Skocz do zawartości
hotdeejay

Tworzenie wizualizacji na panelu operatorskim robota KAWASAKI

Pomocna odpowiedź

Dla każdego operatora obsługującego zrobotyzowany proces, praca staje się dużo bardziej komfortowa gdy robot wyposażony jest w przyjemny dla oka interfejs. W dzisiejszym artykule przybliżę nieco tworzenie prostej wizualizacji na robocie KAWASAKI.

Niestety możliwości robota KAWASAKI nie są tak duże jak paneli operatorskich SIEMENS czy BECKHOFF, nie mniej często wystarcza wykonanie prostej wizualizacji czy okienek do wprowadzania parametrów pracy robota, aby zastąpić kosztowne panele.

Ten wpis brał udział konkursie na najlepszy artykuł o elektronice lub programowaniu. Sprawdź wyniki oraz listę wszystkich prac »
Partnerem tej edycji konkursu (marzec 2020) był popularny producent obwodów drukowanych, firma PCBWay.
PCBway_logotyp-350x233.png

1.      Wizualizacja procesu – dlaczego nie na głównym panelu do obsługi stanowiska

Projektując zautomatyzowane stanowisko pracy, automatyk czy robotyk najczęściej do stanowiska dobiera odpowiedni sterownik PLC oraz panel operatorski. Czasami jednak te elementy są pomijane, ponieważ często proces zrobotyzowany jest na tyle prosty, że nie jest wymagane użycie kosztownych urządzeń peryferyjnych. Bardzo często dla klienta kluczowym aspektem jest cena, a tą niewątpliwie sterownik PLC czy panel operatorski znacząco podwyższa, a nie zawsze można wykorzystać jego pełne możliwości. Poniżej przedstawiono poglądowe zdjęcie panelu robota KAWASAKI.

panel_KAWASAKI.thumb.png.737a30a410ba84e57ad607dc08f31d63.png

2.      Tworzenie wizualizacji na robocie KAWASAKI

Zacznijmy od kluczowego parametru dla każdego projektanta wizualizacji – rozdzielczość ekranu oraz jego rozmiar - 6 cali i 640 na 480 (co przekłada się również na jakość screenów przedstawionych w artykule). Jak widzimy, nie jest to rozdzielczość jaka jest spotykana w najnowszych smartfonach, przekątna ekranu jest na tyle niewielka, że wizualizacja będzie musiała być skromna – należy również pamiętać, że część ekranu wyświetla stałe okna z informacjami o aktualnej pracy robota. Jak większość rozwiązań przemysłowych, ekran jest oporowy więc multitouch też jest nieobecny.

3.      Rodzaje przełączników

Poniżej zostało przedstawione główne okno panelu robota KAWAKAKI. Jest ono podzielone na trzy mniejsze okienka. Pierwsze pokazuje tryb pracy robota, aktualne prędkości oraz statusy pracy. Drugie z okien ilustruje aktualnie wykonywaną przez robota linijkę kodu (w tym przypadku program nie jest wybrany więc mamy puste miejsce). W ostatnim oknie możemy wybrać dwa dowolne wskazania (z dostępnych mamy na przykład aktualną pozycję robota, sygnały wejściowe, wyjściowe itp.)

KAWASAKI_glowneOkno.thumb.png.b3abf712266aae230ed8d5c2a7de8324.png

Aby przejść do okna w którym tworzymy wizualizację, należy kliknąć w niebieski poziomy pasek. Otworzy się nam małe menu, z którego należy wybrać AUX FUNCTION.

KAWASAKI_oknoWyboru.thumb.png.f32630c09b130b3c8e468c887c05d309.png

Następnie należy wybrać Advenced Setting.

KAWASAKI_AUX_Functions.thumb.png.2a535de098ddab0ffd2f786a861854da.png

Na kolejnej karcie wybieramy interesujący nas Interface panel.

KAWASAKI_ADVANCED_SETTINGS.thumb.png.306e0536cad8c0e56efa28965682d97a.png

Poniżej zostało zaprezentowane główne okno służące do konfiguracji panelu użytkownika. Jak widzimy, mamy możliwość stworzenia siatki przełączników i wskaźników – 4 wiersze i 7 kolumn. Mamy również możliwość stworzenia takich 4 kart, a jeśli tego będzie mało, to KAWASAKI przewiduje rozbudowę do 8. Każdą z kart możemy oczywiście nazwać nadając jej stosowny tytuł.

