bojas1 Napisano Wrzesień 11, 2021 Udostępnij Napisano Wrzesień 11, 2021 Witajce! Na wstępnie chciałbym się przywitać z całą społecznością tego forum - to mój pierwszy post. Ze względu na pandemię i tego, że przeszedłem na home office - pojawiło się troszkę więcej czasu. W pracy zajmuję się modelowaniem 3D i niedawno ogarnąłem drukarkę 3D wiec zastanawiałem się jak to połączyć i zrobić coś z tego ciekawego. Pomyślałem o elektronice - czyli coś co zawsze mnie w jakiś sposób ciekawiło. Tym bardziej, że niedawno urodził się syn więc tym bardziej się to przyda 🙂 Wpadłem na pomysł aby zrobić model koparki sterowanej zdalnie. Projekt z racji mojej nikłej wiedzy ciągle ewoluuje - głównie za sprawą oglądanych na bieżąco samouczków i tutoriali. Jednym z przykładów takiej ewolucji jest to, że planowałem zasilić projekt z powerbanka, ale dowiedziałem się o istnieniu układów odcinających zasilanie w przypadku bezczynności więc projekt trzeba było zaktualizować. Do rzeczy - poniżej pochwalę się tym co już mam i co do czego mam wątpliwości. Krytyka mile widziana 🙂 1. MODEL: Projekt jest już zamodelowany w 80%. Pozostały takie kwestie jak rozmiar i budowa maszynowni + zabudowa tej maszynowni wraz z wentylatorem (pytanie czy wentylator będzie potrzebny w ogóle - czy elektronika będzie wydzielać dużo ciepła?) kwestię obrotu całej koparki względem gąsienic - planowałem łożysko wzdłużne pomiędzy + na dolnej platformie zębatka poruszana silniczkiem w maszynowni pozostałe kwestie mechaniczne są raczej rozwiązane - drukowałem prototypy poszczególnych rozwiązań i to już w miarę dograłem. 2. ARDUINO: Całość chcę oprzeć o Arduino Mega (zakładałem Uno, ale nie starczy mi wyjść). 3. ZASILANIE: Planuję 3x 18650 (tutaj się zastanawiam czy x2 czy x3?) zasilanie Arduino poprzez LM2596s i okrągły wtyk - zmniejszone napięcie do 9V zasilanie silników poprzez osobny LM2596s prowadzący do sterowników silników - napięcie dobrane doświadczalnie z zakresu 9-12V. Obecnie podłączałem pod USB 5V i wolno się kręciły. Silniki sterowane za pomocą L9110s woltomierz z wyświetlaczem zamontowany na obudowie jako kontrola naładowania aku 4. OŚWIETLENIE LED: Planuję: 2x LED biały jako oświetlenie przednie LED F8 2x LED czerwony 5mm jako oświetlenie tylne 1x LED żółte 5mm migające jako oświetlenie robocze Póki co wiem, że trzeba do Ledów dorzucić rezystory, ale tego tematu jeszcze nie zgłębiałem. Póki co zamówiłem 600szt rezystorów i będę się bawił. 5. RC: Tutaj mam pytanie do Was - zastanawiałem się jak to wykonać. Pierwotnie chciałem wykonać to jako połączenie BT z padem od Xboxa One - dlatego zamówiłem HC-06. Doczytałem natomiast, że da radę połączyć się tylko ze starszym padem Xbox 360, którego nie mam. Ewentualnie jeszcze sterowanie przez telefon - ale to też nie wiem jak działa i czy jest możliwość skonfigurowania układu joyów pod siebie - ogarnę jak przyjdzie moduł. Rozważam jeszcze budowę swojego pada w oparciu o układ Nano/Mini Pro + NRF24L01 + 2x joy + buttony do świateł. Ale to w momencie już jak koparka będzie złożona. 6. PLAN ROZWOJOWY: głośnik z dźwiękiem silnika + pikanie przy cofaniu zmiana silniczków na mocniejsze wbudowana ładowarka do baterii na np UBC C wywrotka RC 🙂 Postaram się na bieżąco wrzucać jakąś aktualizację, ale raczej nie jest to szybki projekt - zamawiam sporo części z Chin więc trochę idą. Jeżeli macie jakieś sugestie/pomysły czy też uwagi - jestem otwarty. 2 Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
