-fazowy BLDC ew. wyposażony w jednostopniową przekładnię planetarną na pewno będzie miał mniejsze luzy kątowe (a bez przekładni to trudno w ogóle o nich mówić) niż kilka zębatek połączonych szeregowo. Może warto zastanowić sie nad innymi rodzajami przekładni, np. takimi korzystającymi z elementów podatnych:

https://hackaday.com/2019/05/20/a-compact-strain-wave-gear-assembly/

lub zwyczajnie nad elementami kasującymi luzy. Wiele zależy od aplikacji w jakiej chcesz tego użyć i powodów dla których tak bardzo tych luzów nie chcesz. Czasem walczy się z wyimaginowanym problemem szukając megadrogich rozwiązań tylko dlatego, że nie znalazło się drogi obejścia bokiem. Tak więc napisz więcej co robisz (napęd kół robota, napęd ramion manipulatora, podnoszenie rolet, jakiś aktuator do czegoś, stolik XY/frezarka/ploter/drukarka itp), czy te 6000rpm to ma być na silniku czy na wyjściu (to też nie jest jasne, choć można się domyślić - ale to nie jest Forum dla wróżbitów) i jakiej mocy i/lub momentu potrzebujesz. To daje większe pole do pomocy.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites
Dnia 6.11.2019 o 10:23, marek1707 napisał:

To dalczego podajesz je w milimetrach a nie w stopniach? Każdy normalny czlowiek czytając Twój pierwszy post na 100% uzna, że myślisz o luzach poosiowych a nie kątowych, no bo niby jak okreslać te drugie w jednostkach długości?

Tak, masz rację, trochę w nietypowy sposób podałem ten luz, ale zasugerowałem się faktem, że kiedyś na innym forum ktoś rozmawiał na ten temat i właśnie tak podawali luzy przekładni i każdy wiedział o co chodzi. Wydawało mi się to zrozumiałe. Wbrew pozorom dużo łatwiej jest podać w mm, bo wystarczy na końcu promienia linijkę przystawić, aby widzieć przesunięcie. W domowych warunkach zwykłym kątomierzem raczej ciężko i bardzo niewygodnie to zmierzyć z dużą dokładnością i dlatego własnie podałem wynik w mm. Następnym razem będę bardziej szczegółowy 🙂

Niestety silniki póki co muszą być DC12V ze zintegrowaną przekładnią. Przy poborze prądu do 1A moc jest wystarczająca praktycznie dla każdego modelu silnika z przekładnią jaka mnie interesuje (na wyjściu około 80-100obr/min) - układ mechaniczny jest wyważony i nie potrzebuje dużo mocy. Obroty wirnika min 6000 pozwalają na dużo bardziej elastyczne zarządzanie prędkością (czym wyższe obroty tym szerszy zakres regulacji).

Projekt, w którym wykorzystuje te silniki (na razie RH158) to poniższy potworek...

1749378307_1glowica.thumb.jpg.1211ae6740906eb06b3994fd0ecd1b87.jpg

1691624613_2kran.thumb.jpg.9ee3bd60b4e8a92998203ae587b8643c.jpg

Tu efekt działania:

Sterownik:

I jako ciekawostka jak sobie do tej pory radzę z luzami przekładni: (pogłośnić audio przy oglądaniu)

 

  • Lubię! 1

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Gość
Dołącz do dyskusji! Kliknij i zacznij pisać...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.


×
×
  • Utwórz nowe...