Skocz do zawartości

Kurs matematyki na forbocie – propozycje tematów


qwerty2021

Pomocna odpowiedź

@qwerty2021 witam serdecznie na naszym forum 🙂 

4 godziny temu, qwerty2021 napisał:

Z nieba mi spadły mi HAL F4/L4, FPGA i QT.

Super, bardzo się cieszymy! 

4 godziny temu, qwerty2021 napisał:

kurs pod tytułem "Matematyka w elektronice i programowaniu dla opornych"?

Ciekawy temat, miałbyś jakieś propozycje zagadnień? Kiedyś zastanawiałem się nad tematem układów równań przy wyznaczaniu elementów biernych przy układzie NE555.

Link do komentarza
Share on other sites

@Gieneq Zasadniczo dowolne. Wątek mógłby mieć wielu autorów. Jest dużo zagadnień używającej bardziej zaawansowanej matematyki. (FFT, jakieś filtry, transformacje) Fajnie byłoby gdyby ktoś potrafił przystępnie w miarę możliwości wytłumaczyć i ewentualnie napisać algorytm rozwiązujący dane równania. Dobrze byłoby gdyby były napisane nie w żadnym konkretnym języku programowania.

Link do komentarza
Share on other sites

@Gieneq to podam przykłady.

Ostatnio jeden z młodszych kolegów miał problemy z kinematyką odwrotną - rozbił się o trygonometrię. Pewnie dla Ciebie (czy dla mnie) problem jest z gatunku nieistniejących - ale co mają powiedzieć młodzi, gdzie trygonometria to "coś czego się będziecie uczyć za x lat" czy starsi, którzy skończyli szkołę pół wieku temu i muszą sobie przypomnieć zo to za zwierz ten sinus?

Niedawno dość dużo czasu (tzn. dużo za dużo) spędziłem na rysowaniu elipsy - a przecież kiedy bawiłem się w grafikę na komodorkach potrafiłem napisać to w asemblerze na kartce papieru obudzony o siódmej w nocy...

Może coś w tym kierunku? Fajnie by było zajrzeć do jakiegoś arta na forbocie i stwierdzić, że to przecież proste!

Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

7 minut temu, ethanak napisał:

kinematyką odwrotną - rozbił się o trygonometrię

@ethanak  Sam pamiętam jak mając około 16 chciałem się tego nauczyć i zwątpiłem z braku podstaw. Po kilku latach jak poznałem macierze, transformacje itp to już nie było dyskusji. Ale faktycznie, te proste tematy też są potrzebne – taka trygonometria to i trafi się w układach RLC.

Tak się tylko zastanawiam nad formą takiego kursu, czy nie lepiej zrobić zestaw zadań, wyjaśniam dlaczego.

Ostatnio napisałeś mi pod nieopatrznie opublikowanym kursem coś o referencjach - faktycznie dobry pomysł. Dodałem ten temat, ale przeglądając książki trafiłem na listę wypunktowaną z porównaniem przesłania przez: wskaźnik, referencję, referencję z const i ref do rwartości. Tak pomyślałem, że najlepiej to wrzucić zdjęcie z takiej książki bo lepiej tego nie opiszę. Ale skoro w książce opisali to po mistrzowsku to może lepiej dać początkującemu książkę? Pewnie nie 🙂 

Wracając do matmy - może lepiej dać książkę do matmy? Pewnie nie, ale coś musi wyróżniać ten kurs.

 

Link do komentarza
Share on other sites

@Gieneq odnośnik do książki czy artykułu omawiającego zagadnienie (nawet do wikipedii) jest najlepszym rozwiązaniem, pod jednym warunkiem: nie muszę kupować książki aby przeczytać rozdział.

Mówisz zdjęcie... co najmniej jeden z naszych forumowiczów w żołnierskim stylu opisze Ci  co możesz zrobić ze zdjęciem (szczególnie jeśli nie jest wydrukowane na miękkim papierze).

Do tego dochodzi kwestia języka. Nie wszyscy znają angielski (a przynajmniej na tyle, żeby zrozumieć techniczny/naukowy tekst). Ja nie mam problemów z rosyjskim, chiński zaczyna być coraz bardziej popularny, a mój kumpel (pracuje w Samsungu) czytuje sobie dokumentacje po koreańsku. Nie zawsze dopadniesz polskojęzyczną publikację... a translatory Googla, małomiętkiego czy japkowate nadają się na razie do tłumaczenia artykułów na Pudelku.

Poza tym kwestia dostępności. Nawet jeśli jestem gotów zapłacić - nie zawsze jest komu...

Dlatego uważam, że nie tyle powielenie treści, a raczej opisanie czegoś tam w powiązaniu z tematami które mogą naszych userów interesować, w większości przypadków to dobre rozwiązanie...