ethanak Wrzesień 13, 2021 Udostępnij Wrzesień 13, 2021 Dnia 11.09.2021 o 19:05, bojas1 napisał: Arduino Mega (zakładałem Uno, ale nie starczy mi wyjść)kontroler Na co chcesz wykorzystać te wyjścia? Bo jeśli np. na serwa, to lepiej zastosować moduł naZASILANIE: Planuję 3x 18650 (tutaj się zastanawiam czy x2 czy x3?) PCA9685 (na Allegro jakieś dwie dychy), wykorzystujesz dwa piny i masz 16 serw. A wtedy wystarczy malutki Arduino Nano (i tak dwa piny więcej niż Uno). Przy okazji moduł ma wlutowane piny do serw... Dnia 11.09.2021 o 19:05, bojas1 napisał: zasilanie Arduino poprzez LM2596s i okrągły wtyk - zmniejszone napięcie do 9V Nie! Zasilanie Arduino poprzez LM2596s podłączone do +5V - napięcie oczywiście zmniejszone do +5V Dnia 11.09.2021 o 19:05, bojas1 napisał: Pierwotnie chciałem wykonać to jako połączenie BT z padem od Xboxa One A może takie coś? Działa bardzo ładnie z Arduino. Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
bojas1 Wrzesień 13, 2021 Autor tematu Udostępnij Wrzesień 13, 2021 1 godzinę temu, ethanak napisał: Na co chcesz wykorzystać te wyjścia? Bo jeśli np. na serwa, to lepiej zastosować moduł naZASILANIE: Planuję 3x 18650 (tutaj się zastanawiam czy x2 czy x3?) PCA9685 (na Allegro jakieś dwie dychy), wykorzystujesz dwa piny i masz 16 serw. A wtedy wystarczy malutki Arduino Nano (i tak dwa piny więcej niż Uno). Przy okazji moduł ma wlutowane piny do serw... Obecnie planuję 6 silniczków DC (3x N20 widoczne na zdjęciu ramienia łyżki + 2x gąsienica + 1x obrót całości). Planowałem też tam 12V żeby szybciej się kręciły i były mocniejsze. Dlatego też mam 3x L9110s do których muszę podłączyć łącznie 12 piny. W układzie PCA9685 widzę, że można zasilać tylko do 6V. 1 godzinę temu, ethanak napisał: A może takie coś? Działa bardzo ładnie z Arduino. W sumie też dobra opcja. Przetestuję - chociaż pewnie też spróbuję zrobić coś pod siebie. 1 godzinę temu, ethanak napisał: Nie! Zasilanie Arduino poprzez LM2596s podłączone do +5V - napięcie oczywiście zmniejszone do +5V Ok - rozumiem, że masz na myśli pin w płytce. A mogę jeszcze zapytać z czego to wynika, że nie przez okrągły wtyk? Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
farmaceuta Wrzesień 13, 2021 Udostępnij Wrzesień 13, 2021 Fajne!😉 ale strasznie obawiam sie co do wytrzymalosci uchwytow silnikow...to tylko "zabawka" ale dzwignie sa duze, a przy podstawie to juz naprawde beda duze sily dzialac i moze wydzierac te silniki... Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Polecacz 101 Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę. Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę. Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay! • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny • Usługa projektowania PCB na zlecenie • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber Zobacz również » Film z fabryki PCBWay
bojas1 Wrzesień 13, 2021 Autor tematu Udostępnij Wrzesień 13, 2021 Przed chwilą, farmaceuta napisał: Fajne!😉 ale strasznie obawiam sie co do wytrzymalosci uchwytow silnikow...to tylko "zabawka" ale dzwignie sa duze, a przy podstawie to juz naprawde beda duze sily dzialac i moze wydzierac te silniki... Wiem, wiem - będę je zmieniał:) Mocowanie będzie wykonane z otworem na pręt gwinowany i będzie nakładane przez pręt obejmując przy tym cały silniczek. Siły rozłożą się równomiernie i nie ma szans, żeby zerwać takie mocowanie. Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