KAWASAKI_InTERFACE_PANEL.thumb.png.069a9d9ce598eec783b7f62734b8d97d.png

Do najczęściej używanych ikon należą:

  • Pilot lamp – lampkę, która będzie zapalać się w zależności od sygnału wejściowego lub wyjściowego;
  • Push Button – przycisk – sygnał będzie podtrzymywany w stanie wysokim tak długo jak długo będziemy go trzymać;
  • Push button with lamp – przycisk jak powyżej, ale możemy dodać lampkę (również od innego sygnału);
  • 2-Notch Sel. Switch – dwustanowy przełącznik
  • 3-Notch Sel. Switch – trzystanowy przełącznik
  • Variable Data Display – umożliwia wyświetlanie zmiennych numerycznych, jak również ich wprowadzanie
  • String Windows – umożliwia wyświetlanie zmiennych tekstowych

4.      Utworzenie przełącznika

Utwórzmy prosty włącznik. Aby to uczynić, kliknijmy w dowolne okienko (będzie to miało wpływ na to, w którym miejscu na ekranie będzie wyświetlała nam się dana włącznik) i wybierzmy wartość 4 i potwierdźmy to przyciskiem enter.

KAWASAKI_konfiguracjaPrzycisku.thumb.png.384595ccfbe088b25b8e45e217300e31.png

Pokaże nam się okno do konfigurowania naszego przełącznika – najprostsza konfiguracja obywa się poprzez wpisanie numeru koloru w danym oknie, nadania nazwy oraz przypisania numeru sygnału. Wprowadźmy przykładowe dane.

1648732685_KAWASAKI_skonfigurowanyprzycisk.thumb.png.42b3615240316d3ae592ad6700d926f0.png

Zapiszmy konfigurację klikając enter i sprawdźmy jak wygląda nasz przycisk.

1053093576_KAWASAKI_skonfigurowanyprzyciskwyswietlanynaHMI.thumb.png.6b7880d0212d088a9b902626b8179979.png

Oczywiście naciskając na ekran dotykowy panelu robota KAWASAKI zmieniamy stan przycisku z jednego na drugi, co powoduje ustawienie sygnału wyjściowego na stan wysoki lub niski.

2063019399_KAWASAKI_skonfigurowanyprzyciskwyswietlanynaHMI_2.thumb.png.7171c0a1f5f1f2e6acdf3cc1d2efefee.png

Skonfigurujmy druga ikonę, która będzie umożliwiała operatorowi zmianę prędkości spawania robota dla danej spoiny. Wybierzmy więc wartość 8 i skonfigurujmy ją przykładowo.

KAWASAKI_konfiguracjaPredkosciSPawania.thumb.png.d9f523084e70724f01bbd712973f7a05.png

Potwierdźmy przyciskiem enter i zobaczmy jak wygląda nasze okienko do wprowadzania wartości.

KAWASAKI_liczbaWpisana.thumb.png.2eae4f76e378cfdd0b58495bc872117c.png

Klikając na okienko mamy możliwość wprowadzenia liczby typu real opisanej jako dwa znaki (tak skonfigurowaliśmy), wartość ta odnosi się do zmiennej rWeldSpeed. Należy pamiętać, że w robocie KAWASAKI zdecydowana większość zmiennych (99%) to zmienne globalne.

KAWASAKI_liczbaDoWpisania.thumb.png.0c94ae18cd69af32fed5cd6584c7c3c5.png

Po potwierdzeniu wpisanej liczby przyciskiem enter, zmienna rWeldSpeed przyjmuje nową wartość zgodnie z tym co wprowadziliśmy.

5.      Eksport panelu HMI do pliku wynikowego

Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby wyeksportować utworzony panel HMI do pliku tekstowego. Poniżej przykładowa konfiguracja panelu. Poniższy kod możemy wgrać do robota KAWASAKI, co spowoduje pojawienie się panelu na odpowiednich kartach.

.INTER_PANEL_D
24,8,"gigri_measure","czujnik","pomiar",12,0,5,2,0
25,8,"ncycle","czas","cyklu [s]",12,0,3,2,0
29,3,"reset","pamieci","chwytaka","",12,4,0,0,0,2004,2004,0
30,4,1,"turbo","booster","","",12,4,0,2005,0,0
46,3,"sygnal","pausy od","plc","",12,4,0,0,0,0,1347,0
.END
.INTER_PANEL_TITLE
"",0
"",0
"",0
.END
.INTER_PANEL_COLOR_D
182,3,224,244,28,159,252,255,251,255,0,31,2,241,52,219,
.END

6.      Podsumowanie

Jak widać, w prosty sposób możemy przygotować interfejs dla operatora naszego robota. W przypadku polityki firmy KAWASAKI funkcja umożliwiająca tworzenie takiej wizualizacji jest całkowicie bezpłatna, co jest dodatkowym atutem. Rozwiązania konkurencji w kwestii wizualizacji potrafią kosztować powyżej 4 tysięcy Euro za jedną licencję.

7.      Linki

http://www.cnc-shopping.co.uk/kawasaki-50817-1347-60337-1201-teach-pendant-robot-p-8717.html

 

 

  • Lubię! 1

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Artykuł został opublikowany, więc podbijam, aby wszyscy widzieli go jako nowy temat 🙂

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Gość
Dołącz do dyskusji! Kliknij i zacznij pisać...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.


×
×
  • Utwórz nowe...