No, ale to moje zdanie i mam prawo się mylić 🙂

 

  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

@ethanak ciekawy punkt widzenia. Raz usiadłem do kursu o tranzystorach w anglo-hindi - jedyny na YT, który wyglądał na bardzo szczegółowy. Z bólem słuchałem lektora, ale treść którą miał była naprawdę dobra. Jakby przenieść jego materiały na nasz język i trochę zmiękczyć akademicki styl to byłaby perełka.

Dobra, to będziemy myśleć. Sam chętnie bym coś opisał, nawet przy podstawach jest dużo frajdy z uczenia innych tego co samemu się lubi - akurat jestem jednym z niewielu "dziwaków", dla których matematyka jest ciekawa 🙂 

Jak ktoś zawita do tego tematu, to zachęcam do pozostawienia propozycji zagadnień.

 

W temacie kursów, przeredagowanie treści z elportalu byłoby też dobrym pomysłem. Strona wygląda jakby niedługo miała zniknąć, treść raczej małospotykana więc jest warto.

Edytowano przez Gieneq
  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

@Gieneq to jeszcze jedna ciekawostka językowa.

Nie mam problemu z czytaniem angielskojęzycznych artykułów, uczestniczeniem w mailowych listach czy forach. Ba - nawet mogę jakiś dość skomplikowany opis w tym języku popełnić, nie robiąc więcej niż dwa błędy na stronę (amerykanie robią więcej).

Cóż z tego, jeśli oglądając mój ukochany Star Trek Continues muszę sobie włączyć napisy (angielskie)?

Po prostu - nie mam styczności z mówionym angielskim, a dla mnie to dwa różne języki 🙂

O tym też warto pamiętać...

  • Lubię! 2
Link do komentarza
Share on other sites

Tak szczerze - pracując w przemyśle gier mobilnych od dłuższego czasu ani razu nie sięgnąłem po wiedzę matematyczną (poza podstawami z liceum). Całki czy macierze są niepotrzebne... Ale to pewnie kwestia tego, że potrafię intuicyjnie pracować w dziedzinie czasu, dzięki czemu większość równań mogę upraszczać do formy quasi-różniczkowej f(dt) - dla przykładu...

int radiansPerSecond;

void calculate_position(timeFromStart)
  return (radiansPerSecond * timeFromStart) % (2*PI);

vs

int radiansPerSecond;
float angle;

void update(dt)
  angle += radiansPerSecond * dt;

Ale racja - kurs by się przydał, tylko problem w tym, że ciężko "skomplikowane" zagadnienia wyjaśnić w przystępny sposób... 

Ogólny zarys pomysłów (kolejność losowa):

  • równania różniczkowe
  • całki i zastosowanie
  • operacje w przestrzeni dwuwymiarowej i trójwymiarowej w układach kartezjańskich, biegunowych, walcowych i sferycznych
  • operacje wektorowe (przekształcenia, obracanie, rozkład ruchu wektorowego na składowe (np. oś X, oś Y) etc.)
  • trygonometria dla opornych razem z funkcjami odwrotnymi i hiperbolicznymi
  • ...
Edytowano przez H1M4W4R1
  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

@H1M4W4R1 podaj tak z pamięci algorytm sprawdzenia, czy dwa wielokąty mają wspólny obszar. Nie wiem, jak dziś - ale kiedyś do projektowania gier się przydawał.

BTW. mam nadzieję, że zaprojektowanie grafiki w takim "Rescue on Fractalus" nie wymaga znajomości matematyki 😉

 

Link do komentarza
Share on other sites

Przed chwilą, ethanak napisał:

podaj tak z pamięci algorytm sprawdzenia, czy dwa wielokąty mają wspólny obszar. Nie wiem, jak dziś - ale kiedyś do projektowania gier się przydawał.

Teraz nie używa się algorytmów. Do wszystkiego są biblioteki 😉 Więc technicznie wygląda to m/w:

if(polygon1.Overlaps(polygon2))
{
 // ...
}
3 minuty temu, ethanak napisał:

BTW. mam nadzieję, że zaprojektowanie grafiki w takim "Rescue on Fractalus" nie wymaga znajomości matematyki 😉

A to zależy od tego czego używasz do pracy - jak czysty silnik graficzny (OpenGL, DirectX) to matematyka to podstawa...

Link do komentarza
Share on other sites

1 minutę temu, H1M4W4R1 napisał:

Teraz nie używa się algorytmów. Do

O k...

Rozumiem, że dzisiaj używa się czegoś w stylu

void main(int argc, char *argv[])
{
  game *game=make_game(random());
  save_game(game, argv[1]);
}

No comment.

  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

Bądź aktywny - zaloguj się lub utwórz konto!

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto w ~20 sekund!

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj się »

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się »
×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.