ethanak Wrzesień 13, 2021 Udostępnij Wrzesień 13, 2021 (edytowany) 1 godzinę temu, bojas1 napisał: Obecnie planuję 6 silniczków DC (3x N20 widoczne na zdjęciu ramienia łyżki + 2x gąsienica + 1x obrót całości). Jasne. A teraz pomyślmy... N20 do napędu ramienia (przez śrubę) - ok, wystarczą. Do obrotnicy - z jakimś dobrym przełożeniem i łożyskowaniem pewnie też, chociaż ja bym nie ryzykował i wstawił coś mocniejszego. Do napędu gąsienic... pamiętaj, że model musi być stosunkowo ciężki, bo gąsienica nie będzie miała przyczepności. Żeby ruszyć to za pomocą N20 albo zastosujesz silnik z dużą przekładnią (i przy pierwszej przeszkodzie przekładnie pójdą do Krainy Wiecznego Przekładania z powodu wyłysienia trybów) uzyskując prędkości rzędu centymetra na sekundę, albo (jeśli model będzie lekki) będzie się ślizgać, a o skrętach zapomnij. Te silniczki są dobre do małych, lekkich modeli. Jest coś takiego: https://botland.com.pl/silniki-dc-z-podwojna-przekladnia/62-tamiya-70168-przekladnia-podwojna-4950344960804.html Ustrojstwo jest co prawda plastikowe, ale wytrzyma więcej niż przekładnia w N20. Do tego kupujesz komplet kół z gąsienicami (ew. koła możesz sobie wydrukować, ale gąsienice i koła napędowe bym zostawił z zestawu). Ja osobiście wymieniłem oryginalne 3V silniki na jakieś pasujące 6V. Niestety - robota próbowałem zrobić zanim dorwałem się do drukarki, efekt był raczej mierny więc skończył na szafie, ale jeździł bardzo ładnie. 1 godzinę temu, bojas1 napisał: Planowałem też tam 12V żeby szybciej się kręciły i były mocniejsze Silniki są przeznaczone do jakiejś tam mocy/prędkości/napięcia zasilania, poza tym mają jakąś tam wytrzymałość mechaniczną i termiczną. 1 godzinę temu, bojas1 napisał: z czego to wynika, że nie przez okrągły wtyk? A po co zbijasz przetwornicą o sprawności jakieś 90% napięcie na 9V, a potem dodatkowo stosujesz rachitycznego LM-a o sprawności ok. 50% żeby z 9 zrobić 5? Masz słabe ogrzewanie w domu czy co? A, jeszcze jedno: zamiast stosować przetwornice do zasilania silników użyj PWM z odpowiednim wypełnieniem - trochę na ten temat na forum napisano. 1 godzinę temu, farmaceuta napisał: strasznie obawiam sie co do wytrzymalosci uchwytow silnikow Jeśli kolega sam sobie drukuje to przy użyciu odpowiedniego materiału (niekoniecznie nylon) i dobrym projekcie nie powinien się takich rzeczy obawiać. Edytowano Wrzesień 13, 2021 przez ethanak Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
bojas1 Październik 31, 2021 Autor tematu Udostępnij Październik 31, 2021 Minęło półtora miesiąca więc zdałoby się zrobić jakiś update jak wygląda postęp prac. Poniżej video z updatem: https://youtu.be/VF2tZCjUmaI Sorry za creepy muzyczkę, ale młody się przebudzał xD Model jeździ we wszystkich kierunkach + wszystkie silniczki ramienia ogarnięte. Sterowanie za pomocą pada do PS2 (thx @ethanak). To co jest w kolejce do ogarnięcia: - białe i czerwone ledy sterowane przekaźnikiem. Muszę ogarnąć w kodzie Arduino żeby po wcisnięciu przycisku światła się załączały i po kolejnym wciśnięciu wyłączały - żółty LED migający - ale to po druknięciu kabiny - szybsze silniczki ramienia - te są za wolne - poprawione uchwyty - w sumie miałęm to już wcześniej zrobić, ale trzymają się to się do tego nie garnę - obudowa i porządek w przewodach - może się uda jeszcze ogarnąć dźwięk silnika przez głośniczek BTW. czym można zalać płytkę żeby przewody się nie stykały ze sobą? Mam woltomierz który teraz jest luźno przymocowany - przy płytce są blisko przylutowane przewody i jak się skręcą to się stykają. Właśnie tak przewód zjarałem. Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
bjrk Październik 31, 2021 Udostępnij Październik 31, 2021 Film niedostępny (prywatny) ☹️ Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
bojas1 Październik 31, 2021 Autor tematu Udostępnij Październik 31, 2021 2 godziny temu, bjrk napisał: Film niedostępny (prywatny) ☹️ Sry... już działa 2 Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Pomocna odpowiedź
Bądź aktywny - zaloguj się lub utwórz konto!
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony
Utwórz konto w ~20 sekund!
Zarejestruj nowe konto, to proste!
Zarejestruj się »Zaloguj się
Posiadasz własne konto? Użyj go!
Zaloguj się »